MMT, dosentti Perttu Virkajärvi on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 2022

Maatalous- ja metsätieteiden tohtori Perttu Virkajärvi on tehnyt pitkän ja ansiokkaan uran tutkimalla systemaattisesti nurmiviljelyä, sen ympäristövaikutuksia sekä nautakarjatalouden ravinnekiertoa. Virkajärvi toimii johtavana tutkijana Luonnonvarakeskuksessa (Luke), Nurmet ja kestävä maatalous -ryhmässä. Agronomiliitto palkitsi Perttu Virkajärven Vuoden vaikuttaja 2022 -tunnustuksella 125-vuotisjuhlassaan 29.10.2022.
MMT, dosentti Perttu Virkajärvi on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 2022.

Perttu Virkajärvi on toiminut tutkijana, tutkimusprofessorina ja nyt johtavana tutkijana Lukessa ja sitä edeltäneessä Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksessa vuodesta 1990 lähtien. Hänen pitkäaikaiset tutkimusalueensa ovat tälläkin hetkellä äärimmäisen ajankohtaisia. Hän on tutkinut nurmiviljelyä, nurmikasvien kasvutekijöitä ja satofysiologiaa sekä nurmiviljelyn ympäristövaikutuksia. Lisäksi keskeisiä tutkimusaiheita ovat nautakarjatalouden ravinnekierto ja ympäristövaikutukset, erityisesti vesistökuormitus, kasvihuonekaasut ja hiilitase.

Virkajärvi on vuosien varrella toiminut ahkerasti asiantuntijana, kommentoinut medialle ja pyrkinyt kansantajuistamaan tutkimusaiheitaan. Hän on tuonut esiin suomalaisen maatalouden, erityisesti nautakarjatalouden, ominaispiirteitä ja eroavuuksia ympäristökuormituksen osalta verrattuna esimerkiksi Pohjois-Amerikkaan. Hän on esittänyt kestävän kehityksen mukaisia näkymiä, joilla suomalaista maataloutta voidaan viedä eteenpäin vallitsevassa haastavassa maailmantilanteessa ja puolustanut maamme maataloutta ilmasto- ja vesistöpäästökeskustelussa faktaperusteisesti.

Virkajärven akateemiset ansiot ovat laajat ja monipuoliset. Hän on toiminut asiantuntijana monissa alansa suomalaisissa ja kansainvälisissä tutkimushankkeissa ja ryhmissä. Hän on julkaissut suuren määrän tieteellisiä alkuperäisartikkeleita ja muita julkaisuja sekä toiminut mm. väitöskirjojen ohjaajana.

Perttu Virkajärvi valmistui maatalous- ja metsätieteiden maisteriksi Helsingin yliopistosta vuonna 1989 (kasvinviljelytiede) ja väitteli maatalous- ja metsätieteiden tohtoriksi vuonna 2004. Vuonna 2009 hänet nimitettiin Helsingin yliopiston kasvinviljelytieteen dosentiksi.

Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja on valittu vuodesta 1988 lähtien. Tunnustus annetaan henkilölle, joka on vaikuttanut myönteisesti ruoka-alan kehitykseen tai näkyvyyteen sekä toiminut kannustavana esimerkkinä muille. Perttu Virkajärvelle luovutetaan tunnustuksen lisäksi Agronomiliiton lahjoittama 1700 euron stipendi.

Jyrki Isotalo

MMT, dosentti Perttu Virkajärvi on Agronomiliiton Vuoden vaikuttaja 2022.

Kasvulla vakautta, politiikalla vastakohtaisuutta21.6.2023 13:42:02 EEST | Tiedote

Petteri Orpon (kok.) hallitus ilmoittaa lähtökohdakseen julkisen talouden vakaannuttamisen kasvua ruokkimalla. Ohjelmassaan hallitus tavoittelee velkaantumisen pysäyttämistä erityisesti työllisyyttä parantamalla. Tavoitetta ryyditetään ennätyssuurella kuuden miljardin säästötavoitteella vaalikauden aikana. Kasvun ajuriksi nostetaan tuotekehitys- ja investointimenot, joita pyritään vahvasti lisäämään. Panostuksesta merkittävä osa suunnattaisiin yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin, myös sektoritutkimuslaitokset mainitaan. Agronomiliiton tavoitteena oli vauhdittaa TKI-panostukset kasvuun ja olemme tähän hallitusohjelman kirjaukseen tyytyväisiä. Erityistoiveemme oli saada ruoan vientiosaamisen koulutukseen merkittävä avaus. Viennistä hallitus puhuu yleisellä tasolla mutta asioiden toimeenpano jää jatkoselvitykseen. Ennen vaaleja vaalivoittajien puheissa arvosteltiin - jopa vähäteltiin - vihreän siirtymän ja uusiutuvien luonnonvarojen merkitystä Suomelle. Orpon hallituksen ohjelmassa jä

Agronomiliiton valtuuston 28.4.2023 kannanotto: Ruokajärjestelmä tarvitsee osaavia uudistajia28.4.2023 15:56:01 EEST | Tiedote

Agronomiliiton valtuusto vaatii uuden, muodostettavan hallituksen yhdeksi kärkihankkeeksi suomalaisen ruokapolitiikan uudistamista. On aika rakentaa monipuoliseen osaamiseen perustuva kestävä ja kannattava ruokajärjestelmä, joka varmistaa ruokaturvallisuuden ja vihreän siirtymän. Tämä edellyttää paitsi poliittista edelläkävijyyttä, myös ruoka- ja luonnonvara-alojen ammattilaisten laajan osaamisen vahvistamista ja käyttöä.