Marknadsföringen betonas i utvecklingen av kommunerna

I år tävlar 35 bidrag om finskt mästerskap i kommunal marknadsföring och 10 av dem har tävlingsjuryn tagit ut till semifinal. Flera kommuner har framgångsrikt fört samman strategi, aktivering av kommuninvånarna och marknadsföring av kommunen.

Kommunförbundet informerar
27.3.2018
Får publiceras genast

Marknadsföringen betonas i utvecklingen av kommunerna

– Bland kommunens uppgifter har utvecklingen av kommunens livskraft blivit allt viktigare, och det tar sig uttryck i en effektivare marknadsföring. Kommuninvånarna har ivrigt deltagit till och med i planeringen på ett strategiskt plan och i många gemensamma evenemang. I flera projekt märks den iver och energi med vilken arbetet utförts och hur man fått invånarna med i verksamheten. Marknadsföringen får sin kraft ur samarbetsandan, säger juryns ordförande Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör vid Kommunförbundet.

Målet för FM i kommunal marknadsföring är att höja marknadsförings- och kommunikationskompetensen inom den kommunala sektorn genom att lyfta fram insiktsfull och resultatrik marknadsföring och kommunikation. Tävlingen ordnades nu för trettonde gången. Priserna delas ut vid ett evenemang som ordnas av samarbetsnätverket för kommunal marknadsföring Piiri den 16 maj i Seinäjoki.

- Tävlingsbidragen har på ett fint sätt tagit till vara lokala styrkor och vittnar om entusiasm och resultatet av ett långsiktigt arbete för det egna varumärket. De kampanjer som gjorts med liten budget bidrog med synnerligen kreativa sätt att nå sin målgrupp, säger jurymedlemmen Sanna Laakkio, verksamhetsledare för MARK Finlands Marknadsförbund.

Deltagarna i FM-tävlingen presenterar marknadsföringsåtgärder bland annat inom turism, näringsliv, tjänster, boende och rekrytering.  Video, animationer, sociala medier och olika sätt att delta har använts i flera tävlingsbidrag. Kommunens traditionella målgrupper har fått sällskap av nya, och starka attraktionsfaktorer har kompletterats med nya idéer och produkter.

Tävlingen är en del av Piiri-nätverkets verksamhet. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk som syftar till att stärka kommunernas och regionernas marknadsförings- och kommunikationskompetens. Bakom nätverket ligger organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Samarbetsparter i nätverket är Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget.

Det vinnande bidraget får titeln finsk mästare i kommunal marknadsföring. Samarbetsföretagen lovar medial exponering för de tävlingsbidrag som placerar sig i täten. Juryn kan även dela ut hedersomnämnanden.

FM i kommunal marknadsföring 2017 – kortlista i alfabetisk ordning

Keuke - Onnistuvan yrityksen asialla
Lakeudelle -perhematkailukampanja (Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy)
Me teemme yhdessä uutta Tuusulaa
Osallistu oikeesti! (Varkauden kaupunki)
Paska kaupunni (Oulun kaupunki)
Pop up Shoppeenmäki (Ylöjärven Yrityspalvelu Oy)
Porvoo GeoTour
Saimaan kaunis Mikkeli - kesäoppaat ja opastekstit
Todella outo, ehdottomasti uniikki - Porin dataohjattu osallistava brändiuudistus
Valkeakosken talonäyttely

Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör, Finlands Kommunförbund, 040 765 8016

Juryns övriga medlemmar:
Sanna Laakkio, verksamhetsledare, MARK Finlands Marknadsförbund
Hannu Komu, verksamhetsledare, Föreningen Finlands turistorganisationer FFRTO rf
Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
Teemu Moilanen, överlärare, ED, Yrkeshögskolan Haaga-Helia
Kirsi Norros, kommunikationsdirektör, Finlands miljöcentral SYKE
Jari Seppälä, sakkunnig i kommunikation, Finlands Kommunförbund
Ulla Kotila, publikationsassistent, Finlands Kommunförbund

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Kommunförbundet och stora städer: Kommunal infartsparkering ska vara till för dem som använder den lokala kollektivtrafiken11.1.2019 15:38Tiedote

Under beredningen av lagen om transportservice har Kommunikationsministeriet i sista stund lagt till ett moment som medför en skyldighet att tillhandahålla infartsparkering på samma villkor för alla användare av mobilitets- eller kombinationstjänster. I praktiken innebär detta att också de som inte fortsätter sin resa med den lokala kollektivtrafiken, skulle ha rätt att använda infartsparkeringen.

Kuntaliitto ja suuret kaupungit: Kuntien toteuttama liityntäpysäköinti pidettävä paikallisen joukkoliikenteen asiakkaiden käytössä11.1.2019 11:53Tiedote

Liikenne- ja viestintäministeriö on lisännyt valmisteilla olevaan liikennepalvelulakiin viime hetkellä momentin, joka toteutuessaan velvoittaisi tarjoamaan liikenteen liityntäpysäköintiä samoin ehdoin kaikkien erilaisten liikkumis- ja yhdistämispalvelujen käyttäjille. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että nekin, jotka eivät jatka matkaansa paikallisella joukkoliikenteellä, saisivat oikeuden käyttää liityntäpysäköintiä.

Kommunernas marknadsföringsundersökning 2018: Marknadsföringen till stöd för kommunens livskraft ökar9.1.2019 13:22Tiedote

Kommunernas marknadsföring har blivit mer systematisk och den har fått mer resurser visar Kommunförbundets marknadsföringsundersökning bland kommunerna. Kommunerna önskar öka livskraften och invånar- och företagsunderlaget i kommunen med hjälp av marknadsföringsmetoder. Nästan hälften av de som ansvarar för marknadsföringen i de kommuner som deltog i enkäten tror att satsningarna på marknadsföring kommer att öka de närmaste åren.