Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua

One Sea -ekosysteemi tähtää autonomisen meriliikenteen mahdollistamiseen vuoteen 2025 mennessä. Kuva: Wärtsilä.

Lehdistötiedote 30.11.2018

One Sea -ekosysteemi on ollut monin tavoin myötätuulessa koko toimintansa ajan vuodesta 2016 alkaen. Mukaan ovat lähteneet omien alojensa huippuyritykset kuten esimerkiksi ABB, Cargotec, Ericsson, Finnpilot Pilotage, Rolls-Royce Marine, Tieto ja Wärtsilä. Samaan aikaan valtiovalta on ansiokkaasti edistänyt mahdollisuuksia autonomisen merenkulun toteutumiseen niin lainsäädännön kuin mittavan kansainvälisen vaikuttamistyön kautta. Business Finland on huolehtinut ekosysteemin kaksivuotisesta aloitusrahoituksesta yhdessä yritysten kanssa.

”Nyt saamamme lisä- ja jatkorahoitus vuoteen 2021 asti varmistaa, että voimme edistää One Sean menestystä kaikin tarvittavin keinoin. Olemme tässä ainutlaatuisella asialla, luomme miljardeissa laskettavaa uutta liiketoimintaa erittäin kustannustehokkaalla budjetilla, vahvasti yritysten omien resurssien ja yhteistyökyvyn varaan rakentaen”, kiteyttää One Sean johtaja Päivi Haikkola DIMECC Oy:stä. One Sean fasilitaattori DIMECC on suomalaisen teknologiateollisuuden tärkein innovaatioalusta.

One Sean korkeatasoisiin kumppaneihin liittyy nyt myös Suomen Laivameklariliitto, joka edustaa yli 40 satamissa toimivaa ja ulkomaankauppaa edistävää Suomessa toimivaa yritystä.

Digitaalisuus siivittää uuteen tehokkuuteen, asiakkaat tärkeintä

”Meidän on oltava ajan hermolla. Digitaalisuus antaa uutta potkua, se luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Meidän on oltava aktiivisia, dynaamisia ja eteenpäin katsovia. One Sea on siksi meille juuri oikea yhteistyöalusta, koska merilogistiikan toimintaketjua ei kukaan pysty tehostamaan yksin”, arvioi Laivameklareiden toiminnanjohtaja Sari Turkkila.

”Visiomme on, että pystymme palvelemaan jäsenyrityksiämme ja heidän kauttaan koko Suomen ulkomaankauppaa entistä paremmin. Esimerkiksi satamien tiedonkulku, kuten älykkäämmät, varustamojen aikaa säästävät ilmoitusmenettelyt, ovat meille tärkeitä. Kun logistiikka tehostuu, kaikki Suomen vientiyritykset hyötyvät - ja koko Suomi hyötyy”, tiivistää Turkkila.

”Meidän jäsenyrityksillämme on tarjota One Sealle merkittäviä vahvuuksia. Esimerkiksi globaalit konttitoimijat ovat edelläkävijöitä uusien teknologioiden kuten lohkoketjujen hyödyntämisessä. Uskomme, että pystymme yhdessä DIMECCin kanssa tuottamaan entistä parempia palveluja asiakasnäkökulmaa yhä enemmän painottamalla. Siihenhän autonominen meriliikenne tähtää: Voimme rakentaa asiakkaille entistä kustannustehokkaampia ja turvallisempia ratkaisuja”, summaa Turkkila.

Lähivuodet ratkaisevat merten johtajuuden

Meneillään on merten kilpajuoksu, jossa panoksena on meriliikenteen johtoasema uusien teknologioiden ja standardien kautta.

”Lähivuodet ovat kriittisen tärkeitä sille, mitkä ekosysteemit ja niiden toimijat ja toimintaympäristöt voittavat. Olemme todella tyytyväisiä, että One Sea on saanut jälleen entistä paremmat eväät pysyä älykkään merenkulun kärkipaikalla. Tarkkana täytyy olla, sillä muutos on todella nopeaa ja Suomen mahdollisuudet hyödyntää EU:n resursseja täytyy pitää vahvasti mielessä, kilpailijoita on paljon liikkeellä. One Sea on loistava mahdollisuus ja mainio työkalu ÄlySuomen toteuttamiseen”, alleviivaa DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala tarvetta jatkuvaan valppauteen.

Vuonna 2016 perustetussa One Sea -ekosysteemissä toimialojensa globaalit johtajat edistävät tiiviissä yhteistyössä yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Kumppanit ovat ABBCargotec, EricssonRolls-RoyceTieto, Wärtsilä ja Finnpilot Pilotage. Yhteistyökumppaneita ovat lisäksi Meriteollisuus rySuomen Varustamot Ry ja Suomen Laivameklariliitto ry. One Sea on avoin ekosysteemi, johon voivat liittyä kaikki, jotka aikovat tehdä autonomisesta meriliikenteestä liiketoimintaa. Rahoittajana toimivat osallistuvat yritykset sekä Business Finland. One Sea -ekosysteemiä johtaa DIMECC.

Lisätiedot:

Päivi Haikkola, ekosysteemijohtaja, DIMECC Oy, 040 503 8085, paivi.haikkola@dimecc.com

Sari Turkkila, toiminnanjohtaja, Suomen Laivameklariliitto ry, 040 526 3348, sari.turkkila@shipbrokers.fi

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00Tiedote

MPIDEA 2019 ideakilpailu käynnistyy! Siemens on yksi uusien ideoiden arvostajista: Ekosysteemit ja yhteiskehittäminen yhä tärkeämpi uudistavien ideoiden lähde5.11.2018 12:45Tiedote

Teollisuus ja palkansaajat ajavat myös samoja tavoitteita: ÄlySuomi on tarpeen, ja se syntyy vain mittavilla julkisilla investoinneilla innovointiin24.10.2018 13:39Tiedote

Roottoripurjeen kaupallistaminen toi DIMECC Prizen 2018: Norsepower ja NAPA edistäneet merkittävästi puhtaampaa ja kannattavampaa merenkulkua24.10.2018 12:08Tiedote

DIMECC Prize voittaja 2018 on Napa Oy:n ja Norsepower Oy:n yhteistyö, joka on mahdollistanut huikean kaupallisen menestyksen Norsepowerin roottoripurjeille. Roottoripurjeet edistävät nyt merkittävästi puhtaampaa merenkulkua. NAPA pystyi todentamaan DIMECC Oy:n REBUS-ohjelmassa jopa 10 prosentin polttoainesäästöt roottoripurjeiden ansiosta, mikä heijastuu samassa suhteessa pienempinä päästöinä.