Nämä kuusi professoria pääsevät Vaikuttavuussäätiön uuden rahoituksen avulla vuodeksi yrityksiin

Vaikuttavuussäätiö avasi uuden Tandem Industry Academia Professor (TIA Professor) -haun syksyllä 2022 ja nyt päätökset rahoituksen saajista on tehty. Nämä kuusi professoria saavat TIA-rahoitusta yhdeksi vuodeksi yrityksen kanssa toteutettavaa tutkimusta varten.
Aalto-yliopiston mikro- ja nanoelektroniikan professori Hele Savin on yksi kuudesta rahoitusta saaneesta professorista. (HANDOUT)

TIA-rahoitus tarjoaa professoreille mahdollisuuden keskittyä omaan tutkimukseen ja hyödyntää yritysten käytännön tuntemusta. Kun maailmanluokan tutkimusosaaminen ja teollisuuden käytännön ymmärrys yhdistyvät, on mahdollista luoda laajasti sovellettavaa tietoa molempien osapuolten tarpeisiin.

Vaikuttavuussäätiön hallitus valitsi nyt pilotoitavan rahoituksen saajiksi seuraavat kuusi professoria:

Bioteknologian professori Tero Soukka, Turun yliopisto

Kemian professori Ulla Lassi, Oulun yliopisto

Farmaseuttisen kemian ja teknologian professori Anne Juppo, Helsingin yliopisto

Mikro- ja nanoelektroniikan professori Hele Savin, Aalto-yliopisto

Farmaseuttisen kemian ja teknologian professori Clare Strachan, Helsingin yliopisto

Tutkimusprofessori Jari Hyväluoma, Luonnonvarakeskus

”Yrityksistä siirtyy tutkimusmaailmaan työelämäprofessoreita, mutta toiseen suuntaan liikkuvuutta tukevaa mallia ei ole vielä olemassa. Sidosryhmien kanssa käymämme keskustelut ja toteuttamamme kysely antoivat vahvaa tukea sille, että tarvitaan tällaista rahoitusta, joka antaa akateemisen maailman professorille mahdollisuuden tiivistää yhteistyötä elinkeinoelämän suuntaan”, sanoo rahoitusmallia kehittäneen valmisteluryhmän ja Vaikuttavuussäätiön hallituksen jäsen Leena Otsomaa.

Mikro- ja nanoelektroniikan professori Hele Savin Aalto-yliopistosta näkee yrityksen roolin välttämättömyytenä oman alansa kehityksessä.

“Haluan keskittyä ratkaisemaan isoja yhteiskunnallisia haasteita nopealla aikataululla. Se onnistuu parhaiten tekemällä tiivistä yhteistyöllä ison puolijohdeyrityksen kanssa, sillä heiltä löytyy parhaiten tietämystä ja näkemystä alan tämän hetken pullonkauloista. Ilman yrityksen läsnäoloa minun olisi vaikea tietää, miten projektissa kehittämäni laitteisto voisi parhaiten palvella puolijohdealaa, joka tällä hetkellä kamppailee maailmanlaajuisen sirupulan kanssa”, Savin kertoo.

TIA-professori viettää yhtä vuotta vastaavan ajan yrityksen tarjoamissa tiloissa rahoituksen aikana. Rahoitus voi jakaantua korkeintaan kolmen vuoden ajanjaksolle. Rahoituksen tarkoituksena on tukea elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yhteistyötä ja tarjota professorille ensikäden tietoa elinkeinoelämän kannalta relevanteista tutkimusongelmista. Projekti voi koostua yhteisestä esikilpailullisesta tutkimuksesta ja muusta sitä tukevasta toiminnasta.

Nyt rahoitettavat professuurit keskittyvät hankkeisiin, joissa tutkitaan esimerkiksi litiumakkuja korvaavia akkukemikaaleja, lääkevalmisteiden pintarakenteita, metsäteollisuuden sivuvirroista tuotettujen maanparannuskuitujen käyttöä sekä proteiinilääkinnän mahdollisuuksia. Lue lisää rahoitettavista hankkeista säätiön verkkosivuilta: https://www.vaikuttavuussaatio.fi/rahoitettavat-hankkeet/

Farmaseuttisen kemian ja teknologian professori Clare Strachan Helsingin yliopistolta näkee yritysprofessuurin mahdollisuutena lisätä ymmärrystä teollisuuden tarpeista. “Vaikka tutkimukseni on lähellä lääketeollisuuden tarpeita, en ole koskaan työskennellyt teollisuuden puolella. Odotan, että Orion Pharmalla viettämäni aika rikastuttaa paitsi tutkimustani myös opetustani sekä muodostaa uudenlaisia yritys-tutkimusyhteyksiä tulevaa tutkimusta varten.”

Moni professoreista näkee yhteistyöhankkeiden tuovan lisäarvoa yliopistojen tarjoamaan opetukseen ja koulutukseen.

“Työelämäyhteistyön vahvistaminen auttaa toivottavasti tulevaisuudessa huomioimaan yritysten tarpeita entistä paremmin koulutuksen sisällön kehittämisessä”, sanoo Turun yliopiston bioteknologian professori Tero Soukka.

Petro Poutanen, Vaikuttavuussäätiön toimitusjohtaja
petro.poutanen@vaikuttavuussaatio.fi

Lauri Oksanen, Vaikuttavuussäätiön hallituksen puheenjohtaja
lauri.oksanen@vaikuttavuussaatio.fi

Tero Soukka (HANDOUT)
Clare Strachan (HANDOUT)

+358 40 767 1631http://www.vaikuttavuussaatio.fi

Vaikuttavuussäätiö on Valtioneuvoston keväällä 2019 perustama tutkimusrahoitustoimija, jolle valtio lahjoitti 60 miljoonan euron peruspääoman. Säätiön tavoitteeksi on asetettu edistää suomalaisen huippututkimuksen vaikuttavuutta tutkimusmaailman ja elinkeinoelämän yhteistyötä vahvistamalla.