Maria Veitolan uudessa podcastissa jutellaan elämän suurista kysymyksistä vällyjen välissä

Storytel Original: Maria tässä moi -podcast-sarjassa toimittaja ja bosslady Maria Veitola soittaa Yökylässä-jaksoista tutuille tunnetuille suomalaisille suoraan omasta sängystään. Poikkeuksellisena aikana mieleen nousevat elämän suuret kysymykset ja tärkeät ihmiset. Miten he voivat?

Kuva: Jotti Taival

”Monilla niillä tyypeillä, joiden luona olen ollut yökylässä, on erityinen paikka mun sydämessä. Yökyläilyt ovat niin intensiivisiä kyläreissuja, että huomaan usein vielä vuosia myöhemminkin miettiväni, että mitähän sille ja sille tyypille kuuluu. Nyt koronakeväänä on ollut tavallista enemmän aikaa pohtia asioita ja ihmisiä, ja kysellä kuulumisia”, Maria kertoo.

Tyynyjuttelun hengessä aiheet liikkuvat nopeasti kohti syviä vesiä ja olemisen isoja ihmetyksiä. Uskotko kohtaloon? Milloin tunnet itsesi vapaaksi? Miksi avun pyytäminen on niin vaikeaa? Avoimet ja henkilökohtaiset keskustelut käydään vällyjen välistä, osapuolten pysyessä erityksissä omissa kodeissaan.

”Mä tykkään aina ensisijaisesti puhua ihmisten kanssa, puhelimessa ja livenä. Sosiaalisen median kontaktit ja viestittely ei riitä mulle. Siksi oli ihanaa päästä puhumaan! Ja kerrankin kenelläkään ei ollut kiire”, hän sanoo.

Suuria elämän kriisejä, uusia elämänvaiheita ja eristystä kotona

Ensimmäisessä podcast-jaksossa Maria keskustelee hyvinvointiyrittäjä Jutta Larmin kanssa elämän suurista mullistuksista. Jutta Larm on kohdannut äkillisiä kriisejä ennenkin ja aloittanut uudestaan monella elämän osa-alueella. Mitä hän on siitä oppinut? Minkä muutoksen poikkeustila tuo, kun aikataulu on rauhoittunut?

Podcast-sarjassa jutellaan muun muassa ex-kansanedustaja Jani Toivolan uudesta elämänvaiheesta, räppäri VilleGallen kanssa artistin elämästä poikkeusaikana ja pohditaan Jorma Uotisen kanssa kuolemaa. Alman kanssa keskustellaan siitä, millaisia oletuksia hänelle on asetettu ja miltä tuntuu, kun maailmaa kiertänyt tähti on jumissa Suomessa.

Sarjan käsikirjoittaja, toimittaja Ronja Salmi sai idean Maria tässä moi -podcastiin äänittäessään itse podcastia kotonaan eristyksissä korona-aikaan.

”Sängyssä oli paras äänentoisto ja koko tilanne nauratti. Syntyi idea podcastista jossa jutellaan sängyssä syvällisiä, vaikka molemmat keskustelijat ovat kaukana toisistaan. Tässä oli jotakin niin erityistä, että halusin käyttää sen hyödykseni. Tähän ideaan Suomen ykkösyökyläilijä Maria sopi täydellisesti”, hän sanoo.

10-osaisen Storytel Original -podcastin jaksoja julkaistaan kaksi kertaa viikossa, keskiviikkoisin ja sunnuntaisin 10.6. alkaen. Ensimmäinen jakso on kuunneltavissa myös Spotifyssa.

Maria tässä moi, Storytel Original -podcast:

Toimittaja: Maria Veitola
Käsikirjoitus: Ronja Salmi
Dramaturgi: Veera Ojola
Äänitys, leikkaus ja miksaus: Iso H
Tunnusmusiikki: Jotti Taival
Tuotanto: Mellakka Management
Alkuperäisidea: Ronja Salmi, Maria Veitola
Julkaisija: Storytel

Mirka Vesala
Storytel Oy, kustannuspäällikkö
mirka.vesala@storytel.com

Kuva: Jotti Taival

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 200 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.