Maciej Mikulski Vaasan yliopiston energiatekniikan professoriksi: "Hiilineutraalit synteettiset polttoaineet tuovat uusia mahdollisuuksia moottoritutkimukseen"

– Huolimatta siitä, mitä tiedotusvälineissä sanotaan, meillä ei tule olemaan yhtä ainoaa energiamuotoa. Tulevaisuus tulee olemaan monipuolinen. Maakaasu on edelleen vahva tutkimuskohde, mutta tietysti myös nämä mustat hevoset, joista kaikki puhuvat, eli vety, metanoli ja ammoniakki, Mikulski sanoo.
Euroopan komissio on ajanut voimakkaasti sähköautoja ja polttomoottorikieltoa, mutta kertoi maaliskuun lopulla sallivansa polttomoottoriautot vuoden 2035 jälkeenkin, kunhan niissä käytetään synteettisiä polttoaineita. Hankalammin sähköistettävälle raskaalle liikenteelle ja työkoneille polttomoottorikieltoa ei olisi tullut, mutta niitäkin koskevat tiukentuvat EU:n päästömääräykset. Myös laivaliikenteessä purjehditaan kohti vähähiilisyyttä ja kehitetään synteettisillä polttoaineilla toimivia moottoreita.
Mikulskin mukaan uusien polttoaineiden polttaminen on monissa tapauksissa vaativampaa kuin perinteisten. Ne pakottavat alan muokkaamaan aiempia polttomoottoreihin liittyviä teknisiä ratkaisuja.
– Meillä on nyt mahdollisuus miettiä uudelleen aiemmat valinnat ja tehdä polttomoottorista paljon parempi voimansiirrin kuin se on tähän mennessä ollut.
Mikulski kertoo, että esimerkiksi palamisteknologioita on useita.
– Nykyään meillä on noin kymmenen fysikaalisesti ja ilmiöllisesti erilaista palamiskonseptia, joilla voimme käyttää moottoria. Kaikki nämä vaihtoehdot on otettava huomioon kunkin polttoaineyhdistelmän kohdalla: mikä olisi paras palamisteknologia, jotta saavuttaisimme tulevaisuuden päästötavoitteet.
Uusien moottorien on lisäksi voitava käyttää useaa polttoainetta, eli niiden on oltava polttoainejoustavia. Tämä mutkistaa suunnittelua ja testaustyötä. Moottoritutkimus onkin muuttumassa yhä virtuaalisemmaksi.
– Meidän on luotava simulointityökaluja, joiden avulla voimme käsitellä tätä monimutkaisuutta. Laajoihin laboratoriokokeisiin näin monilla vaihtoehdoilla ei ole aikaa, joten meidän on yhä enemmän luotettava mallipohjaiseen kehitykseen, Mikulski sanoo.
17 miljoonaa euroa tutkimusrahoitusta ja palkittuja julkaisuja
Professoriksi nimitetty Mikulski on työskennellyt aiemmin Vaasan yliopistossa polttomoottoriratkaisujen apulaisprofessorina. Hänet valittiin neljä vuotta sitten yliopiston Tenure track -vakinaistamispolulle, jota pitkin voi edetä säännöllisten arviointien kautta professorin tehtävään.
– Neljä vuotta on tarkoittanut hyvin intensiivistä työtä alusta lähtien. Suurin menestykseni on ollut runsas tutkimusrahoitus. Olen saanut koordinoimilleni hankkeille kaiken kaikkiaan noin 17 miljoonan euron rahoituksen, josta noin viisi miljoonaa euroa on tullut suoraan tutkimusryhmällemme Vaasan yliopistossa, Mikulski kertoo.
Mikulski kertoo, että hänen päätavoitteensa on ollut edistää modernia polttomoottoritutkimusta Vaasan yliopistossa syventämällä näkemystä moottorin yksittäisistä osajärjestelmistä ja kehittämällä polttomoottoreiden mallipohjaista ohjausarkkitehtuuria kohti itseoppivaa moottoria.
Hankerahoituksen avulla on pystytty tekemään uutta tutkimusta ja edistämään yliopiston VEBIC-laboratorioihin kuuluvien polttomoottori- ja polttoainelaboratorioiden tutkimustoimintaa.
– Olemme onnistuneet kehittämään laboratorioinfrastruktuuriamme niin, että voimme tutkia uusia palamiskonsepteja. Tämä tekee meistä tulevaisuuden laboratorion ainakin seuraavan 15 vuoden ajaksi.
Samalla polttomoottoritutkimusta tekevän tutkimusryhmän koko on kasvanut.
–Olemme kansainvälisesti tunnustettu tutkimusryhmä, ja siten vetovoimaisia myös lahjakkaille kansainvälisille opiskelijoille, joita aiomme houkutella Vaasaan.
Mikulski on onnistunut myös tieteellisissä julkaisuissa. Kohokohtanaan hän pitää artikkelia käytöstä poistetuista renkaista saatavasta pyrolyysipolttoaineesta ja sen käyttömahdollisuuksista dieselmoottoreissa. Artikkeli julkaistiin erittäin arvostetussa Progress in Energy and Combustion Science -lehdessä. Pohjanmaan kauppakamari palkitsi hänet puolestaan Applied Energy -lehdessä ilmestyneistä artikkeleista, jotka käsittelivät vähäpäästöisiä HCCI- ja RCCI-moottoreita.
