Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua

One Sea -ekosysteemi tähtää autonomisen meriliikenteen mahdollistamiseen vuoteen 2025 mennessä. Kuva: Wärtsilä.

Lehdistötiedote 30.11.2018

One Sea -ekosysteemi on ollut monin tavoin myötätuulessa koko toimintansa ajan vuodesta 2016 alkaen. Mukaan ovat lähteneet omien alojensa huippuyritykset kuten esimerkiksi ABB, Cargotec, Ericsson, Finnpilot Pilotage, Rolls-Royce Marine, Tieto ja Wärtsilä. Samaan aikaan valtiovalta on ansiokkaasti edistänyt mahdollisuuksia autonomisen merenkulun toteutumiseen niin lainsäädännön kuin mittavan kansainvälisen vaikuttamistyön kautta. Business Finland on huolehtinut ekosysteemin kaksivuotisesta aloitusrahoituksesta yhdessä yritysten kanssa.

”Nyt saamamme lisä- ja jatkorahoitus vuoteen 2021 asti varmistaa, että voimme edistää One Sean menestystä kaikin tarvittavin keinoin. Olemme tässä ainutlaatuisella asialla, luomme miljardeissa laskettavaa uutta liiketoimintaa erittäin kustannustehokkaalla budjetilla, vahvasti yritysten omien resurssien ja yhteistyökyvyn varaan rakentaen”, kiteyttää One Sean johtaja Päivi Haikkola DIMECC Oy:stä. One Sean fasilitaattori DIMECC on suomalaisen teknologiateollisuuden tärkein innovaatioalusta.

One Sean korkeatasoisiin kumppaneihin liittyy nyt myös Suomen Laivameklariliitto, joka edustaa yli 40 satamissa toimivaa ja ulkomaankauppaa edistävää Suomessa toimivaa yritystä.

Digitaalisuus siivittää uuteen tehokkuuteen, asiakkaat tärkeintä

”Meidän on oltava ajan hermolla. Digitaalisuus antaa uutta potkua, se luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Meidän on oltava aktiivisia, dynaamisia ja eteenpäin katsovia. One Sea on siksi meille juuri oikea yhteistyöalusta, koska merilogistiikan toimintaketjua ei kukaan pysty tehostamaan yksin”, arvioi Laivameklareiden toiminnanjohtaja Sari Turkkila.

”Visiomme on, että pystymme palvelemaan jäsenyrityksiämme ja heidän kauttaan koko Suomen ulkomaankauppaa entistä paremmin. Esimerkiksi satamien tiedonkulku, kuten älykkäämmät, varustamojen aikaa säästävät ilmoitusmenettelyt, ovat meille tärkeitä. Kun logistiikka tehostuu, kaikki Suomen vientiyritykset hyötyvät - ja koko Suomi hyötyy”, tiivistää Turkkila.

”Meidän jäsenyrityksillämme on tarjota One Sealle merkittäviä vahvuuksia. Esimerkiksi globaalit konttitoimijat ovat edelläkävijöitä uusien teknologioiden kuten lohkoketjujen hyödyntämisessä. Uskomme, että pystymme yhdessä DIMECCin kanssa tuottamaan entistä parempia palveluja asiakasnäkökulmaa yhä enemmän painottamalla. Siihenhän autonominen meriliikenne tähtää: Voimme rakentaa asiakkaille entistä kustannustehokkaampia ja turvallisempia ratkaisuja”, summaa Turkkila.

Lähivuodet ratkaisevat merten johtajuuden

Meneillään on merten kilpajuoksu, jossa panoksena on meriliikenteen johtoasema uusien teknologioiden ja standardien kautta.

”Lähivuodet ovat kriittisen tärkeitä sille, mitkä ekosysteemit ja niiden toimijat ja toimintaympäristöt voittavat. Olemme todella tyytyväisiä, että One Sea on saanut jälleen entistä paremmat eväät pysyä älykkään merenkulun kärkipaikalla. Tarkkana täytyy olla, sillä muutos on todella nopeaa ja Suomen mahdollisuudet hyödyntää EU:n resursseja täytyy pitää vahvasti mielessä, kilpailijoita on paljon liikkeellä. One Sea on loistava mahdollisuus ja mainio työkalu ÄlySuomen toteuttamiseen”, alleviivaa DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala tarvetta jatkuvaan valppauteen.

