Miljardikuopasta uuteen nousuun: pääpuolueet yliopistojen vaalipaneelissa 8.2. klo 16-17.30

Millaisia panostuksia tutkimukseen ja koulutukseen puolueet ovat valmiita tekemään seuraavalla hallituskaudella? Yliopistojen ja Unifin vaalikeskustelussa pureudutaan keinoihin, joilla Suomi saadaan uuteen nousuun.

Kaikki suomalaiset yliopistot ja Suomen yliopistojen rehtorineuvosto Unifi ry järjestävät Miljardikuopasta uuteen nousuun – yliopistojen suuren vaalikeskustelun pääpuolueille keskiviikkona 8.2.2023 klo 16-17.30 Helsingin yliopiston päärakennuksen juhlasalissa (Aleksanterinkatu 5). Keskustelua voi seurata myös verkossa Unifin tapahtumasivulla.

Suomi kamppailee vakavien haasteiden kanssa. Väestö ikääntyy, osaajista on pula ja julkinen velka kasvaa. Se panostammeko nyt tutkimukseen ja osaamiseen ratkaisee Suomen tulevaisuuden suunnan. Tiede, koulutus ja sivistys vahvistavat maamme hyvinvointia, kilpailukykyä ja kriisinkestävyyttä. Tutkimus ja osaaminen ovat kestävän talouden kasvualusta.

Millaisiin panostuksiin puolueet ovat valmiita seuraavalla hallituskaudella? Miten koulutustaso ja osaaminen saadaan nousuun? Mihin tarvittavat TKI-toimet kannattaa kohdentaa?

Keskusteluun osallistuvat Anders Adlercreutz (RKP), Li Andersson (VAS), Sari Essayah (KD), Petri Honkonen (KESK), Antti Lindtman (SDP), Maria Ohisalo (VIHR), Sakari Puisto (PS) ja Elina Valtonen (KOK).

Päättäjiä keskustelussa kirittävät puheenvuoroillaan näyttelijä, professori Elina Knihtilä, taloustieteilijä Sixten Korkman sekä SYL:n hallituksen puheenjohtaja Lotta Leinonen. Keskustelun juontaa toimittaja Seija Vaaherkumpu.

Tapahtumailmoittautuminen: https://www.lyyti.fi/reg/yliopistojen_suuri_vaalikeskustelu/

Unifin hallitusohjelmatavoitteisiin voi tutustua täällä.

Sijoitus yliopistoihin on sijoitus hyvän kierteeseen.

Tohtorikoulutuksen uudistaminen ja laajentaminen kasvattaa korkeasti koulutettujen osaajien määrää ja lisää TKI-toiminnan vaikuttavuutta28.11.2023 14:57:04 EET | Tiedote

Vuonna 2024 käynnistettävä tohtorikoulutuspilotti tähtää tohtorikoulutuksen uudistamiseen ja tohtorikoulutuksen yhteiskunnallisen vaikuttavuuden vahvistamiseen. Pilotin keskiössä on koulutuksen laajentamisen ohella päätoimisen tutkimustyön lisääminen sekä koulutuksen läpäisyn ja sen ohjauksen vahvistaminen. Näin lisätään myös korkeaa osaamistasoa vaativien työtehtävien määrää Suomessa ja rakennetaan edellytyksiä vaikuttavalle ja pitkäjänteiselle TKI-toiminnalle.