Mielenterveysapua pitää saada nopeammin – Terapiatakuussa hoito alkaisi kuukauden sisällä

Terapiatakuu on eduskunnan mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan kärkitoimenpide tulevalle hallituskaudelle. Neuvottelukunta linjasi eri puolueiden kansanedustajien yhteiset mielenterveyteen liittyvät vaalitavoitteet.

Eduskunnan mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan mukaan kaikille tulisi taata nopeampi pääsy mielenterveysapuun. Terapiatakuu tarkoittaa sitä, että hoidon tarve tulee arvioida välittömästi apua haettaessa ja oireen mukaisen terapiahoidon tulee alkaa kuukauden sisällä.

Terapiatakuussa kaikille tarjotaan jo terveydenhoidon perustasolla soveltuvaa varhaista apua. Tällä tarkoitetaan mielenterveystyötä tekevän ammattilaisen toteuttamaa lyhyttä psykososiaalista hoitoa. Tarpeen vaatiessa hoitoa jatketaan esimerkiksi Kelan tukemalla psykoterapialla.

“Kaikilla tarvitsevilla tulee olla matalan kynnyksen pääsy mielenterveyshoitoon. Siksi ehdotamme terapiatakuuta. Monelle lyhytkin terapiajakso riittäisi, kun avun vaikeuksiin saisi jo varhaisessa vaiheessa”, keskustan kansanedustaja ja mielenterveyspoliittisen neuvottelukunnan jäsen Aila Paloniemi sanoo.

Mielenterveyden häiriöiden kokonaiskustannukset ovat Suomessa OECD:n arvion mukaan noin 11 miljardia vuodessa. Esimerkiksi työkyvyttömyyseläkkeistä puolet johtuu mielenterveysongelmista.

“Mielenterveyteen sijoitettu pääoma maksaa tutkimusten mukaan itsensä takaisin moninkertaisesti”, Paloniemi toteaa.

Terapiatakuun lisäksi neuvottelukunta linjasi neljä muuta toimenpidettä tulevalle hallituskaudelle. Neuvottelukunta haluaa jatkaa vuoteen 2030 ulottuvan mielenterveys- ja päihdeohjelman rakentamista ja ehkäistä nuorten syrjäytymistä ja eriarvoisuutta tuomalla apua lähemmäs.

Tavoitteena on myös tarjota vahvaa tukea lasta odottaville vanhemmille ja vauvaperheille varhaisessa vaiheessa sekä luoda kestävät mallit edistävän ja ehkäisevän mielenterveystyön rahoittamiseksi.

Mielenterveyspoolin muodostavat 30 suomalaista mielenterveysjärjestöä. Poolin tavoitteena on edistää kansalaisten mielenterveyttä ja kohentaa mielenterveyspalveluja tarvitsevien asiakkaiden ja heidän omaistensa asemaa, palvelujen laatua ja henkilöstön työolosuhteita sekä vaikuttaa yhteiskunnassa kansalaisten henkisen hyvinvoinnin parantamiseksi.