Nuori kokki SM-kilpailut tammikuussa 2023

Vuoden 2022 SM-voittaja Otto Hietamies voitti hiljattain lokakuussa Nuorten kokkien MM-kisoissa hopeaa. Tekninen osaaminen, ruokien esillepano ja maut olivat niin kohdallaan, että kultamitali ei varmasti ollut kaukana. Seuraavan vuoden kilpailut lähestyvät ja kilpailuihin etsitään uusia nuoria keittiöammattilaisia.

Tämän vuoden Suomen mestari Otto Hietamies raivasi taidoillaan ja motivaatiollaan itsensä monen ravintola-alan ammattilaisen mieleen, niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Nuorelle keittiöalan ammattilaiselle kilpailut voivat olla urallaan merkittäviä ponnahduslautoja niin kokemuksen kartuttamisessa kuin oman ansioluettelon kartuttamisessa.

Chaîne des Rôtisseurs Finlande, aiemmin hyvin tunnetuksi tullut nimellä Paistinkääntäjien veljeskunta, on järjestänyt Nuorten kokkien eli Jeunes Chef Rôtisseurs -kilpailuja vuodesta 1977. Kansainväliset kisat ovat hyvin arvostettuja. Järjestön peruspilarina on aikojen alusta saakka ollut syvä kunnioitus keittiöttä ja hienostuneen ruokailun arvoja ja perinteitä kohtaan. Järjestö kannustaa ja tukee nuorten kokkien koulutusta maailmanlaajuisesti kansainvälisen Jeunes Chef Rôtisseurs-kilpailun kautta.

Kilpailu on avoinna kaikille alle 27-vuotiaille kokeille. Kilpailijan on työskenneltävä yrityksessä, jossa hänellä on työnantaja tai esimies Chaîne des Rôtisseurs Finlanden aktiivijäsen arvolla Maître- tai Chef Rôtisseurs. Näin nuori ammattilainen on saanut jo ainutlaatuista kokemusta arvokkaista keittiöperinteistä ja voi lähteä kilpailemaan.

Mitä kisoissa haetaan vuonna 2023

Tämän vuoden kilpailuissa pääkumppanina on Kespro, joka tarjoaa nuorille ammattilaisille pääkilpailuun korkeatasoiset ja tuoreet raaka-aineet.

”Odotamme ilolla, että löydämme kilpailemiseen motivoituneen, teknisesti osaavan ja makumaailman hallitsevan lahjakkuuden, jonka kanssa hiomme kokonaisuudet huippukuntoon ja pistämme Norjalle kampoihin. Norja on voittanut kolme kultamitalia peräkkäin”, sanoo kansallisten kilpailun päätuomari ja kansainvälisten kilpailun makutuomari Esa Koppelo.

”Haluamme kilpailua tukemalla osaltamme kehittää työvoimapulasta kärsivän alan houkuttelevuutta. Kilpailut joissa keittiöiden nuoret ammattilaiset pääsevät näyttämään kyntensä, kehittävät ravintola-alan vetovoimaisuutta. Ne luovat myös alan ammattiylpeyttä ja lisäävät ravintola-alan arvostusta”, kertoo Kespron Foodsteri-tuotekehityskeittiöstä vastaava Food Development Manager Harri Veckman, joka on myös Chaîne des Rôtisseurs Finlanden jäsen.

kilpailun johtaja
Esa Koppelo, esakoppelo@gmail.com ja +358 40 545 3321

Lisätietoja kilpailusta ja säännöistä löydät myös www.rotisseurs.fi -sivuilta KILPAILUT

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Ravintola C palautti Rôtisseurs-kilven ja on auki vielä toistaiseksi4.10.2022 21:10:52 EEST | Tiedote

Tamperelainen huippuravintola Ravintola C:n ilmoitti keväällä sulkevansa ovensa tänä vuonna. Uutinen oli yllätys, sillä Ilkka Isotalon ja Christina Suomisen yhteistä taivalta on kiinnostuneesti seurattu alusta lähtien eli kuluneet 14 vuotta. Ravintola on ollut lukuisia kertoja Suomen 50 parhaan ravintolan joukossa, kuulunut Chaine des Rotisseurs -kilpiravintoloihin ja niittänyt kaiken kaikkiaan mainetta ja kunniaa ravintolakentällä.