Neljä Minna Canthin novellia äänikirjoiksi – lukijana Elina Knihtilä

Digitaalinen kirjapalvelu Storytel juhlistaa Minna Canth 175 -juhlavuotta julkaisemalla neljä Canthin novellia äänikirjoina. Novellit Laulaja, Ompelija, Kodista pois ja Lain mukaan lukee näyttelijä Elina Knihtilä. Äänikirjojen kannet on suunnitellut dj, kuvittaja Taika Mannila.

Elina Knihtilän lukemat novellit tulevat kuunneltaviksi Storytel-palveluun Minna Canthin ja tasa-arvon päivänä, maanantaina 19.3. Lisäksi yksi novelleista on jo ennakkoon vapaasti kuunneltavissa.

”Olemme innolla mukana juhlavuoden vietossa. Canth oli rohkea ja inspiroiva kirjailija, jonka tekstien teemat – tasa-arvo ja oikeudenmukaisuus – eivät koskaan vanhene. Olemme myös iloisia, että saimme lukijaksi juuri Elina Knihtilän, jonka tulkitsemina tarinat todella heräävät eloon", Storytelin Suomen maajohtaja Mari Wärri kertoo.

"On suuri ilo ja kunnia saada debytoida äänikirjan lukijana juuri Minna Canthin lyhyissä kertomuksissa. Minna Canthin merkitys suomalaiselle yhteiskunnalle ja sen pyrkimykselle tasa-arvoon on suuri. Hän on edelläkävijä ja esikuva meille kaikille. Näissä novelleissa itselleni korostuu Canthin hurmaavan kielen lisäksi tarkka ja samaistuttava naiskuva", sanoo Elina Knihtilä.

Suomen ensimmäisen huomattavan naiskirjailijan Minna Canthin (18441897) syntymästä tulee vuonna 2019 kuluneeksi 175 vuotta. MC175-juhlavuotta vietetään jo nyt monin tavoin. Juhlavuoden suojelijana toimii Jenni Haukio.

Tuotantopäällikkö Mirka Vesala, Storytel Oy
mirka.vesala@storytel.com, 050 490 0245

Ompelija-äänikirjan kansi. Kannen suunnittelu: Taika Mannila
Laulaja-äänikirjan kansi. Kannen suunnittelu: Taika Mannila
Kodista pois -äänikirjan kansi. Kannen suunnittelu: Taika Mannila
Lain mukaan -äänikirjan kansi. Kannen suunnittelu: Taika Mannila

Storytel on digitaalinen kirjapalvelu, jonka ruotsalaiset Jonas Tellander ja Jon Hauksson perustivat vuonna 2005. Yritys toimii tällä hetkellä Suomen lisäksi Ruotsin, Norjan, Tanskan, Hollannin, Puolan, Venäjä, Espanjan ja Intian markkinoilla. Suomessa Storytel aloitti toimintansa keväällä 2016.

Kauno- ja tietokirjallisuuden Finlandia-voittajat ovat pian kuunneltavissa myös äänikirjoina5.12.2017 08:30Tiedote

Kaunokirjallisuuden Finlandia-palkinnon voittanut Juha Hurmeen Niemi-romaani sekä tietokirjallisuuden Finlandia-voittaja Riitta Kylänpään Pentti Linkola – ihminen ja legenda -elämäkerta julkaistaan äänikirjoina joulukuussa. Kirjojen kustantajat Teos ja Siltala tuottavat ja julkaisevat äänikirjat yhteistyössä kirjapalvelu Storytelin kanssa. ”Juha Hurmeen Finlandia-voittaja sopii mielestäni aivan erityisen hyvin äänikirjaksi. Sen rytmi ja puheenomainen kerronta toimivat loistavasti tässä formaatissa”, Kustannusosakeyhtiö Teoksen toimitusjohtaja Nina Paavolainen kertoo. Kulttuurihistoriallinen Niemi kuullaan äänikirjana näyttelijä Tomi Alatalon lukemana. Tieto-Finlandia-palkitun ympäristöfilosofi Pentti Linkolan elämäkerran lukee äänikirjaksi näyttelijä Pertti Koivula. Äänikirjat julkaistaan perjantaina 22. joulukuuta, jolloin ne ovat kuunneltavissa Storytel-kirjapalvelussa ja Elisa Kirjassa.

Suomalaiskirjailijoiden äänikirjasarjoista käännökset ruotsiksi, hollanniksi, tanskaksi ja puolaksi24.11.2017 08:00Tiedote

Suomalaisten kirjailijoiden kirjoittamat äänikirjasarjat leviävät maailmalle. Kauhukirjailija Marko Hautalan kirjoittama äänikirjasarja Isä Malakain silmät käännetään ja julkaistaan vuoden 2018 aikana Storytelin digitaalisessa kirjapalvelussa Hollannissa, Tanskassa ja Puolassa. Jännityskirjailija Marko Kilven dekkarisarja Undertaker julkaistaan Ruotsin Storytelissä toukokuussa 2018.