Kirja "Täältä tullaan, Eurooppa!" vie nostalgiselle matkalle menneiden vuosikymmenten Eurooppaan, mutta on ajankohtainen juuri nyt kun maata pitkin matkustaminen houkuttaa entistäkin enemmän.

Millaista oli porhaltaa pikkuautolla Suomesta Etelä-Eurooppaan 1950–70-luvuilla? Into kokea vieraita maita, ihmisiä, kulttuureja ja makuelämyksiä houkutti Euroopan-matkalle laivalla ja autolla. Salosen perhe teki kolmella vuosikymmenellä kaikkiaan yksitoista automatkaa Eurooppaan.

Ilpo Salosen Täältä tullaan, Eurooppa! on värikäs kirja automatkailusta pitkin Eurooppaa. Runsaasti kuvitetussa kirjassa kerrotaan muun muassa siitä, millaisia olivat saksalaisen leirintäalueen pesuhuoneet, miten Roomassa ei puhuttukaan latinaa ja millaisen yllätyksen Italian poliisi 1960-luvulla järjesti, kun varkaat olivat tyhjentäneet perheen auton.

Vaikka teos tulvii nostalgiaa, on se ajankohtainen juuri nyt, kun ilmastokysymykset ja maata pitkin matkustaminen askarruttavat ihmisiä.

Ilpo Salonen on helsinkiläinen toimittaja ja tietokirjailija. Hän on aiemmin kirjoittanut mm. matkaoppaan Lontoon mitalla. Matkailu Euroopassa on hänen ykkösharrastuksensa.

Tekijä: Ilpo Salonen
Teos: Täältä tullaan, Eurooppa! Perhe autoon ja menoksi 1954–1971