MTK TIEDOTE 30.6.2022: Kasvukausi- ja talouskyselyn tiedot julki

MTK:n kyselyyn vastasi yli tuhat tilaa. Kevään huoli kylvämättä jäävistä pelloista ei toteutunut. Kustannusten nousu heikentää yhä tilojen taloutta.

Kylvöt onnistuivat, kuivuus kiusannut kasvustoja osassa maata

Kyselyn perusteella nurmisadot ensimmäisen sadon osalta ovat olleet suuressa osassa maata oikein hyviä. Etenkin viljojen ja öljykasvien sadot jäävät todennäköisesti normaalia pienemmiksi, sillä niiden lannoitusta on vähennetty väkilannoitteiden korkeiden hintojen vuoksi. Keväällä vallinnut pelko kylvöalojen huomattavasta pienenemisestä ei kyselyn mukaan toteutunut.

Satoja todennäköisesti heikentää osittain paikalliset suuret sademäärät tai pitkät kuivuusjaksot. Kuivuus on ehtinyt kiusata kasvustoja etelässä ja lännessä. Etenkin Varsinais-Suomessa tilojen taloutta kuormittaa se, että talven tuhoamat syysvilja-alat jouduttiin kylvämään keväällä uudelleen.

Kasvukausi on vasta puolivälissä. Säiden suosiessa voidaan Suomessa kyselyn perusteella päästä vielä keskivertosatoon. Perunan, sokerijuurikkaan sekä vihannesten osalta tulevaa sadon määrää on vielä liian aikaista arvioida. Kevätkylvöt onnistuivat suomalaisilla maatiloilla valtaosaltaan hyvin, vaikka kevättyöt viivästyivätkin osittain normaalista ajankohdasta sateiden ja viileän kelin vuoksi. Tulos käy ilmi MTK:n yli tuhannelle tilalle tekemästä, kesän ensimmäisestä kasvukausikyselystä.

Tilojen talous on heikko – kotieläintiloista moni lopettamassa

Maatiloilla taloudellinen tilanne on kyselyn mukaan edelleen heikko. Lisäksi lähes puolet tuottajista uskoo maatilansa taloudellisen tilanteen heikentyvän entisestään. Heikkenemisen syynä on pääsääntöisesti korkeat tuotantopanoshinnat sekä kassan väheneminen.

”Viljelijät ovat tilanteesta erittäin huolissaan. Etenkin kotieläintilojen osalta taloudellisen tilanteen kehittyminen huonompaan suuntaan seuraavan vuoden aikana on erittäin huolestuttava”, MTK:n maatalousjohtaja Johan Åberg sanoo.

Uhkana on kotieläintilojen väheneminen. Sika- ja siipikarjatiloilla tuotannon talous on tuottajahinnan korotuksista huolimatta edelleen miinuskatteista, minkä vuoksi tuotannosta luopuminen on nyt nopeaa.

”Korotuksista huolimatta tilanne kotieläintiloilla on pysynyt parhaimmillaankin ennallaan, eli surkeana. Kustannukset nousevat edelleen nopeasti. Siksi esimerkiksi S-ryhmän johdosta kuultu arvio, että ruuan hinnankorotukset on nyt tehty, oli epäonnistunut. Rahaa ei päädy tiloille vieläkään riittävästi”, Åberg toteaa.

Johan Åberg

maatalousjohtaja

johan.aberg@mtk.fi +358405233864

Max Schulman

vilja-asiamies

max.schulman@mtk.fi  +358408252112

Mika Virtanen

kasvinviljelyasiamies

mika.virtainen@mtk.fi +358400544728

Tarkemmat, m. alueelliset tiedot kyselystä:

Veikka Kurtelius

veikka.kurtelius@mtk.fi +358440763610

Kesäharjoittelija – maatalouslinja

Pohjoismaiden ruuantuottajat koolla Seinäjoella 17.-19. elokuuta9.8.2022 12:30:50 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen ja maatalousosuuskuntien yhteistyöelin NBC kokoontuu yleiskokoukseensa ensi viikolla Suomessa. Kokous järjestetään Seinäjoella 17.-19.8. Pohjoismaiden nuoret tuottajat julkistavat kokouksessa reunaehtonsa tulevaisuuden ruuantuotannolle. Kokous käsittelee pohjoismaisen maatalouden ja ruokaturvan edellytyksiä Venäjän hyökkäyssodan käynnistämän ruoka- ja energiakriisin keskellä.

Sadonkorjuun tuoreet kasvikset ovat nyt parhaimmillaan8.8.2022 14:26:29 EEST | Tiedote

Avomaan kasvisten viljelijät luonnehtivat kasvisten laatua juuri nyt erinomaiseksi. Edelliskesään verrattuna olosuhteet ovat pysyneet kasvun kannalta suotuisina. Tuholaisvaurioiltakin on säästytty. Kausi alkoi kesäkuussa viikon verran myöhässä, mutta pian juhannuksen jälkeen sato jopa ruuhkautui ja hinnat putosivat. Vähittäiskauppa möi vielä juhannuksen tienoossa kukka- ja parsakaalia tuontituotteina, joten kotimaan kukkakaalisato ruuhkautui ja oli tyydyttävä polkuhintaan, joka ei vastannut tuotantokustannuksia. Jäävuorisalaattia lähti huippusesonkina teollisuuden käyttöön.

MTK:n liittojen puheenjohtajat: Suomella edellytykset lisätä tuntuvasti ruuantuotantoa – nyt suunta on väärä29.7.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset viljelijät pystyvät turvaamaan maamme ruokaturvan, lisäämään tuotantoa ja menestymään erikoistumalla myös vientimarkkinoilla, kunhan heille annetaan siihen mahdollisuus, toteavat MTK:n tuottajaliittojen puheenjohtajat. He peräävät vastuuta markkinoilta, joiden toimimattomuus ajaa nyt kotimaista tuotantoa alas maailman ruokakriisin kynnyksellä. ”Suunta on väärä”, puheenjohtajat painottavat kannanotossaan.

EU parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnalta vain vähän keinoja uusiutuvien edistämiseksi14.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta hyväksyi 13.7.2022 näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin päivityksestä. Valiokunta nosti komission esityksen uusiutuvan energian osuutta 40 prosentista vähintään 45 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Noston tavoitteena on kiihdyttää EU:n siirtymää kohti uusiutuvan energian laajempaa hyödyntämistä ja parantaa EU:n energiaomavaraisuutta Venäjän hyökkäyssodan takia.