Näin markkinoit somessa alkavana vuonna – kotimaiset asiantuntijat kertovat Kurion trendikatsauksessa

”Markkinoijan on katsottava somea vakavammin ja kokonaisvaltaisemmin kuin koskaan aikaisemmin", toteaa Christina Forsgård, yksi Kurion vuosittaisen somemarkkinoinnin katsauksen asiantuntijoista.

Kurion Somemarkkinoinnin trendit 2019 -katsaus osoittaa somen kehittyvän entistä strategisemmaksi ja integroidummaksi osaksi yrityksen markkinointiviestinnän kokonaisuutta. Seitsemättä kertaa julkaistava vuosittainen raportti kertoo tänä vuonna trendien lisäksi myös toimintamallit niihin vastaamiseksi. Näkemyksenä katsaukseen antoivat 24 kotimaista somemarkkinoinnin asiantuntijaa kuten Netprofilen Christina Forsgård, DNA:n Kati Sulin ja Digitalist Groupin Ville Tolvanen.

”Seitsemännen vuoden kunniaksi uudistimme ensi kertaa tutkimustamme. Nyt se toimii entistä parempana käytännön ohjeistona kotimaisille markkinoinnin tekijöille”, kommentoi katsauksen koostamisesta vastannut Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori. ”Huippuasiantuntijamme antoivat näkemyksensä esimerkiksi suunnitteluprosessiin ja mittarointiin – asioihin, jotka ovat olleet paljon pinnalla viime vuonna.”

Asiantuntijoiden vastauksista koostettuna viisi keskeistä trendiä alkavalle vuodelle ovat:

1. Kantaaottavuuden ja vastuullisuuden vaateet korostuvat somessa – ja tarjoavat brändeille mahdollisuuksia menestyä
  2. Data ohjaa entistä personoidumpaa kokemusta – läpi koko funnelin
  3. Mikrovaikuttajat tulevat megatähtien rinnalle – aitous lisää vaikuttavuutta
  4. Somessa käytetyn ajan kasvaessa myös kriittisyys lisääntyy – yksityisyys puhututtaa
  5. Videot vievät somea eteenpäin – some puolestaan videoita

”Uusimmista tuulista nostaisin esiin kantaaottavuuden, jonka valjastamiselle aika on otollinen. Ikitrendeissä puolestaan esimerkiksi videot pitävät pintansa, joten panosta niihin viimeistään nyt. Suosikkiosioni raportissa saattaa silti olla somesisällön laadun määritelmä – kaikessa määrittelemättömyydessään. Ja tänäkin vuonna suosittelen lukemaan ihan jokaisen asiantuntijan haastattelut läpi, ajatuksella ja aikaa antaen. Hienoja kiteytyksiä ja oivalluksia sivutolkulla”, summaa Lähdevuori.

Lataa raportti: http://bit.ly/sometrendit2019

Jari Lähdevuori
Creative Director & Partner
Merimiehenkatu 29, 00150 Helsinki
+358-50-5306639
jari@kurio.fi

Kurio on sosiaalisen median toimisto, joka auttaa asiakkaitaan tekemään tuloksellista markkinointia ja viestintää sosiaalista mediaa ja digitaalisia kanavia hyödyntäen.

Kurio toiseksi paras Suomen viestintätoimistoista tuoreessa mielikuvatutkimuksessa29.1.2019 15:03:01 EETTiedote

Kurio on viestinnästä vastaavien päättäjien ja asiantuntijoiden mukaan yleisarvosanaltaan Suomen toiseksi paras viestintätoimisto, kertoo Taloustutkimuksen tuore tutkimus. Kurion vahvuuksiksi koetaan erityisesti näkemyksellisyys, luovuus ja ajantasainen osaaminen, joissa Kurio on alan ykkönen. Kurion parhaiksi osaamisalueiksi nimettiin tasapistein sosiaalinen media ja sisältömarkkinointi, jotka molemmat yhdistettiin toimistoon vahvemmin kuin yhteenkään kilpailijaansa. Myös kansainvälinen osaaminen oli alan kärkeä.