Lapsille ja perheille kerrotaan geenitutkimuksesta tiedeshown avulla

Tieteen tiedotus ry on myöntänyt 85 000 euron apurahan Tiedekeskus Heurekan, HUSin ja Helsingin Biopankin yhteiselle hankkeelle, jossa tiede tuodaan lähelle lapsia ja lapsiperheitä sairaaloissa, Heurekassa sekä Lasten lääketieteen päivässä.

Hankkeen tavoitteena on esitellä geenitutkimusta ymmärrettävästi ja innostavasti, välittää tutkimusalaan liittyvää oikeaa tietoa sekä pyrkiä hälventämään siihen liittyviä pelkoja ja ennakkoluuloja.

Tieteen tiedotus ry:n apuraha mahdollistaa geenejä ja geenitutkimuksen sovelluksia käsittelevän tiede-esityksen ja työpajan luomisen, yliopistollisten sairaaloiden lastenosastoille tulevan kiertueen järjestämisen sekä geenitutkimuksen laajan esittelyn Lasten lääketieteen päivässä Heurekassa keväällä 2020.

Tiedekeskus Heurekan, HUSin ja Helsingin Biopankin yhteistyö käynnistyi keväällä 2019, jolloin Uudessa lastensairaalassa järjestettiin lapsille ja perheille sekä henkilökunnalle suunnattu tiedepäivä.

”Yhteistyön jatkuminen mahdollistaa sairaalassa hoidossa oleville lapsipotilaille tiedepainotteisen elämyksellisen hetken. Pidän hyvin tärkeänä sitä, että tiede näkyy myös sairaalan ulkopuolella ja on kaikkien lasten ja perheiden ulottuvilla. Lastentautien tutkimuskeskuksen pyrkimyksenä on vahvistaa yhteiskunnallista vuorovaikutusta ja madaltaa näin kynnystä tiedemaailmaan”, professori Taneli Raivio HUSista toteaa.

”Lapselle tai nuorelle omakohtainen tiede-elämys voi jopa sytyttää kipinän oman opiskelualan valintaan”, Raivio jatkaa.

Geenitiedon merkitys kasvaa potilaiden hoidon suunnittelussa jatkuvasti, ja tulevaisuudessa geenitietoa hyödynnetään enemmän myös terveydenhuollon arjessa.

”Lastentautien ja geenien tutkimus ansaitsee panostusta viestintään, joka saavuttaisi kaikki lapsista isovanhempiin. Heurekalaisille on innostavaa, että saamme olla mukana tuomassa arvokasta ja korkeatasoista tutkimusta ja hoitotyötä näkyväksi suomalaisille. Uskon, että yhteinen intomme näkyy pian myös yleisöille”, toteaa tiedekeskus Heurekan toimitusjohtaja Tapio Koivu.

HUSin Lastentautien tutkimuskeskus edustaa 30 tutkimusryhmää, jotka tekevät kansainvälisesti korkeatasoista lastentauteihin liittyvää kliinistä, translationaalista ja perustutkimusta ensisijaisesti Helsingin yliopistossa sekä HUSin Lasten ja nuorten sairauksien toimialalla.

Tiedekeskus Heureka tuottaa vuosittain tieteestä oivaltamisen iloa noin 300 000 suomalaiselle. Heureka on yksi suosituimmista kävijäkohteista Suomessa, mutta myös tiede-elämysten tuottaja tapahtumissa, kouluissa ja siellä, missä tieteestä innostamiselle on tilausta.

Helsingin Biopankki on Suomen suurin biopankki. Biopankkien toiminta tähtää sairauksien ehkäisemiseen ja uusien hoitojen kehittämiseen.

Yhteyshenkilöt

Professori, ylilääkäri Taneli Raivio, HUS Helsingin yliopistollinen sairaala, Lastentautien tutkimuskeskus, puh. 050 448 2132, taneli.raivio@hus.fi

Toimitusjohtaja Tapio Koivu, Heureka, puh. 050 516 0664, tapio.koivu@heureka.fi

HUS Helsingin yliopistollisessa sairaalassa saa vuosittain hoitoa yli puoli miljoonaa potilasta. HUSissa työskentelee 25 000 ammattilaista kaikkien potilaiden parhaaksi. Vastuullamme on 24 jäsenkunnan asukkaiden erikoissairaanhoito. Lisäksi meille on keskitetty valtakunnallisesti useiden harvinaisten ja vaikeiden sairauksien hoito.

HUS-sammanslutningens styrelse sammanträder den 6 maj för att besluta om kommande ändringar i servicenätet i anknytning till balanseringen av ekonomin2.5.2024 15:00:45 EEST | Tiedote

De föreslagna ändringarna i servicenätet 2025–2027 gäller speciellt Lojo och Borgå sjukhus, där operationerna nattetid och under veckoslut enligt förslaget upphör. Samtidigt flyttas också förlossningsverksamheten bort från Lojo sjukhus till HUS andra förlossningssjukhus. I och med förändringarna av sjukhusen profiler kan HUS öka den planerade operativa verksamheten betydligt vid dessa sjukhus.

HUSin yhtymähallitus kokoontuu 6.5. päättämään palveluverkon tulevista muutoksista liittyen talouden tasapainottamiseen2.5.2024 15:00:45 EEST | Tiedote

Palveluverkkoon esitetyt muutokset vuosille 2025–2027 koskevat erityisesti Lohjan ja Porvoon sairaaloita, joissa loppuu esityksen mukaan öisin ja viikonloppuisin tehtävät leikkaukset. Samalla myös synnytystoiminta siirtyy pois Lohjan sairaalasta HUSin muihin synnytyssairaaloihin. Profiilien muutosten myötä HUS pystyy lisäämään suunnitelmallista leikkaustoimintaa näissä sairaaloissa merkittävästi.