Lomakausi näkyy kesäpaikkakuntien Alkoissa

Kesä vilkastuttaa erityisesti mökkipaikkakuntien Alkojen myyntiä ja lisää asiakasmääriä. Yhä useampi varmistaa lempijuomansa saatavuuden tilaamalla tuotteet omaan lähimyymälään tai noutopisteeseen. Kesän suosikkeja ovat keveät ja raikkaat juomat, alkoholilla tai ilman. Alko on varautunut kysyntään niin tuotteiden kuin riittävän henkilöstömäärän osalta.

Roseeviini kesäpöydän kuningatar

Alkon myymälöissä on valikoimaa muokattu tietyiltä osin kesäkuntoon ja kesäkuukausina (kesä-elokuu) suosituimmat tuotteet koostuvat keveistä ja raikkaista tuotteista.

Roseeviinien kysyntä lähes nelinkertaistuu kesäkuukausina. Valkoviinien kysyntä kasvaa 50 % ja kuohuviinien noin 80 %. Myös alkoholittomat tuotteet ovat löytäneet tiensä kesän suosikeiksi kasvattaen myyntiään 60 %. Longdrinkejä myydään eniten kesäaikaan - niiden myynti kesäkuukausina kasvaa reilut 60 % ja siidereiden myynti noin 50 %.

Lempiviinistä ei tarvitse tinkiä lomallakaan

Kesäreissuillakaan ei tarvitse tinkiä omista lempiviineistä, vaan ne voi tilata Alkon verkkokaupan kautta itselle sopivaan myymälään tai Alkon noutopisteeseen, jotka yhdessä muodostavat Alkon palveluverkoston. Alkon verkkokauppa tarjoaa noin 9 000 tuotteen valikoiman, jossa myös tilausvalikoiman viinit ovat saatavilla.

- Jos oman kesänviettopaikan valikoimasta ei löydy omia suosikkeja, voi pienellä etukäteissuunnittelulla varmistua siitä, että halutun tuotteen saa lähimmästä Alkon myymälästä tai noutopisteestä. Toimitamme tuotteet pääosin 2-3 arkipäivässä. Jos tekee tilauksen esimerkiksi keskiviikkona, on tilaus alueesta riippuen noudettavissa vaikkapa mökkimatkan varren noutopisteestä perjantaina, kertoo Itä-Suomen aluepäällikkö Jari Hiekkataipale.

- Suomen kesä on täynnä erilaisia hienoja tapahtumia, jotka näkyvät myös myymälöissämme. Varaudumme näihin tarpeisiin niin tuotteiden kuin sen osalta, että myymälässä on riittävästi henkilöstöä palvelemaan asiakkaitamme. Olemme tänä vuonna palkanneet noin 350 kesätyöntekijää varmistamaan omalta osaltaan erinomaisen asiakaskokemuksen, jatkaa Jari Hiekkataipale.

Lomakausi näkyy kesäpaikkakuntien myymälöissä

Lomakausi näkyy kesäpaikkakuntien Alkojen myymälöissä ja asiakasmäärät kasvavat erityisesti saaristossa ja rannikolla.

Paraisten Nauvon, Kustavin ja Kemiönsaaren myymälöiden kesä-elokuun myynti on noin puolet koko vuoden myynnistä. Lähes samaan pääsevät Sisä-Suomen mökkipaikkakunnat Puumala, Sulkava, Sysmä, Padasjoki ja Kuhmoinen.

Osassa kesäpaikkakuntien Alkoja on aukioloaikoja asiakastoiveiden pohjalta pidennetty. Tällöin myymälät ovat pääosin avoinna arkisin 9-21 ja lauantaisin 9-18, kun normaalisti osa Alkoista sulkeutuu arkisin kello 18 ja lauantaisin kello 16.

viestintäpäällikkö Varpu Göös, p. 050 3413 053
viestintäjohtaja Maritta Iso-Aho, p. 040 544 3123