Ofelian suru on matka taiteen historiaan ja omakohtainen teos surusta

Krista Launosen Ofelian suru on tutkimusmatka taidehistoriasta tutun Ofelian tarinaan sekä erityisesti John Everett Millais’n Ophelia-maalauksen taustoihin. Kirja kertoo myös kirjoittajan henkilökohtaisesta menetyksestä, surusta ja siitä toipumisesta.

kansi_Krista Launonen, Ofelian suru

Krista Launosen sisko kuoli jouluna 2016. Pian sen jälkeen Launonen törmäsi sattumalta John Everett Millais´n maalaukseen joessa kelluvasta, hukkumaisillaan olevasta naisesta, Ofeliasta. Kuva kiehtoi, koska se kuvaa surua niin onnistuneesti. Kuvan takaa paljastui tarina, johon nivoutuvat William Shakespearen Hamlet-näytelmä, romantiikan ajan taiteilija John Everett Millais ja hänen mallinsa, 22-vuotias Elizabeth Siddal.

"Siskoni kuoltua jouduin rakentamaan lähes koko identiteettini uudelleen. Ophelia-maalaus ja siitä kirjoittaminen auttoivat minua surussani valtavasti. Maalaus kiskoi minut rannalle, kun kelluin surussani", kertoo Krista Launonen.

Launonen haluaa tehdä kirjassaan suruprosessin näkyväksi ja ymmärrettäväksi sekä tarjota surevalle välineitä toipumiseen.

"Sureminen on muuttunut paljon Viktorian ajalta. Olisin monesti kaivannut esimerkiksi suruhuntua tai -merkkiä, jotta suruni olisi tunnistettu. Suru oli tuolloin näkyvää, nyt se on siivottu kulttuuristamme lähes kokonaan.”

Krista Launonen on taideterapeutti ja kuvataiteilija. Häneltä on aiemmin ilmestynyt neljä tietokirjaa.

Tekijä: Krista Launonen
Teos: Ofelian suru
ISBN: 9789523041929
Ilmestymispäivä: 4.10.2018

Avain, viestintäjohtaja
Vilja Perttola, puh. 040 755 3319
vilja.perttola@avain.net

Krista Launonen, puh. 044 7099 888
krista@mielitila.fi

kansi_Krista Launonen, Ofelian suru
Krista Launonen_c_Riikka Kantinkoski

Avain on kotimaiseen laatukirjallisuuteen keskittynyt kirjakustantamo. Kustantamo on osa Suomen kirjastopalvelu Oy:tä. Avain kustantaa aktiivisesti selkokielistä kirjallisuutta ja se palkittiin syksyllä 2017 Selkokeskuksen Seesam-palkinnolla tunnustuksena selkokirjallisuuden edistämisestä. Avain kustantaa kirjoja myös tilaustöinä yrityksille ja muille yhteisöille. Kirjastopalvelu on osa Booky Groupia, johon kuuluvat myös Booky.fi Oy ja Porvoon Kirjakeskus Oy.

Avaimen kevät 2019: Kirjoja kaikille lukijoille23.11.2018 12:18Tiedote

Avain julkaisee keväällä 2019 kirjallisuutta kaikenikäisille. Kevään uutuuksia ovat muun muassa Sanna Ryynäsen kiehtova elämäkerta taiteilija Meri Genetzistä, Ilpo Salosen menneiden vuosikymmenen Euroopan-matkailuun kuljettava Täältä tullaan, Eurooppa!, Leena Komulaisen ja Nelli Immosen vauva-arjen aakkosillaan hauskuuttava Mikä ihmeen mahakipsi? sekä Tiina-Emilia Kauniston sinkkuilun ja deittailun historiaa esittelevä Lemmenmanauskirja. Kaikenikäiset pääsevät jännittävän viikinkihistorian jäljille Karoliina Suoniemen Ihan oikeiden viikinkiajan lapsien myötä ja Tittamari Marttisen Lasten matkaopas Suomeen kuljettaa pitkin kotimaata.