Marknadsföringen betonas i utvecklingen av kommunerna

I år tävlar 35 bidrag om finskt mästerskap i kommunal marknadsföring och 10 av dem har tävlingsjuryn tagit ut till semifinal. Flera kommuner har framgångsrikt fört samman strategi, aktivering av kommuninvånarna och marknadsföring av kommunen.

Kommunförbundet informerar
27.3.2018
Får publiceras genast

Marknadsföringen betonas i utvecklingen av kommunerna

– Bland kommunens uppgifter har utvecklingen av kommunens livskraft blivit allt viktigare, och det tar sig uttryck i en effektivare marknadsföring. Kommuninvånarna har ivrigt deltagit till och med i planeringen på ett strategiskt plan och i många gemensamma evenemang. I flera projekt märks den iver och energi med vilken arbetet utförts och hur man fått invånarna med i verksamheten. Marknadsföringen får sin kraft ur samarbetsandan, säger juryns ordförande Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör vid Kommunförbundet.

Målet för FM i kommunal marknadsföring är att höja marknadsförings- och kommunikationskompetensen inom den kommunala sektorn genom att lyfta fram insiktsfull och resultatrik marknadsföring och kommunikation. Tävlingen ordnades nu för trettonde gången. Priserna delas ut vid ett evenemang som ordnas av samarbetsnätverket för kommunal marknadsföring Piiri den 16 maj i Seinäjoki.

- Tävlingsbidragen har på ett fint sätt tagit till vara lokala styrkor och vittnar om entusiasm och resultatet av ett långsiktigt arbete för det egna varumärket. De kampanjer som gjorts med liten budget bidrog med synnerligen kreativa sätt att nå sin målgrupp, säger jurymedlemmen Sanna Laakkio, verksamhetsledare för MARK Finlands Marknadsförbund.

Deltagarna i FM-tävlingen presenterar marknadsföringsåtgärder bland annat inom turism, näringsliv, tjänster, boende och rekrytering.  Video, animationer, sociala medier och olika sätt att delta har använts i flera tävlingsbidrag. Kommunens traditionella målgrupper har fått sällskap av nya, och starka attraktionsfaktorer har kompletterats med nya idéer och produkter.

Tävlingen är en del av Piiri-nätverkets verksamhet. Piiri är ett öppet och avgiftsfritt samarbets- och utvecklingsnätverk som syftar till att stärka kommunernas och regionernas marknadsförings- och kommunikationskompetens. Bakom nätverket ligger organisationer som utvecklar den kommunala och regionala marknadsföringen: Finlands Kommunförbund, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry och Föreningen Finlands turistorganisationer FFTO rf. Samarbetsparter i nätverket är Helsingin Sanomat, Otavamedia, Kuntalehti och Kommuntorget.

Det vinnande bidraget får titeln finsk mästare i kommunal marknadsföring. Samarbetsföretagen lovar medial exponering för de tävlingsbidrag som placerar sig i täten. Juryn kan även dela ut hedersomnämnanden.

FM i kommunal marknadsföring 2017 – kortlista i alfabetisk ordning

Keuke - Onnistuvan yrityksen asialla
Lakeudelle -perhematkailukampanja (Etelä-Pohjanmaan Matkailu Oy)
Me teemme yhdessä uutta Tuusulaa
Osallistu oikeesti! (Varkauden kaupunki)
Paska kaupunni (Oulun kaupunki)
Pop up Shoppeenmäki (Ylöjärven Yrityspalvelu Oy)
Porvoo GeoTour
Saimaan kaunis Mikkeli - kesäoppaat ja opastekstit
Todella outo, ehdottomasti uniikki - Porin dataohjattu osallistava brändiuudistus
Valkeakosken talonäyttely

Maritta Mäkelä, marknadsföringsdirektör, Finlands Kommunförbund, 040 765 8016

Juryns övriga medlemmar:
Sanna Laakkio, verksamhetsledare, MARK Finlands Marknadsförbund
Hannu Komu, verksamhetsledare, Föreningen Finlands turistorganisationer FFRTO rf
Jaakko Helenius, Suomen Elinkeino- ja Kehitysyhtiöt SEKES ry
Teemu Moilanen, överlärare, ED, Yrkeshögskolan Haaga-Helia
Kirsi Norros, kommunikationsdirektör, Finlands miljöcentral SYKE
Jari Seppälä, sakkunnig i kommunikation, Finlands Kommunförbund
Ulla Kotila, publikationsassistent, Finlands Kommunförbund

Finlands Kommunförbund är en tvåspråkig intresseorganisation för alla kommuner och städer i Finland. Med sin sakkunskap utvecklar förbundet den kommunala servicen. På förbundets webbplats Kommunforbundet.fi finns central information om kommunsektorn och den kommunala servicen. Finlands kommuner och städer ansvarar för cirka 2/3 av den offentliga servicen.

Vertailututkimus: Kunnat onnistuneet pitämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kurissa - Uudenmaan kunnat kärjessä6.6.2018 12:00Tiedote

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset pysyivät vuonna 2017 edellisvuoden tasossa, selviää Kuntaliiton kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksesta. Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset olivat yhteensä 5 miljardia euroa, ja ne hoitivat noin 2,2 miljoonan suomalaisen palvelut. Keskimäärin kustannukset olivat 2 297 euroa asukasta kohti.

Jämförande undersökning: Kommunernas social- och hälsovårdskostnader under kontroll – bäst resultat i nyländska kommuner6.6.2018 12:00Tiedote

År 2017 hölls hälso- och sjukvårdskostnaderna i de stora städerna på samma nivå som året innan. Det framgår av en jämförande undersökning som Kommunförbundet utfört bland tio stora städer. De stora städerna hade hälso- och sjukvårdskostnader på sammanlagt 5 miljarder euro och de tillhandahöll tjänster för omkring 2,2 miljoner finländare. I snitt uppgick kostnaderna till 2 297 euro per invånare.