Näin loihdit rapujuhliin tunnelmaa

Innokkaimmat rapujen ystävät ovat ehtineet herkutella saksiniekoilla jo useammankin kerran, kun toiset taas antavat nautinnon odottaa elokuun pimeneviin iltoihin.
Paperilyhdyt ovat rapujuhliin tunnelmaa luovia somisteita, mutta elokuun pimeissä illoissa muukin valaistus on tarpeellista. Kuva Elsäkerhetsverket Sverige

Onnistuneet rapujuhlat vaativat huolellista ennakkojärjestelyä, jossa oleellisinta ovat laadukkaiden rapujen hankinta ja muut osuvat tarjoilut illan edetessä. Yksi valmistelun yllättävä osa-alue saattaa tuottaa päänvaivaa kaiken muun ollessa valmista.

Mistä saada riittävästi tunnelmallista valoa illan ruokailuun, kun puun oksiin tai terassille ripustetut paperikuut eivät riitä? Entä miten voi kätevästi huolehtia siitä, ettei myöhäisillan koleus kohmeta juhlijoita?

Lämpöä, valoa ja tunnelmaa

Ratkaisu löytyy terassin ja piha-alueen sähköistyksestä, jolla saadaan aikaan niin valoa kuin lämpöäkin. Syksy on mitä sopivinta aikaa tehdä maakaapeloinnit pihan valaistukselle ja ulkopistorasioille. Maa on pehmeää ja kasvillisuudella ehtii vielä peittää työn jäljet.

Ideoi, millainen olisi täydellinen piha niin ensi vuoden kesän viettoon kuin syksyn juhliinkin, tulevaa talvea unohtamatta. Sähköjen tuominen kesäkeittiöön, huvimajaan tai terassille avaa mahdollisuudet muiden muassa lämmittimille, jääkaapille, monipuoliselle kokkaamiselle ja laitteiden lataukselle.

Erityisesti valaistus vaikuttaa pihan viihtyvyyteen – voit korostaa istutuksia ja puita sekä luoda erilaisia tunnelmia illanistujaisia ajatellen. Kulkuväylien, sisäänkäyntien ja autopaikan valaistus on puolestaan osa turvallisuutta.

Sähköurakoitsija käymään

Pihan ja terassin sähköistyksen teettäminen ammattilaisella on helpompaa kuin usein ajatellaankaan ja herättää kysymyksen, miksei tätä tehty jo aikaa sitten. Sähköurakoitsija tulee mielellään kertomaan, kuinka toiveesi toteutetaan. Helpoiten löydät oikeudet omaavan sähköurakoitsijan lähialueeltasi verkosta www.loydasahkomies.fi -palvelusta.

Rautakaupoissa harhailun voit unohtaa, sillä sähköasentajalta saat ehdotuksia laajasta ammattilaisten sähkötarvikevalikoimasta. Saat myös ohjeet kaapeliojien kaivamiseen, jos haluat tämän valmistelevan työn tehdä itse. Kun se on tehty, hän palaa sähkötarvikkeiden kanssa tekemään asennukset, antaa niistä dokumentit, takuun sekä kuitin kotitalousvähennystä varten.

Vinkkejä pihan sähköistykseen

• Terassin lisäpistorasiat
  • Terassin säädettävä valaistus
  • Lämmittimet terassille ja huvimajaan
  • Pistorasiat ja valaistus kesäkeittiöön
  • Sähköt kaikkiin pihan rakennuksiin
  • Pistorasiat sähkökäyttöisiä työkaluja varten
  • Pistorasiat rantaan venettä varten
  • Valaistus kulkureiteille ja sisäänkäynteihin
  • Valaistus istutuksien ja puiden korostamiseksi
  • Valaistuksen kytkevä liiketunnistin ja ajastin
  • Sähköpiste auton lämmittämiseksi
  • Latauspiste sähköautoa varten
  • Sähkötoiminen portti tai puomi
  • Valvontakamera liikkujien tunnistamiseksi

Sähköurakoitsijoiden yhteystiedot ja lisää tietoa sähköistyksestä saa Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n ylläpitämästä Löydä sähkömies -palvelusta

Lisätietoa: www.löydäsähkömies.fi
Lisätietoja toimitukselle Löydä sähkömies -palvelumallista: Paula Ihamäki, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, puh. 041 451 5482, paula.ihamaki(at)stul.fi

Sähkökaapeleita varten voi itse kaivaa ojat valmiiksi sähköurakoitsijan antamia ohjeita noudattaen. Kuva Anne Yrjänä
Pihavalaisimilla luot tunnelmaa ja parannat turvallisuutta. Kuva Anne Yrjänä
Rapujuhlat voivat alkaa. Kuva Saara Malkonen Pixapay

Löydä sähkömies on sähköistysalan yhteinen verkkopalvelu, joka auttaa löytämään ammattitaitoisen sähköasentajan omalta paikkakunnalta. Tavoitteena on parantaa sähköturvallisuutta, energiatehokkuutta ja asumismukavuutta.