Merten älykäs tulevaisuus yhä väkevämmin suomalaisten luotsattavana: One Sea sai Business Finlandilta lisää rahoitusta, Laivameklarit mukaan kehittämään digitaalista merenkulkua

One Sea -ekosysteemi tähtää autonomisen meriliikenteen mahdollistamiseen vuoteen 2025 mennessä. Kuva: Wärtsilä.

Lehdistötiedote 30.11.2018

One Sea -ekosysteemi on ollut monin tavoin myötätuulessa koko toimintansa ajan vuodesta 2016 alkaen. Mukaan ovat lähteneet omien alojensa huippuyritykset kuten esimerkiksi ABB, Cargotec, Ericsson, Finnpilot Pilotage, Rolls-Royce Marine, Tieto ja Wärtsilä. Samaan aikaan valtiovalta on ansiokkaasti edistänyt mahdollisuuksia autonomisen merenkulun toteutumiseen niin lainsäädännön kuin mittavan kansainvälisen vaikuttamistyön kautta. Business Finland on huolehtinut ekosysteemin kaksivuotisesta aloitusrahoituksesta yhdessä yritysten kanssa.

”Nyt saamamme lisä- ja jatkorahoitus vuoteen 2021 asti varmistaa, että voimme edistää One Sean menestystä kaikin tarvittavin keinoin. Olemme tässä ainutlaatuisella asialla, luomme miljardeissa laskettavaa uutta liiketoimintaa erittäin kustannustehokkaalla budjetilla, vahvasti yritysten omien resurssien ja yhteistyökyvyn varaan rakentaen”, kiteyttää One Sean johtaja Päivi Haikkola DIMECC Oy:stä. One Sean fasilitaattori DIMECC on suomalaisen teknologiateollisuuden tärkein innovaatioalusta.

One Sean korkeatasoisiin kumppaneihin liittyy nyt myös Suomen Laivameklariliitto, joka edustaa yli 40 satamissa toimivaa ja ulkomaankauppaa edistävää Suomessa toimivaa yritystä.

Digitaalisuus siivittää uuteen tehokkuuteen, asiakkaat tärkeintä

”Meidän on oltava ajan hermolla. Digitaalisuus antaa uutta potkua, se luo uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Meidän on oltava aktiivisia, dynaamisia ja eteenpäin katsovia. One Sea on siksi meille juuri oikea yhteistyöalusta, koska merilogistiikan toimintaketjua ei kukaan pysty tehostamaan yksin”, arvioi Laivameklareiden toiminnanjohtaja Sari Turkkila.

”Visiomme on, että pystymme palvelemaan jäsenyrityksiämme ja heidän kauttaan koko Suomen ulkomaankauppaa entistä paremmin. Esimerkiksi satamien tiedonkulku, kuten älykkäämmät, varustamojen aikaa säästävät ilmoitusmenettelyt, ovat meille tärkeitä. Kun logistiikka tehostuu, kaikki Suomen vientiyritykset hyötyvät - ja koko Suomi hyötyy”, tiivistää Turkkila.

”Meidän jäsenyrityksillämme on tarjota One Sealle merkittäviä vahvuuksia. Esimerkiksi globaalit konttitoimijat ovat edelläkävijöitä uusien teknologioiden kuten lohkoketjujen hyödyntämisessä. Uskomme, että pystymme yhdessä DIMECCin kanssa tuottamaan entistä parempia palveluja asiakasnäkökulmaa yhä enemmän painottamalla. Siihenhän autonominen meriliikenne tähtää: Voimme rakentaa asiakkaille entistä kustannustehokkaampia ja turvallisempia ratkaisuja”, summaa Turkkila.

Lähivuodet ratkaisevat merten johtajuuden

Meneillään on merten kilpajuoksu, jossa panoksena on meriliikenteen johtoasema uusien teknologioiden ja standardien kautta.

”Lähivuodet ovat kriittisen tärkeitä sille, mitkä ekosysteemit ja niiden toimijat ja toimintaympäristöt voittavat. Olemme todella tyytyväisiä, että One Sea on saanut jälleen entistä paremmat eväät pysyä älykkään merenkulun kärkipaikalla. Tarkkana täytyy olla, sillä muutos on todella nopeaa ja Suomen mahdollisuudet hyödyntää EU:n resursseja täytyy pitää vahvasti mielessä, kilpailijoita on paljon liikkeellä. One Sea on loistava mahdollisuus ja mainio työkalu ÄlySuomen toteuttamiseen”, alleviivaa DIMECCin toimitusjohtaja Harri Kulmala tarvetta jatkuvaan valppauteen.

Vuonna 2016 perustetussa One Sea -ekosysteemissä toimialojensa globaalit johtajat edistävät tiiviissä yhteistyössä yhteistä tavoitettaan itseohjautuvasta meriliikenteestä. Kumppanit ovat ABBCargotec, EricssonRolls-RoyceTieto, Wärtsilä ja Finnpilot Pilotage. Yhteistyökumppaneita ovat lisäksi Meriteollisuus rySuomen Varustamot Ry ja Suomen Laivameklariliitto ry. One Sea on avoin ekosysteemi, johon voivat liittyä kaikki, jotka aikovat tehdä autonomisesta meriliikenteestä liiketoimintaa. Rahoittajana toimivat osallistuvat yritykset sekä Business Finland. One Sea -ekosysteemiä johtaa DIMECC.

Lisätiedot:

Päivi Haikkola, ekosysteemijohtaja, DIMECC Oy, 040 503 8085, paivi.haikkola@dimecc.com

Sari Turkkila, toiminnanjohtaja, Suomen Laivameklariliitto ry, 040 526 3348, sari.turkkila@shipbrokers.fi

Harri Kulmala, toimitusjohtaja, DIMECC Oy, 040 840 6380, harri.kulmala@dimecc.com

Åkerlundinkatu 8

Pole Position of Data Economy at Sight for Manufacturing Companies - The Intelligent Industry Ecosystem to Create the World's Smartest Industrial System7.1.2020 11:00:00 EET | Press release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies intends to make Finland the global leader of intelligent industrial solutions. Cooperation is the foundation for solutions since no single company alone can deliver top results at the system level. Intelligent Industry aims to create the world's most advanced intelligent autonomous systems, amongst other top objectives, with new joint financing from the participating companies and Business Finland.

Suomea ajetaan datatalouden paalupaikalle: Intelligent Industry -ekosysteemin tavoitteena maailman älykkäin teollisuusjärjestelmä20.12.2019 10:24:20 EET | Tiedote

Suomalaisten kärkiyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi aikoo tehdä Suomesta globaalin johtajan älykkäiden teollisten ratkaisujen kehittäjänä. Ratkaisut syntyvät ekosysteemityönä, koska mikään yksittäinen yritys ei yksin pysty huipputuloksiin järjestelmätasolla. Intelligent Industry tähtää mm. maailman edistyksellisimpiin älykkäisiin autonomisiin järjestelmiin yritysten ja Business Finlandin uudella yhteisellä rahoituksella.

Finland’s Top Industry Strives to be the Global Leader in Utilizing Data10.9.2019 16:45:03 EEST | Press release

The Intelligent Industry Ecosystem of top Finnish companies pursues growth through better utilization of data and AI, leading to tens of thousands of new jobs. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto and SSAB, among others, launched today the new InDEx Programme, financed by Business Finland and the companies themselves. Opportunities for SME’s and startups are huge, assesses the Programme Facilitator, DIMECC Ltd.

Suomen teollisuus tähtää datan hyödyntämisessä maailman kärkeen – syntymässä jopa 65 000 työpaikkaa10.9.2019 09:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten huippuyritysten Intelligent Industry -ekosysteemi tavoittelee kymmeniin tuhansiin uusiin työpaikkoihin johtavaa kasvua datan ja tekoälyn hyödyntämisellä. Mm. Nokia, Konecranes, Cargotec, Tieto ja SSAB käynnistävät tänään Business Finlandin ja yritysten itsensä rahoittaman InDEx-ohjelman. InDExin mahdollisuudet pk-yrityksille ja startupeille ovat valtavat, arvioi ohjelmaa johtava DIMECC Oy.