McDonald’s jälleen Suomen suurin pikaruokaketju – myynti kohosi kaikkien aikojen ennätykseen

Suomen McDonald’sin vuoden 2022 verollinen kokonaismyynti kasvoi edellisvuoteen verrattuna 12,8 prosenttia ja oli 274,1 miljoonaa euroa. Myyntiluku on ketjun kaikkien aikojen korkein.

McDonald’s oli myynnillä mitattuna Suomen suurin pikaruokaketju jo kolmantena vuonna peräkkäin.

”Olemme tulokseen erittäin tyytyväisiä, ja uskomme vahvasti ketjun kasvuun myös tulevaisuudessa. Investoimme viime vuonna yhdessä paikallisten yrittäjiemme kanssa ketjun ravintoloiden remontteihin ja uusiin avauksiin 20 miljoonaa euroa. Investoinnit pysyvät vastaavalla tasolla myös tänä vuonna”, sanoo Suomen McDonald’sin toimitusjohtaja Olli Johansson.

Vuonna 2022 avattiin kuusi uutta McDonald’s-ravintolaa, ja ketjuun kuuluu nyt 72 ravintolaa. Keskikokoisen McDonald’s-ravintolan myynti on noin 3,8 miljoonaa euroa vuodessa, mikä ylittää pikaruokaravintoloiden keskimääräisen myynnin Suomessa. Yksi McDonald’s-ravintola työllistää keskimäärin noin 60 henkeä. Vuoden 2022 aikana ketjun henkilöstömäärä nousi noin 300 hengellä, ja on nyt noin 4 200.

Ketju kasvaa ja investoi myös vuonna 2023

Suomen McDonald’s avasi vuonna 2022 uudet ravintolat Lohjalle, Poriin, Riihimäelle, Saloon, Tornioon ja Turkuun. Vuoden 2023 alussa on avattu uusi ravintola myös Lahteen. Kasvu jatkuu, sillä myös tälle vuodelle on suunnitelmissa viisi uutta avausta.

Vuonna 2022 ketju toi Suomeen kansainvälisen McCafé-konseptin, jonka mukainen kahvila on tällä hetkellä kuudessa ravintolassa: Järvenpää, Seinäjoki Päivölä, Kivikko, Pukinmäki, Turku Skanssi ja Kamppi.

Ketjun ravintoloiden yhteyteen avattiin jälleen viime vuonna useita sähköautojen latauspisteitä. Latauspisteitä on nyt 27 ravintolan eli lähes joka toisen sellaisen ravintolan yhteydessä, jossa on autokaista. Myös latauspisteverkostoa kasvatetaan edelleen tänä vuonna.

Suomen McDonald’sin menestys rakentuu vahvaan yhteistyöhön paikallisten yrittäjien kanssa. McDonald’seissa investoidaan franchise-yrittäjien kanssa asiakaskokemuksen parantamiseen esimerkiksi digitaalisten tilauskioskien ja pöytiintarjoilun avulla. Vuoden 2022 lopussa lähes kaikissa ravintoloissa oli tilaus- ja tuotantojärjestelmä, jossa asiakas tilaa tuotteet ravintolassa olevalta digitaaliselta tilauskioskilta. Kotiinkuljetus on puolestaan tarjolla kaikkien ravintoloiden lähialueilla yhteensä 37 kaupungissa. McDonald’s-ravintoloista 54 eli 75 prosenttia on yrittäjien omistuksessa. Yrittäjiä on yhteensä kymmenen.

Toimitusjohtaja Olli Johansson, puh +358 50 601 11, tavoitettavissa puhelimitse: tiistaina 28.2.2023 kello 12.30–14 ja keskiviikkona 1.3.2023 kello 14.30–16.30.

Viestintäjohtaja Heli Ryhänen, puh. +358 40 501 7179, heli.ryhanen (at) fi.mcd.com

McDonald’s on yksi maailman tunnetuimmista tuotemerkeistä. Tuttu kaarikuvio kohoaa yli 119 maassa, yhteensä noin 39 000 ravintolan tunnuksena. McDonald’s palvelee päivittäin noin 70 miljoonaa asiakasta. Maailmanlaajuisesti ketjun palveluksessa työskentelee 1,7 miljoonaa työntekijää. Suomen ensimmäinen McDonald’s avattiin yli 38 vuotta sitten vuonna 1984. Tällä hetkellä Suomessa on 72 McDonald's-ravintolaa. McDonald’s-ravintoloiden yhteenlaskettu verollinen myynti oli 274 M€ vuonna 2022. Kasvua oli edelliseen vuoteen verrattuna lähes 13 %. Ravintoloista 54 eli noin 75 % on yksityisten lisenssinhaltijoiden eli yrittäjien omistuksessa. Yrittäjiä on yhteensä 10.