Mikulski kertoo, että jatkossa hänellä on vastuu Vaasan yliopiston energiatekniikan oppiaineesta. Hän myös johtaa moottoritutkimukseen keskittynyttä "Efficient Powertrain" -tutkimustiimiä.
Puolasta Alankomaiden kautta Vaasaan
Ennen Vaasaan tuloaan Mikulski työskenteli Alankomaissa tutkijana TNO Automotive -tutkimuslaitoksessa. Hän on kotoisin Puolasta ja väitellyt tohtoriksi konetekniikasta Olsztynissä sijaitsevassa Warmian ja Mazuryn yliopistossa aiheenaan polttomoottorien prosessien mallintaminen.
Mikulski asuu nykyisin perheensä kanssa Raippaluodossa ja harrastaa muun muassa purjehdusta, johon Vaasan seutu tarjoaa hyvät edellytykset. Hän omisti aikoinaan Puolassa purjehduskoulun ja venevuokraamon.
Fakta
- Nimi: Maciej Mikulski
- Syntynyt: 1982, Dzialdowo, Puola
- Asuu: Raippaluodossa, Mustasaaressa
- Koulutus: Tohtorin tutkinto konetekniikasta, University of Warmia and Mazury, maisterin tutkinto mekatroniikasta teknillisessä koulutuksessa Varsovan teknillisestä yliopistosta sekä maisterin tutkinto teoreettisessa fysiikassa Nicolaus Copernicus Universitystä.
- Ura: Energiatekniikan professori Vaasan yliopistossa tammikuusta 2023, tätä ennen apulaisprofessori polttomoottoritekniikassa vuosina 2019–2022, polttomoottorimallintamisen tutkija TNO Automotivessa vuosina 2015-2019, apulaisprofessori 2014-2017, polttomoottorilaboratorion päällikkö ja opettaja 2009–2014 sekä tutkimusavustaja ja opettaja 2006–2009 University of Warmia ja Mazury.
- Harrastukset: Purjehdus
- Yllättävää: Mikulski on PYA:n eli Professional Yacht Associationin hyväksymä kapteeni (myös suuret purjelaivat ja megajahdit). Hän omistanut purjehduskoulun ja venevuokraamon sekä toiminut tapahtumatoimiston johtokunnassa.
Lisätiedot
Maciej Mikulski, puh. 029 449 8591, maciej.mikulski@uwasa.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Riikka KalmiTiedeviestinnän asiantuntijaVaasan yliopisto / Viestintä, brändi ja markkinointi
Puh:0294498231riikka.kalmi@uwasa.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vaasan yliopisto
Juha Antila Vaasan yliopiston digijohtajaksi3.4.2025 14:03:02 EEST | Tiedote
Diplomi-insinööri Juha Antila on valittu Vaasan yliopiston digijohtajaksi. Hän aloittaa työnsä 12. toukokuuta 2025.
Artificial intelligence is an effective tool in exploring corporate reporting3.4.2025 13:08:59 EEST | Press release
Machine learning methods enable the efficient mining of large amounts of data from corporate reports. In her doctoral dissertation for the University of Vaasa, Finland, Essi Nousiainen presents how the new machine learning-based methods she has developed can be used to examine corporate reporting related to, among other things, responsibility, innovation, and blockchain.
Pk-yritysten kyky innovoida on vahvasti sidoksissa johtajien oppimiseen ja päätöksentekotaitoon2.4.2025 12:17:41 EEST | Tiedote
Toimitusjohtajien tavoilla oppia, soveltaa oppimaansa sekä tehdä päätöksiä on olennainen merkitys pk-yritysten innovatiivisuudelle ja uudistumiskyvylle, esittää Jutta Mäkipelkola Vaasan yliopistolle tekemässään väitöskirjassa. Hänen tutkimuksensa paljastaa, miten toimitusjohtajien osaaminen muovaa pk-yritysten kyvykkyyksiä – ja millainen toimintakulttuuri ajaa innovaatiota.
Puutteellinen uni ei saisi olla tabu työpaikoilla – uusi tutkimus antaa työkaluja unen huomioimiseen johtamisessa1.4.2025 09:26:11 EEST | Tiedote
Puutteellisesta unesta johtuva väsymys on yleinen ja kasvava ongelma työikäisten keskuudessa, mutta univajetta ei usein uskalleta ottaa työelämässä puheeksi. Työpaikoilla tulisikin paitsi luoda avoimempi keskustelukulttuuri unen suhteen, myös kehittää yhdessä keinoja väsymyksen tuomista haasteista selviytymiseen, esittää Jenni Tuomilehto Vaasan yliopistolle tekemässään väitöskirjassa.
Tekoälystä tehokas apu yritysten raportoinnin tutkimiseen31.3.2025 09:35:48 EEST | Tiedote
Koneoppimismenetelmät mahdollistavat yritysraporttien suuren datamäärän tehokkaan louhinnan. Essi Nousiainen esittää Vaasan yliopistolle tekemässään väitöskirjassa, kuinka hänen muodostamillaan uusilla koneoppimispohjaisilla menetelmillä voidaan tutkia yritysten raportointia liittyen muun muassa vastuullisuuteen, innovatiivisuuteen sekä lohkoketjuihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme