Otto Hietamies voitti MM-hopeaa nuorten kokkien maailmanmestaruus kisoissa

Alle 27-vuotiaiden kokkien maailmanmestaruus kilpailut käytiin viime viikonloppuna Meksikossa. Kilpailuun otti osaa 17 nuorta oman maansa parasta kokkia ympäri maailmaa. Suomen vuoden nuori kokki Otto Hietamies menestyi kilpailussa tullen hienosti kakkoseksi.

Otto Hietamies MM Hopeaa 2022

Kansainvälisen gastronomisen järjestön Chaîne des Rôtisseursin vuosittain järjestämä Jeunes Chefs Rôtisseurs Competition -kilpailu järjestettiin tänä vuonna 5 - 9.10. Meksikossa. Arvostettuja tekniikka- ja makutuomareita oli kisassa yhteensä 16 asiantuntijaa. Tuomarit arvioivat kilpailijoiden suorituksia Keittiömestareiden Maailmanliiton ohjeistusta noudattaen.

Meksikossa Oton kisavalmentajana ja tukena toimi Suomen kansallisen kilpailun johtaja Conseiller Culinaire Esa Koppelo. Esa toimi myös yhtenä makutuomarina kansainvälisessä tuomaristossa.

”Otto valmistautui kisaan hienosti. Keittiössä tekninen osaaminen oli hiottu huippuunsa. Keittiötuomarit antoivat loistavaa palautetta keittiötyöskentelystä. Oton annokset olivat näyttäviä ja makumaailma oli hyvin Skandinaavinen. Se iskee hyvin tuomaristoon. Olemme hyvin tyytyväisiä kokonaisuutena kilpailuun sekä koko matkaan Meksikoon”, toteaa Esa.

Otto Hietamies työskentelee Lapland Hotels Bulevardi, Ravintola KULTÁ-keittiössä Helsingissä. Hän valmistautui kisaan harjoitellen kuluneen kesän ahkerasti.

”Kisa meni suunnitelman mukaan. Black Box-raaka-ainekorissa ei ollut isompia yllätyksiä. Keittiössä kaikki toimi hyvin, ainoastaan tilaa olisi saanut olla enemmän. Hopea on hieno saavutus, olen siitä hyvin tyytyväinen. Tämä on iso asia pienelle Suomelle. Kisassa oli kuitenkin 17 maansa parasta”, kiteyttää Otto kisasaavutuksista.

Kisan voitto meni Norjaan ja pronssi matkasi Uuteen-Seelantiin.

Nuorten kokkien maailmanmestaruuskisoja on käyty vuodesta 1977 lähtien. Vuosittain järjestettävän Nuorten kokkien kilpailun tavoitteena on antaa nuorille ammattilaisille mahdollisuus kehittää taitojaan. Kilpailu tukee pyrkimystä vaalia ja ylläpitää oman kansallisen keittiömme perinteitä. Kansainvälisissä kilpailuissa suomalaiset ovat voittaneet mestaruuden kahdesti ja edellinen mitali on vuodelta 2018 jolloin Suomi sai MM-pronssia.

Lisätietoja:

kilpailun johtaja

Esa Koppelo, esakoppelo@gmail.com ja +358 40 545 3321

KILPAILUN JOHTAJA

Esa Koppelo, esakoppelo@gmail.com ja +358 40 545 3321

Otto Hietamies MM Hopeaa 2022
Otto Hietamies ja Essa Koppelo

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

Ravintola C palautti Rôtisseurs-kilven ja on auki vielä toistaiseksi4.10.2022 21:10:52 EEST | Tiedote

Tamperelainen huippuravintola Ravintola C:n ilmoitti keväällä sulkevansa ovensa tänä vuonna. Uutinen oli yllätys, sillä Ilkka Isotalon ja Christina Suomisen yhteistä taivalta on kiinnostuneesti seurattu alusta lähtien eli kuluneet 14 vuotta. Ravintola on ollut lukuisia kertoja Suomen 50 parhaan ravintolan joukossa, kuulunut Chaine des Rotisseurs -kilpiravintoloihin ja niittänyt kaiken kaikkiaan mainetta ja kunniaa ravintolakentällä.