Näistä syistä autot jäävät tien päälle: tekninen vika jo yleisin ajoneuvovahinko

Henkilöautojen hinaukset yleistyvät jatkuvasti, paljastavat Ifin vahinkotilastot. Viime aikoina tien päälle jäämisen syinä ovat lisääntyneet esimerkiksi rengasrikot. Eri automerkkien todennäköisyys tarvita hinausta vaihtelee kuitenkin huomattavasti. Lue Ifin vinkit ennen kuin lähdet pidemmälle joulumatkalle.

Teknisestä viasta johtuva hinaus on tällä hetkellä jo yleisin Ifin korvaama ajoneuvovahinko. Hinausta vaativien vahinkojen määrä on kasvanut jatkuvasti vuosina 2016–2019. Auton iän perusteella vahinkoherkimpiä ovat tilastoissa 9–12-vuotiaat autot.

– Joka viides yhteydenotto tiepalveluun liittyy nykyään moottorivikoihin ja käyntihäiriöihin. Toiseksi yleisin syy ovat muusta kuin akun tyhjenemisestä johtuvat käynnistysongelmat ja vasta sen jälkeen tulevat onnettomuudet, kertoo Ifin tiepalvelukumppani Viking hinauksen maajohtaja Miika Leppänen.

– Autojen viat eivät todennäköisesti ole lisääntyneet samassa suhteessa kuin hinaukset, vaan yhä useampi autoilija kääntyy tien päällä ongelmia kohdatessaan ammattilaisen puoleen. Tämä on kuljettajan turvallisuuden kannalta ja siten myös vakuutusyhtiön mielestä ehdottoman hyvä asia. Lisäksi viime aikoina on havaittu, että rengasrikot ovat lisääntyneet. Renkaiden kuntoon olisikin jokaisen autoilijan hyvä kiinnittää huomiota, selvittää Ifin autovakuutusten tuotepäällikkö Peter Roselius.

BMW ja Toyota ovat hinaustilastoissa ääripäät

Eri automerkkien todennäköisyys tarvita hinausta vaihtelee Ifin tilastojen perusteella huomattavasti. Selvästi eniten hinausta tarvitsevat BMW:t, Mercedes-Benzit ja Audit, kun hinausten määrä suhteutetaan vakuutettujen autojen määrään. Vähiten hinausta vaativia vahinkoja on puolestaan sattunut Toyotalle ja Nissanille. Myös Opelia ja Skodaa on hinattu keskimääräistä vähemmän.

– Kalliimpien saksalaisten automerkkien suurempi hinausherkkyys liittynee suurilta osin niiden ahkeraan käyttöön. Kun auto on paljon liikenteessä, teknisten vikojen sekä onnettomuuksien todennäköisyys kasvaa. Japanilaisia automerkkejä taas pidetään perinteisesti vähävikaisina, Peter Roselius toteaa.

Eniten autoja jää tielle maanantaisin ja pakkaspäivinä

Joululoma tarkoittaa monelle pitkiä automatkoja – viime vuosina hinausta on joulun aikaan tarvittu eniten 27. joulukuuta eli heti pyhien jälkeen. Suurin vuotuinen hinausvahinkopiikki osuu kuitenkin useimmiten tammikuulle. Syynä ovat vaihtelevat talviset säät ja erityisesti pakkanen.

– Pakkanen vaikuttaa etenkin eteläsuomalaisiin autoilijoihin, joille kriittinen raja on yleensä 15 pakkasastetta. Heti kun Kaisaniemen mittauspisteen mittari painuu sen alapuolelle, hinauspalvelulla on tiedossa kiireinen päivä. Ongelmia aiheuttavat etenkin akut, eri paikkoihin jäätyvä kosteus ja polttoaineista diesel, kertoo Vikingin Miika Leppänen.

Viikonpäivistä vilkkain päivä hinauskalustolle on maanantai. Toiseksi eniten hinausta tarvitaan perjantaisin.

