Olaf Brewing Oy

Olaf Brewing aloittaa legendaarisen Mikkellerin maahantuojana

"Yhteistyö craft-oluiden tienraivaajan Mikkellerin kanssa on ollut suuri ilo ja kunnia"
Mikkel Borg Bjergsø ja Petteri Vänttinen kippistelivät yhteistyölle.

Vuonna 2020 World Beer Awardseissa maailman parhaaksi imperial stoutiksi valitun Northern Comfort 11% -oluen valmistaja, savonlinnalainen Olaf Brewing jatkaa maailman parhaiden oluiden kanssa työskentelyä nyt maahantuojana. Olaf Brewing toimii maailman tunnetuimpiin craft -panimoihin kuuluvan tanskalaisen Mikkellerin maahantuojana tammikuusta 2021 alkaen.

Olaf Brewingin toimitusjohtaja Petteri Vänttinen katsoo maahantuojaksi ryhtymisen olleen panimolle luonteva askel. ”Yhteistyö Mikkellerin kanssa on ollut meille alusta asti hieno asia, joka on laajentanut näkemystämme oluiden valmistuksesta, brändiasioista ja myynnistä. Olemme tehneet kovasti töitä solmiessamme jälleenmyyntisopimuksia ja luonnollisesti Mikkeller-maahantuonnin kannalta nämä kanavat ovat tärkeitä. Yhteistyö craft-oluiden tienraivaajan Mikkellerin kanssa on ollut suuri ilo ja kunnia”, Vänttinen sanoo.

”Olemme erittäin iloisia laajan Mikkeller -valikoiman maahantuonnin aloittamisesta ja esittelemisestä suomalaisille craf beer – harrastajille yhdessä Olaf Brewingin kanssa. Viimeisen 1,5 vuoden aikana olemme rakentaneet Petterin ja hänen tiiminsä kanssa upean suhteen ja uskomme heidän kykyihinsä kasvattaa tulevaisuudessa Mikkellerin myyntiä Suomessa”, Mikkeller -panimon perustaja Mikkel Borg Bjergsø kertoo.

Mikkeller-oluiden maahantuonnissa Olaf Brewing painottaa laajaa valikoimaa. Päivittäistavarakauppaan Olaf tuo koko Mikkellerin laajan vakiovalikoiman, erinomaiset alkoholittomat oluet mukaan lukien. Maahan tuodaan myös Mikkellerin vahvat erikoiserät niin Mikkellerin San Diegon panimosta kuin Kööpenhaminassa sijaitsevista Mikkeller Baghavenista ja Warpigs Brewpubista.

Lähtölaukaus yhteistyöoluesta

Olaf Brewing aloitti oluenvalmistuksen Savonlinnassa vuonna 2016 nimellä Mustan Virran Panimo. Panimo on alusta alkaen ammentanut brändiinsä ja oluiden nimiin tarinoita Olavinlinnan rikkaasta historiasta ja linnaan liitetyistä legendoista. Modernien oluttyylien ja keskiaikaisen Olavinlinnan, joka on tunnettu myös oluthistoriastaan, yhdistelmästä syntyi panimo, joka on kasvanut Suomen suurimpien pienpanimoiden joukkoon ja onnistunut keräämään huomiota myös Suomen ulkopuolella niin oluidensa kilpailumenestyksellä kuin alkaneilla vientiponnisteluillaan.

Koronaepidemia vaikutti myös Olaf Brewingiin aiheuttaen panimoyhtiön järjestämän Arctic Brewer’s Retreatin peruuntumisen. Maaliskuussa 2020 Saariselällä järjestäväksi aiottuun tapahtumaan oli tulossa vieraaksi koko olutmaailman arvostamia, monenkertaisesti Yhdysvaltojen parhaaksi panimomestareiksi valittuja craft-oluen legendoja kuten Bell’s Breweryn John Mallet, Russian River Brewingin Vinnie Cilurzo ja Firestone Walkerin Matt Brynildson.

Olaf Brewingin ja Mikkellerin yhteistyön lähtölaukauksen toimi kollaboraatio-olut Party Like It’s 1475, jonka reseptiikasta vastasivat panimot yhdessä ja valmistuksesta Olaf Brewing. Tämä oli Mikkellerin ensimäinen yhteistö suomalaisen panimon kanssa. Oluella juhlistettiin Olaf Brewingin brändin päämajaa Olavinlinnaa, jonka rakennustyöt aloitettiin 1475, sekä sen rakentamisessa mukana olleita tanskalaisia työmiehiä. Olut oli vuoden 2020 alkupuolella laajassa jakelussa koko maassa K-ryhmällä ja yhteistyö nousi pienpanimo-oluiden harrastajien keskuudessa suureen huomioon.

Mikkeller-maahantuonnin yhteydessä Olaf Brewing on vahvistanut myyntiorganisaatiotaan palkkaamalla niin pt- kuin HORECA- sektoreilla toimivaksi Account Manageriksi Antti Rastaan. Antti on tuttu kasvo Suomen pienpanimokentällä ja toiminut jo vuosia etenkin ravintolamyynnin parissa. Uudessa toimessaan Rastas vastaa niin Olaf Brewingin kuin Mikkellerin oluiden myynnin kasvusta etenkin pääkaupunkiseudulla sekä Turun ja Tampereen alueella.

Toimitusjohtaja Petteri Vänttinen
petteri@olafbrewing.com

Mikkel Borg Bjergsø ja Petteri Vänttinen kippistelivät yhteistyölle.

Olaf Brewing Oy
Laivamiehentie 5
57510 SAVONLINNA

050 563 8764https://www.olafbrewing.com

Olaf Brewing Oy on Savonlinnassa vuonna 2015 perustettu pienpanimo. Yhtiö on kasvanut vauhdikkaasti, liikevaihto on oli vuonna 2017 69 000€ ja vuonna 2020 1 400 000€. Yhtiö aloitti vuonna 2021 oluiden maahantuonnin ja tuo nyt maahan yksinoikeudella tanskalaisen huippu-craftpanimo Mikkellerin oluita. Yhtiö oli myös vuonna 2020 ensimmäinen hygieniatoimialan ulkopuolinen toimija joka aloitti koronaepidemian alussa käsidesin tuotannon. Tähän mennessä yhtiö on myynyt oluitaan pääosin päivittäistavarakauppoihin ja ravintoloihin kotimaassa, ja myös tehnyt vientiä Venäjälle, Sveitsiin ja Tanskaan. Tällä hetkellä yritys työllistää ympäri vuoden 5 täyspäiväistä työntekijää. Savonlinnan vilkkaan kesäsesongin aikana yritys työllistää 4:ssä eri Savonlinnan alueella sijaitsevassa toimipisteessään (3 ravintolaa, 1 myymälä) 17 henkilöä. Yritys tunnettiin aiemmin nimellä Mustan Virran Panimo, nimi muuttui vuoden 2020 Olaf Brewingiksi.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Olaf Brewing Oy

Pienpanimon NATO-olut sai satojen miljoonien yleisön, varastot myytiin tyhjäksi ja nyt otetaan OTAN-lonkeroa                28.6.2022 10:00:00 EEST | Tiedote

Savonlinnalainen pienpanimo Olaf Brewing Oy julkaisi toukokuussa Suomen Nato-hakemuksen jättämisen yhteydessä OTAN Olutta -oluen. Tuotteesta ja panimosta on julkaistu maailmalla lähes 3000 uutisjuttua ja mediaseurantayhtiö Meltwaterin raportin mukaan tuote päätyi satojen miljoonien ihmisten tietoon. Oluen kysyntä räjähti ja panimo myi varastot tyhjäksi viikossa. Oluen suosion siivittämänä panimo lanseeraa nyt OTAN Lonkeroa -long drink juoman kuuman NATO-kesän virvokkeeksi.

Savonlinnalaisen pienpanimon oluiden valmistus alkaa Brasiliassa13.7.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

Savonlinnalaisen pienpanimon Olaf Brewingin oluiden valmistus alkoi Brasiliassa. Panimon oluet valmistetaan suomalaisesta maltaasta Savonlinnassa kehitettyjen reseptien mukaan. Oluiden valmistus Brasiliassa tapahtuu Santa Catarinan osavaltiossa sijaitsevassa Jaragua Do Sulin kaupungissa panimoyhtiö Cherokee Brewingin tuotantolaitoksessa. Alkuvaiheessa tuotantokapasiteetti on 100 000 litraa kuukaudessa ja oluet myydään pääasiassa 14 miljoonan asukkaan Sao Paolon alueen vähittäistavarakauppoihin ja ravintoloihin, sekä craft-oluisiin erikoistuneisiin kauppoihin ympäri Brasilian.