Musiikkiharrastus tukee lasten ja nuorten osallisuutta
Pandemia-aika on nostanut lasten ja nuorten harrastamisen sekä kulttuurialan merkityksen julkiseen keskusteluun monin tavoin. Harrastustoiminnan hyvinvointivaikutukset on jo aikaisemmin pyritty tuomaan kaikkien ulottuville rakenteellisten ratkaisujen, kuten harrastustakuun, kautta.
Salmisen tulokset osoittavat, että ryhmämuotoinen musiikkiharrastus voi vahvistaa merkittävällä tavalla nuorten osallisuutta niin hyvinvoinnin, turvallisuuden, kuulumisen, jäsenyyden, toimijuuden, valtaistumisen kuin sosiaalisen ja kulttuurisen pääomankin näkökulmista. Aihetta tarkasteltiin sekä musiikkia harrastavan nuoren että kuoronjohtajan näkökulmista.
Tulokset kannustavat toiminnan ohjaajia reflektoimaan pedagogisia valintojaan huomioiden osallisuuden osatekijät. Osallisuuden edistäminen ja taiteellisiin tavoitteisiin pyrkiminen voivat tukea toisiaan. Työ nostaa keskustelun kohteeksi erityisesti musiikkia harrastavien lasten ja nuorten toimijuuden sekä kuoronjohdon pedagogiikan. Osana tutkimusta Salminen peilaa kuoronjohtajan pedagogista ajattelua ja kuoron käytänteitä osallisuuden viitekehyksessä.
– Pandemia-ajan poikkeusolot ovat ravistelleet osallisuuden kokemustamme. Erityisen huolen kohteeksi tulisi nyt nostaa lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisy. Tahdonkin haastaa kaikki harrastustoimijat luomaan toimintaan painotuksia nimenomaan osallisuuden vahvistamisen näkökulmasta, Salminen kannustaa.
Neljästä osatutkimuksesta koostuvan työn aineisto kerättiin Etelä-Afrikassa vähävaraisille lapsille tarkoitetusta, orkesterisoittoa painottavasta musiikkikoulusta vuosina 2000-2010, Jyväskylän yliopiston ja kuuden eteläisen Afrikan yliopiston musiikkikoulutusyhteistyöstä vuonna 2012 sekä Vox Aurea –nuorisokuoron toiminnasta vuosina 1998-2020.
Työ valottaakin myös kulttuurienvälisen musiikkikasvatuksen mahdollisuuksia osallisuuden osatekijöitten vahvistamisessa sekä musiikillisen ilmaisun rikastamisessa ja syventämisessä. Aineisto koostui mm. haastatteluista, observoinnista, päiväkirjoista, videoista, äänitteistä sekä lomakekyselystä.
– Eteläafrikkalaiset nuoret kuvasivat haastatteluissa musiikkiharrastuksensa merkityksiä tarkkanäköisesti: heille se tarjosi pakopaikan kuormittavasta ympäristöstä, uskoa omiin mahdollisuuksiin, itseilmaisuvälineen, suojeli ajautumiselta rikollisuuden pariin ja antoi elämään turvallisen, perhemäisen yhteisön, Salminen kertoo.
FL, kuoronjohtaja Sanna Salmisen väitöskirjan ”Musiikkiharrastuksella osallisuuteen” tarkastustilaisuus on lauantaina 22.5.2021 klo 12.00 verkkovälitteisenä. Vastaväittäjänä toimii professori Elina Lehtomäki (Oulun yliopisto) ja kustoksena apulaisprofessori Suvi Saarikallio (Jyväskylän yliopisto).
Linkki tarkastustilaisuuden seuraamiseen verkkovälitteisesti: https://r.jyu.fi/dissertation-salminen-220521
Kustoksen puhelinnumero, johon yleisö voi tilaisuuden lopussa esittää mahdolliset kysymyksensä on +358 50 536 1900.
Julkaisu on luettavissa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8639-1
Taustatietoa:
Sanna Salminen (o.s. Kivinen) kirjoitti ylioppilaaksi Pohjolanrinteen lukiosta Riihimäellä vuonna 1993. Hän valmistui filosofian maisteriksi ja musiikinopettajaksi vuonna 2000 Jyväskylän yliopistosta. Lisensiaatin tutkinto valmistui vuonna 2004.
Salminen on toiminut tutkijana Etelä-Afrikkaan suuntautuneessa musiikkikoulutusyhteistyöprojektissa, musiikinopettajana peruskoulussa ja lukiossa sekä vuodesta 2005 alkaen musiikin pedagogiikan opettajana Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella.
Salminen toimi Musica-kuoron ja Vox Aurea -kuoron äänenmuodostajana ja varajohtajana vuosina 1998–2006 sekä perustamansa Ruamjai-kuoron johtajana 2000–2009. Vuodesta 2009 alkaen hän on johtanut Vox Aurea -nuorisokuoroa. Salminen tunnetaan myös musiikin sovittajana, säveltäjänä sekä musiikin oppikirjojen tekijänä (Soi 3-4 ja 5-6 / WSOY, Sanoma pro).
Lisätietoja:
Sanna Salminen, +358408053372. sanna.p.salminen@jyu.fi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anitta KananenViestinnän asiantuntija
Puh:+358 40 8461395anitta.kananen@jyu.fiKuvat
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Iäkkäiden ihmisten liikkuminen palautuu hitaasti ennalleen koronaviruspandemian jäljiltä26.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Iäkkäiden ihmisten elinpiiri pieneni ja koetut mahdollisuudet liikkua kodin ulkopuolella heikkenivät koronaviruspandemian alussa alkukesällä 2020, vaikka liikunnan määrä lisääntyi. Noin kaksi vuotta pandemian puhkeamisen jälkeen vuosina 2021–2022 tehdyssä seurantatutkimuksessa iäkkäiden ihmisten liikkumisessa tapahtuneiden muutosten havaittiin jossain määrin palautuneen, mutta ei täysin pandemiaa edeltäneelle tasolle.
“Kun hän syntyi, päätin antaa hänelle mahdollisuuden puhua venäjää” – näkökulma kielipolitiikkaan25.4.2024 09:34:59 EEST | Tiedote
FM Polina Vorobeva tutkii väitöksessään, miten venäjänkieliset yksinhuoltajaperheet sovittavat Suomessa kielipolitiikkaansa monimutkaisten yhteiskuntapoliittisten ja koulutuksellisten realiteettien taustaa vasten.
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme