Jyväskylän yliopisto

Luovuus kumpuaa epävarmuudesta – ja se on yksi koronapandemian valopilkuista

Jaa

Luovuus ja oppiminen ovat avainasemassa jatkuvasti muuttuvassa yhteiskunnassa selviytymisessä. Mistä luovuus ja oppiminen kumpuavat? Miten ne nivoutuvat yhteen eri tilanteissa ja kuinka niitä voidaan tukea kouluissa ja työpaikoilla? Uusi teos luovuudesta ja oppimisesta syventyy ilmiöiden monipuoliseen luonteeseen esittelemällä uusinta tutkittua tietoa aiheesta.

Muutoksessa eläminen tarkoittaa usein selviytymistä ja luovimista erilaisissa, tuntemattomissa tilanteissa. Niin pienet arkiset tapahtumat kuin suuret globaalit muutoksetkin vaikuttavat toimintaamme, ja pakottavat meidät keksimään ja soveltamaan uudenlaisia, parempia ja tilanteeseen soveltuvampia toimintatapoja ja ratkaisuja.

– COVID-19-pandemia on elävä esimerkki siitä, että muutokset eivät aina tuota inspiraatiota ja iloa vaan myös huolta ja epävarmuutta. Siitä huolimatta ne ovat tärkeä kasvualusta oppimiselle ja luovuudelle – ei ole luovuutta ilman epävarmuutta, toteaa tutkija Soila Lemmetty Jyväskylän yliopistosta.

Luovuus ja oppiminen ovat kokoelma kysymyksiä, sokeita pisteitä, hämmennystä ja ahaa-elämyksiä. Yksilöiden ja ryhmien toimijuus, autonomia ja yhteistyö ovat tällaisten epävarmuuden hetkien keskellä edellytyksiä oppimiselle ja luovalle toiminnalle, mutta millä tavalla erilaiset ympäristöt, kulttuurit ja toimintatavat voivat tukea ja mahdollistaa oppimista ja luovuutta?

Creativity and Learning: Contexts, Processes and Support on uusi tuoreimpaan tutkimustietoon pohjautuva teos luovuuden ja oppimisen suhteesta, niiden taustoista, ilmentymistä ja tuen muodoista.

– Siirtämällä huomio yksilöpsykologiasta sosiokulttuuriseen viitekehykseen, teoksessa tarkastellaan luovuuden ja oppimisen prosessien monipuolista luonnetta ja muodostetaan näin laajempi kuva luovuudesta, oppimisesta ja niiden keskinäisestä riippuvuudesta, kertoo kirjaa toimittanut apulaisprofessori Kaija Collin.

Kirjassa esitellään luovuuden ja oppimisen määritelmiä koulun, aikuiskoulutuksen, työpaikkojen ja organisaatioiden konteksteissa ja se tarjoaa myös käytäntöön sovellettavia näkökulmia luovuuden ja oppimisen tukemiseen opetuksessa, johtamisessa ja kehittämistyössä.

Teos on suunnattu erityisesti kasvatustieteiden ja psykologian opiskelijoille, tutkijoille, kehittäjille ja asiantuntijoille sekä muille aihepiiristä kiinnostuneille.

Kirjan kirjoittamiseen on osallistunut useita luovuuden ja oppimisen tutkijoita eri puolilta maailmaa. Kirjan ovat toimittaneet tutkija Soila Lemmetty, apulaisprofessori Kaija Collin sekä yliopistonopettaja Panu Forsman Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitokselta yhdessä apulaisprofessori Vlad Glaveanun (Webster University, Geneve, Sveitsi) kanssa.

Lisätietoja:

Tutkija, KT Soila Lemmetty
soila.j.lemmetty@jyu.fi, puh. 040 805 4737

Apulaisprofessori, dosentti, KT Kaija Collin
kaija.m.collin@jyu.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kirke Hassinen
Viestinnän asiantuntija
kirke.m.hassinen@jyu.fi, puh. 050 462 6920

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Yliopistoista valmistuneet tyytyväisiä koulutukseensa. Pandemialla ollut vain vähän vaikutuksia akateemisten työllisyyteen15.10.2021 14:00:00 EEST | Tiedote

Kandidaatintutkinnon suorittaneista 82 % arvioi saamaansa opetusta laadukkaaksi, ja lähes 90 % maisterin ja tohtorin tutkinnon suorittaneista on erittäin tyytyväinen tai vähintäänkin melko tyytyväinen tutkintoonsa työuran kannalta. Tulokset käyvät ilmi yliopistojen kandipalaute- ja uraseurantatutkimuksista, joihin vastasi 33 825 kandidaatin, 18 867 maisterin ja 2 569 tohtorin tutkinnon suorittanutta vuosina 2018–2020. Kandidaatintutkinnon suorittaneet vastasivat kyselyyn heti tutkinnon suorittamisen jälkeen, maisterit viiden vuoden ja tohtorit kolmen vuoden kuluttua tutkinnosta.

Uusi liikuntalääketieteen professori Jari Parkkari painottaa liikunnan turvallisuutta14.10.2021 08:30:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen on avoimella hakumenettelyllä valinnut LT Jari Parkkarin terveystieteiden professorin tehtävään, jonka ala on liikuntalääketiede. Parkkari on aloittanut tehtävässä 1.8.2021. Professuuri sijoittuu liikuntatieteelliseen tiedekuntaan, ja Parkkarin erityisaluetta on liikunnan turvallisuus. Hän toivoo alan opiskelijoilta aiheeseen uteliaisuutta ja tuoreita näkökulmia.

Jyväskylän yliopisto koordinoi kolmea uutta huippuyksikköä ja mukana neljännessä13.10.2021 01:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Akatemia on valinnut uudet tutkimuksen huippuyksiköt vuosille 2022–2029. Jyväskylän yliopisto johtaa kolmea uutta huippuyksikköä ja on lisäksi mukana Helsingin koordinoimassa yksikössä. Huippuyksikköohjelmaan valittiin 11 yksikköä, joissa työskentelee tutkimusryhmiä yhteensä 11 yliopistosta ja tutkimuslaitoksesta. Akatemia käy valittujen yksiköiden kanssa erilliset rahoitusneuvottelut.

Väitöstutkimus valaisee suomalaista unien kerronta- ja tulkintaperinnettä7.10.2021 01:00:00 EEST | Tiedote

Unikäsityksiä rakennetaan jo lapsuudessa sekä omia että toisilta kuultuja unia tulkiten. FM Silja Heikkilä osoittaa väitöksessään, että unista keskusteleminen on samalla aktiivista oman maailmankuvan ja todellisuuskäsityksen rakentamista. Hänen tutkimusaineistossaan esimerkiksi käsiteltiin enneunia ja vainajien ilmestymistä uniin, mutta samalla näitä uskomuksellisia aiheita pohdittiin muistakin näkökulmista.

Jääkiekko on nuorten suosituimmista joukkuepeliharrastuksista ylivoimaisesti kallein6.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopiston liikuntatieteellisessä tiedekunnassa on valmistunut pro gradu -tutkielma, jossa selvitettiin lasten ja nuorten harrastuskustannuksia suosituimmissa joukkuepeleissä Keski-Suomessa. Keskimäärin harrastamisen kokonaiskustannukset olivat harrastajakohtaisesti 2325 euroa vuodessa. Kustannusten suuruuksissa oli kuitenkin merkittäviä lajien välisiä eroja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme