Otava julkaisee Jorma Uotisen elämäkerran elokuussa 2020

Otava julkaisee elokuussa 2020 tanssitaiteen professorin Jorma Uotisen (s.1950) odotetun elämäkerran. Kirjan kirjoittaa tietokirjailija Sauli Miettinen.

Ensimmäinen Jorma Uotisesta koskaan kirjoitettu elämäkerta on huikea ja ainutlaatuinen matka Porista Pariisin oopperan näyttämölle ja Suomen tanssitaiteen ikoniksi. Kirja johdattaa lukijan Uotisen näyttämöteoksiin ja niiden kulissien taakse: Kansallisbaletin loistoon ja ristiriitoihin, kohtaamisiin kansainvälisten tähtien kanssa sekä taiteilijan omiin rakkaussuhteisiin.

Uotinen kertoo kirjassa menestysten lisäksi hetkistä, jolloin oli pakko pysähtyä. Hän raottaa ovea salaperäiseen sisäiseen maailmaansa. Ystävien ja kollegojen haastattelut paljastavat myös suurelle yleisölle tuntemattoman Jorma Uotisen – kiltin, monimutkaisen ja epätäydellisen.

"Kirjaprosessi on vaativa, välillä kipeäkin ja hauska. Prosessi on edennyt tavoitteellisesti ja teksti alkanut löytää muotonsa. Vasta yhteys lukijaan, jos se syntyy, antaa tällekin hengentuotteelle merkityksen", Uotinen kuvailee kirjaprojektia.

Elämäkerran kirjoittaa helsinkiläinen tietokirjailija Sauli Miettinen. Urheilun ja ääri-ilmiöiden lisäksi häntä kiinnostaa erityisesti julkisuuden vaikutus ihmisiin. Miettiseltä on julkaistu teokset Marlene Dietrich – nainen ja tähti (2011) sekä Uskomaton Aira Samulin (2016).

"Tämä on ollut haastava ja ennakkokäsityksiä laajentava prosessi, jossa itse kukin on joutunut mukavuusalueensa ulkopuolelle. Odottamattomia käänteitä on riittänyt. Ihmisluonto ei lakkaa yllättämästä", Miettinen kertoo.

Lisätiedot: eeva.louko@otava.fi

Ekologista, taloudellista ja trendikästä – Suosittu bloggaaja opastaa uutuuskirjassaan vaatteiden korjaamisen ja huoltamisen saloihin21.9.2020 14:02:51 EESTTiedote

Aina ei kannata ostaa uutta! Vaatteiden korjaaminen säästää aikaa, rahaa ja luontoa. Shoppailua inhoavilta se säästää myös hermoja. Suosittu bloggaaja Anni Ignatius paljastaa uutuuskirjassaan Korjaa kauniiksi seikkaperäiset ohjeet eri vaatekappaleiden korjaustapoihin käsin ja koneella ommellen ja antaa myös paljon vinkkejä vaatehuoltoon.

Kirveitä, moottorisahoja ja saunoja − 17.9. ilmestyvä Guinnessin ennätystenkirja kutsuu tutkimaan maailmaa15.9.2020 09:12:00 EESTTiedote

Legendaarinen Guinness World Records 2021 on taas täynnä uskomattomia ennätyksiä. Pandemiasta huolimatta vuoden aikana Guinnessille saapui 32 986 ennätyshakemusta eri puolilta maailmaa − noin 90 ennätystä päivässä. Julkaistujen ennätysten joukossa on useita suomalaisennätyksiä. Esimerkiksi pääministerimme Sanna Marin pitää hallussaan nuorin pääministeri virassa -ennätystä.