Vuonna 2016 perustetussa One Sea -ekosysteemissä toimialojensa globaalit johtajat edistävät tiiviissä yhteistyössä yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Kumppanit ovat ABBCargotec, EricssonRolls-RoyceTieto, Wärtsilä ja Finnpilot Pilotage. Yhteistyökumppaneita ovat lisäksi Meriteollisuus rySuomen Varustamot Ry ja Suomen Laivameklariliitto ry. One Sea on avoin ekosysteemi, johon voivat liittyä kaikki, jotka aikovat tehdä autonomisesta meriliikenteestä liiketoimintaa. Rahoittajana toimivat osallistuvat yritykset sekä Business Finland. One Sea -ekosysteemiä johtaa DIMECC.

Lisätiedot:

Päivi Haikkola, ekosysteemijohtaja, DIMECC Oy, 040 503 8085, paivi.haikkola@dimecc.com

Sari Turkkila, toiminnanjohtaja, Suomen Laivameklariliitto ry, 040 526 3348, sari.turkkila@shipbrokers.fi

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Kärsitkö vehnäyliherkkyydestä? Fazer etsii vatsaystävällisiä ratkaisuja miljoonalle suomalaiselle kiinalaisen huipputohtorin avulla - tohtoriohjelma PoDoCo auttaa yhtiöitä löytämään oikeat osaajat11.3.2019 12:30:00 EETTiedote

Suomalainen elintarvikeyhtiö Fazer on löytänyt uuden kanavan edistämään kansainvälisesti tunnustettua tutkimustaan viljoista ja niiden suhteesta suoliston hyvinvointiin. Kiinalainen tiedemaailman lahjakkuus Xin Huang tuli mukaan tutkimaan, miten vehnäyliherkkyyttä aiheuttavia ominaisuuksia voitaisiin vähentää tuotteissa. Fazer ja Xin Huang löysivät toisensa tohtorit ja yritykset yhdistävän PoDoCo-ohjelman kautta.

‘A Step Towards a Leading Position in Europe’ – The Cooperation among Finland’s Top Industry is Strengthened and Diversified: Elisa Smart Factory and Innofactor Join the Intelligent Industry Ecosystem1.3.2019 13:00:00 EETTiedote

The cooperation between Finnish industry’s leading companies takes a significant leap forward. ‘Elisa Smart Factory and Innofactor Plc bring a great deal of essential ICT and data expertise to our ecosystem. This is a step towards European leadership in utilizing the opportunities of digitalization’, evaluates Juha Pankakoski, the Chief Digital Officer of Konecranes and Chairman for the Intelligent Industry Ecosystem. Intelligent Industry brings together the top players in Finnish industry to develop data-driven products and services.

”Askel kohti eurooppalaista johtoasemaa” - Suomen älykkään huipputeollisuuden yhteistyö vahvistuu ja monipuolistuu: Elisa Smart Factory ja Innofactor mukaan Intelligent Industry -ekosysteemiin27.2.2019 10:00:05 EETTiedote

Suomalaisen teollisuuden kärkiyritysten yhteistyö ottaa merkittävän loikan. ”Elisa Smart Factory ja Innofactor Oyj tuovat roiman annoksen olennaista ICT- ja dataosaamista ekosysteemiimme. Tämä on askel kohti eurooppalaista johtoasemaa digitalisaation mahdollisuuksien hyödyntämisessä”, arvioi Konecranesin teknologiajohtaja Juha Pankakoski, Intelligent Industry -ekosysteemin puheenjohtaja. Intelligent Industry kokoaa Suomen teollisuuden yhteen jalostamaan datasta uusia tuotteita ja palveluita.

Tampere näyttää maailmalle mallia innovoinnissa – DIMECC ja DEMOLA esittelivät ainutlaatuista osaamistaan maailman huipuille Grenoblessa14.11.2018 16:00:10 EETTiedote