”Lehdistönvapaus ei ole ollut yhtä haavoittuvainen sitten kylmän sodan” – Eurooppaministeri Tuppurainen huolissaan sananvapaudesta

Eurooppaministeri Tytti Tuppurainen kertoi huolensa sananvapaudesta Toimittajat ilman rajoja ry:n, Hanasaaren ruotsalais-suomalaisen kulttuurikeskuksen ja Anders Chydenius -säätiön tilaisuudessa maanantaina 2.12.2019.

Lehdistötiedote 2.12.2019

Eurooppaministeri Tytti Tuppurainen teki salintäydelle kuulijoita selväksi, että sananvapaus ja oikeusvaltioperiaate ovat korkealla Suomen EU-puheenjohtajuusagendalla. Tuppurainen varoitti painokkaasti pitämästä EU:ta sananvapauden lintukotona, viitaten erityisesti vuosien 2017 ja 2018 journalistimurhiin Maltassa ja Slovakiassa. Ongelma on Tuppuraisen mukaan vakava.

”Toimittajien murhat ovat vain jäävuoren huippu. Euroopan neuvostolle raportoitiin viime vuonna 140 vakavaa hyökkäystä toimittajia vastaan neuvoston jäsenmaissa. 35 tapauksessa uhattiin toimittajien fyysistä turvallisuutta. Neuvoston helmikuussa julkaisemassa vuosiraportissa lehdistönvapausjärjestöt varoittivat, ettei lehdistönvapaus ole ollut yhtä haavoittuvainen sitten kylmän sodan päättymisen.”

Tuppurainen kiinnitti huomiota puheenjohtajamaa Suomen konkreettisiin ja paljon keskustelua herättäneisiin linjauksiin sananvapauden ja oikeusvaltion turvaamiseksi.

”Me olemme pitäneet yllä oikeusvaltiodialogia, jatkaneet Puolan ja aloittaneet Unkarin artikla 7 mukaiset kuulemiset. Lisäksi olemme komission vaatimuksen mukaisesti asettamassa EU:n rahoituskehysehdotuksessamme yhteiselle rahankäytölle ehdollisuuksia muun muassa oikeusvaltioperiaatteen turvaamisen pohjalta.”

Toimittajat ilman rajoja ry:n puheenjohtaja Jarmo Mäkelä pitää Tuppuraisen puheenvuoroa erittäin arvokkaana.

”Tärkeintä on tietysti se, että Suomi on tehnyt koko EU:lle merkittävän palveluksen nostaessaan sananvapauden ja oikeusvaltioperiaatteen aivan huomion polttopisteeseen. Se, että ministeri kaikkien puheenjohtajuuskiireidensä keskellä ehtii vielä tilaisuuteemme tukemaan arvovallallaan sananvapautta, on vahva todistus Suomen linjausten uskottavuudesta.”

Vihapuhe on saanut otteen

Tuppurainen on huolissaan vihapuheen saamasta jalansijasta, jopa eduskuntaa myöten.

”On järkyttävää huomata, miten lähes sadan vuoden takainen diskurssi on hiipinyt takaisin julkiseen keskusteluun ja tehnyt hitaasti itseään salonkikelpoiseksi.”

Lähihistorian kauheudet on ministerin mukaan syytä pitää mielessä. Tuppurainen muistutti, miten nopeasti kiihkeä, juutalaisia tuhoeläimiin vertaava julkinen puhe muuttui hirveiksi rikoksiksi.

”Näistä puheista päädyttiin lopulta keskitysleirien hirmutekoihin, järkyttävään historialliseen faktaan, jonka jo nyt, alle sata vuotta tapahtumien jälkeen, jotkut tahot pyrkivät kiistämään. Tästä historiallisesta kontekstista katsottuna esimerkiksi puhe ihmisistä vieraslajeina ei ole samankaltaista, vaan samaa puhetta, jolla voi olla kauaskantoiset, hirvittävät seuraamukset.”

Tuppuraisen lääke ongelmaan on juuri vapaa media. Se on kuitenkin Suomessakin hyökkäyksen kohteena, kuten tilaisuudessa todistivat toimittajat Jessikka Aro ja Johanna Vehkoo. Aro on itse on joutunut poikkeuksellisen törkeän uhkailun ja laajamittaisen valeuutiskampanjan kohteeksi.

”MV-lehti tehnyt minusta yli 300 törkyjuttua. Milloin olen CIA:n trolli, milloin narkomaani. Nämä perättömät Venäjä-lähtöiset valeuutiset ovat keränneet 4,5 miljoonaa klikkiä. Joten kenenkään ei kannata väittää, että ongelma olisi marginaalinen.”

Johanna Vehkoo puolestaan kuvaili osuvasti, miten helppo fiksujakin ihmisiä on disinformaatiolla manipuloida.

”Tietoon reagoidaan ensisijaisesti tunteella, ei logiikalla.”

Vehkoolla oli kuitenkin tarjolla myös myönteinen uutinen.

”Valemedia-sivustojen kuten MV-lehden suosio on laskenut huomattavasti, kun ihmisten tietoisuus on lisääntynyt.”

Koko aamupäivän kestäneessä tilaisuudessa kuultiin lukuisia ansiokkaita puheenvuoroja. Dosentti Riku Neuvonen esitteli oikeudellisia näkökulmia sananvapauteen ja tutkija Carl-Gustav Lindén pohti sananvapautta absoluuttisena oikeutena. Kirsti Narinen avasi hybridiuhkien jatkuvasti muuttuvaa maailmaa aitiopaikaltaan Euroopan hybridiuhkien torjunnan osaamiskeskuksen kansainvälisten suhteiden päällikkönä.

Hienon kokonaisuuden syvensi moneen suuntaan Suomen kokenut kansainvälinen huippuosaaja Erkki Liikanen, Anders Chydenius -säätiön hallituksen puheenjohtajana. Toimittajat ilman rajoja ry:n puheenjohtaja Jarmo Mäkelä pitikin tilaisuutta todella onnistuneena.

”Ensinnäkin haluan lämpimästi kiittää kumppaneitamme, Hanasaaren ruotsalais-suomalaista kulttuurikeskusta sekä Anders Chydenius -säätiötä, ruotsalaista sisarjärjestöämme unohtamatta. Tällaiset tilaisuudet jakavat arvokkaalla tavalla tuoreinta ja tärkeintä tietoa sekä luovat sitä kautta parempia edellytyksiä selvitä niistä haasteista, joita muuttuva maailma jatkuvasti toimittajille heittää. Ministeri Tuppurainen ansaitsee erityiskiitoksen painavasta puheenvuorostaan.”

Jarmo Mäkelä, puheenjohtaja, Toimittajat ilman rajoja -järjestö, 040 844 2609

Kyseessä oli Toimittajan ilman rajoja -järjestön Suomen EU-puheenjohtajuuskauden #FreeSpeechHelsinki-kampanjan päätöstilaisuus.

Sofi Oksanen: Vihapuhe voi johtaa harvainvaltaan Suomessakin14.10.2019 14:41:29 EESTTiedote

Foreign Minister Haavisto about Brexit: Decisions Need to Based on Majority Rule, Democracy Must Be Respected29.8.2019 18:50:09 EESTPress release

Minister for Foreign Affairs Pekka Haavisto has commented on Boris Johnson’s plan to prorogue UK parliament for five weeks. Haavisto emphasized that he does not want to offer advice nor should one intervene in the legal decisions of other EU countries. However, at the event of Reporters Without Borders, Haavisto clearly stated the principle that decisions need to be democratic and based on majority rule.

Ulkoministeri Haavisto Brexitistä: Päätöksillä oltava enemmistöpohja, demokratiaa on kunnioitettava29.8.2019 17:00:41 EESTTiedote

MEDIA INVITATION: High profile seminar on disinformation and Brexit with Mr Pekka Haavisto, Minister for Foreign Affairs of Finland, on 29.8. just before Gymnich26.8.2019 15:58:45 EESTPress Invitation

Disinformation vs. facts, freedom of speech and rule of law — where is Europe heading with Brexit? Welcome to the high profile seminar where we are delighted to receive the participation of the Minister for Foreign Affairs of Finland, Mr Pekka Haavisto. The seminar is organised just before the start of the Informal Meeting of Ministers for Foreign Affairs (Gymnich).

Suomi nousi lehdistönvapauden kakkosmaaksi, kertoo World Press Freedom Index18.4.2019 07:00:00 EESTTiedote

Suomi on noussut toiseksi Toimittajat ilman rajoja -järjestön (RSF) lehdistönvapausindeksissä. Ykkössijalla on kolmatta vuotta peräkkäin Norja. Vuoden 2019 indeksi osoittaa, että yleistilanne on lehdistönvapauden osalta hälyttävä: heikkenemistä on tapahtunut niin autoritäärisillä alueilla kuin perinteisesti turvallisessakin maissa. 180 maata käsittävässä indeksissä vain 16 maan tilannetta voidaan enää pitää hyvänä. Vihapuhe on muuttunut toimittajiin kohdistuvaksi väkivallaksi ja strategiseksi vaientamiseksi.