OpenDigi-hankkeen opetuskokeilun tulokset esillä
OpenDigi on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama hanke, joka tukee opettajien yhteisölliseen oppimiseen perustuvaa osaamisen ja digipedagogisen osaamisen kehittymistä. Hanke pyrkii luomaan yhteistyötä opettajankouluttajien, opettajaopiskelijoiden ja perusasteen opettajien välille.
Hankkeessa toteutettiin alkuvuodesta opetuskokeiluja, joiden tavoitteena oli edistää ja hyödyntää digitaalisuuden käyttöä perusopetuksessa. Tutkimusten mukaan suomalaiskoulujen välillä, ja jopa koulujen sisällä on suuria eroja digitaalisten välineiden ja niiden oppimista tukevan käytön suhteen. Opetuskokeilut muotoutuivat myös vastaamaan opettajien ja opiskelijoiden tarpeita.
Opettajat ja opettajaopiskelijat esittelevät alkuvuodesta toteutettujen opetuskokeilun tuloksia Jyväskylän yliopiston Ruusupuisto-rakennuksen aulassa tiistaina 26.3. kello 14–15:30. Posteriesittely on avoin kaikille. Hankkeen tutkijat ja osallistujat kerääntyvät myös jakamaan kokemuksia ja opetuskokeilun herättämiä ajatuksia.
– Opetuskokeilut menivät hyvin ja oppilaisiin kohdistuvat yhteisöllisen oppimisen tavoitteet saavutettiin, hankkeen koordinaattori, projektitutkija Mari Kyllönen toteaa tyytyväisenä. – Ensimmäiset opetuskokeilut auttoivat myös tunnistamaan haasteita, jotka jarruttavat yhteisöllisen, aktiivisen oppimisen toteutumista opettajien ja opiskelijoiden yhteiskehittämisessä.
Havaittuihin haasteisiin aiotaan reagoida muokkaamalla ja edelleen kehittämällä OpenDigi –kehittäjäyhteisön toimintatapoja. Seuraavat opetuskokeilut toteutetaan syksyllä 2019.
Hanke on alkanut keväällä 2018 ja jatkuu lukuvuoden 2019–2020 loppuun. Hankkeen kehittäjäyhteisössä on mukana Jyväskylän yliopiston lisäksi Oulun yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Turun yliopisto ja Lapin yliopisto sekä kunkin alueen aktiivisia kehittäjäkouluja.
OpenDigi -hankeen kansalliset verkkosivut: https://opendigi.fi/
Hankkeen toiminta Jyväskylän yliopistossa: http://r.jyu.fi/u5W
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mari Kyllönen, Jyväskylän yliopisto, opettajankoulutuslaitos (mari.j.kyllonen@jyu.fi, 040 8053 526)
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Iäkkäiden ihmisten liikkuminen palautuu hitaasti ennalleen koronaviruspandemian jäljiltä26.4.2024 07:00:00 EEST | Tiedote
Iäkkäiden ihmisten elinpiiri pieneni ja koetut mahdollisuudet liikkua kodin ulkopuolella heikkenivät koronaviruspandemian alussa alkukesällä 2020, vaikka liikunnan määrä lisääntyi. Noin kaksi vuotta pandemian puhkeamisen jälkeen vuosina 2021–2022 tehdyssä seurantatutkimuksessa iäkkäiden ihmisten liikkumisessa tapahtuneiden muutosten havaittiin jossain määrin palautuneen, mutta ei täysin pandemiaa edeltäneelle tasolle.
“Kun hän syntyi, päätin antaa hänelle mahdollisuuden puhua venäjää” – näkökulma kielipolitiikkaan25.4.2024 09:34:59 EEST | Tiedote
FM Polina Vorobeva tutkii väitöksessään, miten venäjänkieliset yksinhuoltajaperheet sovittavat Suomessa kielipolitiikkaansa monimutkaisten yhteiskuntapoliittisten ja koulutuksellisten realiteettien taustaa vasten.
Vertailututkimus sai jatkoa: Onko suomalaisnuorten kuva yhteiskunnasta muuttunut?24.4.2024 13:39:02 EEST | Tiedote
Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitokselle noin 1,2 miljoonan euron rahoituksen kansainväliseen vertailevaan ICCS 2027 -tutkimukseen, jossa arvioidaan 8.-luokkalaisten nuorten yhteiskunnallisia tietoja, asennoitumista kansalaistaitoihin ja kansalaisuuteen sekä sitoutumista ja halukkuutta sitoutua aktiiviseen kansalaisuuteen.
Simojoen raakkukanta on pelastettavissa tehokkailla toimilla24.4.2024 06:45:00 EEST | Tiedote
LIFE Revives -projektissa arviotiin raakkupopulaation tila Simojoessa. Etenkin nuorten raakkuyksilöiden puuttuminen huolestuttaa tutkijoita. Kanta on kuitenkin vielä pelastettavissa.
Onko koulu kriisissä – miten koulutuksen tulosten ja hyvinvoinnin suunta saadaan muuttumaan?23.4.2024 07:07:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistolla on torstaina 25.4.2024 koulutuksen superpäivä, joka alkaa EDUCA – koulutuksen tulevaisuus -lippulaivahankkeen esittelyllä. Lippulaiva pyrkii löytämään ratkaisuja muun muassa oppimistulosten heikentymiseen. Päivä jatkuu PISA-tutkimuksen ruotimisella: mitä PISAssa oikeastaan mitataan, ja mitä se meille kertoo?
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme