Lasiavain-palkittu dekkaristi Tove Alsterdal Suomeen ensi viikolla – Arktinen dekkari-ilta Tuire Malmstedtin kanssa 29.9.

Tove Alsterdalin uutuusteos Vajoama saa ymmärtämään, että pohjoinen mentaliteetti on samanlaista Tukholman pohjoispuolella siinä missä Suomessakin. Alsterdal vierailee ensi viikolla Helsingissä ja Turussa.

Autiotalosta löytyy nälkään kuollut mies, jonka vasemmasta kädestä puuttuu kaksi sormea. Järkyttävä murha sysää liikkeelle tutkinnan, jonka aikana käy ilmi, ettei kyse ole satunnaisesta tapahtumasta. Mistä kumpuaa viha, joka saa ihmisen lukitsemaan toisen neljän seinän sisälle ja jättämään heidät sinne?

Tove Alsterdalin Vajoama jatkaa Ruotsissa supersuosittua Ådalen-sarjaa. Sarjan ensimmäinen osa Juurakko oli Ruotsin myydyimpiä kirjoja. Alsterdal sai myös teoksestaan Lasiavain-palkinnon ja Ruotsin dekkaripalkinnon. Suomessa dekkarit ovat menestyneet etenkin äänikirjoina.

Vajoaman sankari on poliisikonstaapeli Eira Sjödin. Rikosta selvittäessään Eira joutuu järjestelemään myös muistisairaan äitinsä muuttoa palvelukotiin. Pääpaikkana on Vaasan vastapäätä sijaitseva Höga Kusten, joka muistuttaa tuntureineen hieman Lappia, vaikka se sijaitseekin etelässä.

Kauhukirjailija Marko Hautala on verrannut Alsterdalin Höga kustenia jopa televisiosarja Twin Peaksiin. Yhtymäkohta näiden välillä ei ole outoudessa vaan taustalla väijyvässä tragedian tunnussa.

Höga kustenilla sijaitseva Ådalen ei ole Vajoama-romaanissa romaanissa vain rikosten näyttämö, vaan kirjan tapahtumapaikat, Lappi ja etenkin Eiran kotipaikka Höga Kusten ovat ikään kuin yksi kirjan henkilöhahmoista. Höga kusten on oikeasti olemassa oleva alue Vaasaa vastapäätä, joka muistuttaa vähän Lappia tuntureineen.  Uudessa dekkarissa Vajoamassa tutkimukset vievät Eira Sjödinin myös Kiirunaan, Ruotsin Lappiin. Lappikaan ei edusta Alsterdalille myyttistä paikkaa, vaikka se kuvataan vahvana miljöönä. Ennemminkin Lapin arktinen hyytävyys on murhaajan sielunmaisema.  Kivet ja kannot kantavat mukanaan menneisyyden painolastia, jonka vaikutus tuntuu myös tässä päivässä.

Tove Alsterdalin vahvoja puolia on, että hän tuntee selvästi empatiaa kirjoittamiaan henkilöitä ja paikkoja kohtaan.
”En voisi kirjoittaa tietystä paikasta tuntematta empatiaa sitä ja sen asukkaita kohtaan. Että tukholmalaiskirjailija tulisi ja valitsisi tällaisen jännän tapahtumapaikan. Vihaan sitä, kun maaseudun asukkaat kuvataan verhon takana piileskelevinä omituisina tyyppeinä”, Tove Alsterdal kommentoi Marko Hautalalle Dekkarifestivaalien haastattelussa viime vuonna.
Vajoaman henkilöt ovat samalla tavalla konstailemattomia ja itsestään numeroa tekeättömiä kuin suomalaiset.

Tove Alsterdal on ruotsalainen dekkarikirjailija. Hän on myös Liza Marklundin pitkäaikainen kustannustoimittaja ja ystävä.

Tove Alsterdal esiintyy tänä vuonna Suomessa kahdesti:
Arktisessa dekkari-illassa to 29.9. klo 18.
Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Supla, Sofia Helsinki ja Aula & Co.
Alsterdalin lisäksi tapahtumassa vierailee palkittu suomalaisdekkaristi Tuire Malmstedt. Hänen uusin dekkarinsa Lumihauta sijoittuu osittain Suomen Lappiin, jonka vahvana elementtinä on hurja arktinen luonto. Se on ollut Suomen kuunnelluimpia dekkareita.

Lumihaudan esittely ja Tuire Malmstedtin haastattelu

Turun kirjamessuilla pe 30.9.
Alstedal esiintyy päälavalla kello 12.25 ja pian sen jälkeen Turun seudun koululaisten haastateltavana.

Lisätietoa Alsterdalista ja tapahtumista

Kalevankatu 34

Aula & Co on kasvava keskisuuri kirjankustantamo. Kuusivuotiaan kustantamon hittikirjoja ovat muun muassa Heather Morrisin Auschwitzin tatuoija, maailman tunnetuimman tähtitieteilijän Neil DeGrasse Tysonin Tähtitiedettä kiireisille, Ison-Britannian tunnetuimman nykykirjailijan Matt Haigin teokset sekä kulttimaineeseen noussut Lucia Berlinin Siivoojan käsikirja.

Aula & Co:n omistaa nykyään Storytel Books mutta on itsenäinen yhtiö.

Menestyskirjailija Heather Morrisin uutuuskirja Nousevan auringon sisaret kertoo muusikko Norah Chambersin ihmeellisestä vankikuorosta19.4.2024 09:54:00 EEST | Tiedote

Toisen maailmansodan aikaan japanilaisten vankileirillä englantilainen kapellimestari ja säveltäjä Norah Chambers perusti naisvankien kanssa a cappella -kuoron. Se pelasti monta ihmistä kurjuudelta vaikeissa oloissa. Heather Morrisin uutuusteos Nousevan auringon sisaret kertoo sisaruudesta ja selviämisestä vankileirillä. Heather Morrisin kirjoja on myyty Suomessa yli yli 300 000 kappaletta. Menestysteos Auschwitzin tatuoija kääntyy kesäkuussa tv-sarjaksi. Pääosaa esittää Harvey Keitel, ja tunnusmusiikin laulaa Barbara Streisand.