Älä leiki sankaria, vaan anna ammattilaisen auttaa

Tien päälle jäädessä ei kannata ryhtyä tee se itse -korjaajaksi tai -hinaajaksi: Vararengas on hyvä olla mukana, mutta renkaan vaihto on turvallisempaa jättää ammattilaisen hoidettavaksi etenkin pimeällä vilkkaan tien varrella. Omatoimihinaus teknisen vian yhteydessä voi olla suoranaisesti vaarallista, sillä jos hinattava auto ei käynnisty, siinä eivät yleensä toimi myöskään ohjaus- ja jarrutehostimet.

– Tallenna ennen tien päälle lähtemistä puhelimeen oman vakuutusyhtiön puhelinnumero. Silloin ei oudon merkkivalon syttyessä tai auton hyytyessä tien poskeen tarvitse alkaa tuskailla, mitä tehdä. Vakuutusyhtiöön kannattaa ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä, niin säästyy monelta murheelta, vinkkaa Peter Roselius.

– Ifin asiakkaita auttaa vuorokauden ympäri If Apu, joka neuvoo ja tilaa paikalle avun kaikissa tilanteissa riippumatta vakuutusturvan laajuudesta. Silloinkin, kun asiakas on valinnut ajoneuvolleen vain liikennevakuutuksen, autamme häntä yhtä lailla kuin kaskovakuutusasiakkaitamme. Vaikka vakuutusturvan puuttuessa asiakas maksaisi esimerkiksi hinauskustannukset itse, emme jätä pulaan. Ifin asiakkaista hinausturva on kolmella neljästä autoilijasta, neljäsosa ajaa pelkän liikennevakuutuksen varassa, Roselius kertoo.

Hinaus- ja tiepalvelu sisältyy Ifissä lähes kaikkiin kaskovakuutuksiin: vakuutus korvaa hinauksen korjaamolle sekä kuljettajan ja matkustajien perillepääsykulut. Rengasrikoissa ja muissa pikkuongelmissa apu voidaan antaa usein jo paikan päällä. Kun kaskovakuutukseen sisältyy sijaisautoturva, oman ajoneuvon korjauksen ajaksi saa vuokra-auton käyttöön. Hinauspalvelun käyttö ei alenna bonusta, eikä siitä peritä omavastuuta.

5 vinkkiä pitkälle ajomatkalle

1. Autoilijan tärkeimpiin turvavarusteisiin kuuluu ladattu kännykkä. Tallenna siihen vakuutusyhtiösi puhelinnumero, niin tiedät, mistä saat tarvittaessa nopeasti apua. Puhelimella voidaan myös paikantaa tien päälle jäänyt autoilija lähettämällä tekstiviestitse paikannuslinkki.
  2. Turvallisin kuski on levännyt kuski. Valmistaudu myös katsomalla sääennusteet ajoreitin varrelle.
  3. Tarkista ennen lähtöä rengaspaineet. Ne vaikuttavat paitsi turvallisuuteen, myös polttoaineen kulutukseen. Samalla saatat havaita vuodon, jos jonkun renkaan paine on selvästi muita alempi.
  4. Varmista auton valojen, erityisesti takavalojen, toiminta. Pelkillä päivävaloilla ajaessa takavalot jäävät monissa autoissa pimeäksi, mikä voi jäädä havaitsematta ajovaloautomatiikan hoitaessa valot. Sateella ja sumussa auto ei välttämättä itsenäisesti osaa sytyttää kaikkia tarpeellisia valoja.
  5. Pakkaa oikein: Sijoita raskaat tavarat takakontin alimmaisiksi ja takaseinää vasten – ei suksiboksiin, jossa ne muuttavat auton painopistettä. Varmista, ettei mitään pääse lentämään tavaratilasta matkustamon puolelle eikä matkustamossakaan ole irrallisia esineitä.

Peter Roselius, autovakuutusten tuotepäällikkö, If
peter.roselius@if.fi