Päätös toteutusvaiheen käynnistämisestä Sulkavuoren keskuspuhdistamon rakennusteknisistä töistä tehty – Kreaten osuus noin 36 miljoonaa euroa

Kreate Oy:n ja Aki Hyrkkönen Oy:n muodostama työyhteenliittymä TYL Sulkavuori vastaa Sulkavuoren keskuspuhdistamon rakennusteknisten töiden urakasta. Urakkasopimuksen arvo on 72 miljoonaa euroa. Päätösasiakirja toteutusvaiheen käynnistämisestä allekirjoitettiin 16.12.2021.

Sulkavuoren keskuspuhdistamo havainnekuva ilmasta ja maanalaisista rakenteista.

Projektinjohtourakkana toteutettava hanke käynnistyi elokuussa 2021 kehitysvaiheella, jonka tavoitteena oli optimoida rakentamisen toteutusta ja ratkaisujen kustannustehokkuutta.

– Laadimme kehitysvaiheessa työmaan yhteisen yleisaikataulun ja projektisuunnitelman sekä kehitimme hankkeen suunnitelmia kustannustehokkuuden ja aikataulun näkökulmasta yhdessä tilaajan ja muiden toimijoiden kanssa. Kehitystyö saatiin tehtyä hyvässä yhteistyössä ja työt kohteessa on tarkoitus aloittaa maaliskuussa, kertoo Kreaten yksikönjohtaja Sami Rantala.

Ympäristöinvestointi edistää kestävää kehitystä

Kangasalan, Lempäälän, Pirkkalan, Tampereen, Vesilahden ja Ylöjärven jätevesiä käsittelevä Sulkavuoren keskuspuhdistamo on Tampereen seudun merkittävimpiä ympäristöinvestointeja. Keskitetyllä jätevedenpuhdistuksella omistajakunnat edistävät alueellaan vesiensuojelua ja kestävää kehitystä sekä parantavat kiertotalouden toteuttamisen edellytyksiä.

– Lähdemme innokkaina toteuttamaan tätä merkittävää ympäristöinvestointia, jonka rakennustekniset työt vaativat monipuolista infrarakentamisen osaamista ja toimivaa yhteistyötä, summaa Rantala.

TYL Sulkavuori aloittaa Sulkavuoren keskuspuhdistamon rakennustekniset työt 1.3.2022. Työyhteenliittymän osalta rakennustyöt valmistuvat kesäkuussa 2025, minkä jälkeen jätevedet käännetään Sulkavuoren keskuspuhdistamolle. Tämän jälkeen keskuspuhdistamolla tehdään vielä viimeistelytöitä ja erilaisia säätöjä urakka-ajan loppuun asti.

Hankkeen arvo on noin 72 miljoonaa euroa, josta Kreaten 50 prosentin osuus kirjataan tilauskantaan vuoden 2021 viimeisellä vuosipuoliskolla.

Kreate Oy

Kirsi-Marjut Dickman

viestintäpäällikkö

Lisätiedot:
Työyhteenliittymän projektinjohtourakka: Sami Rantala, Kreate Oy, yksikönjohtaja, sillanrakentaminen ja -korjaus, sami.rantala@kreate.fi tai 0400 624 510.

Sulkavuoren keskuspuhdistamo havainnekuva ilmasta ja maanalaisista rakenteista.
Sulkavuoren keskuspuhdistamo havainnekuva porttinäkymä

Kreate Group on Suomen johtavia infrarakentajia. Yhtiö tarjoaa ratkaisuja siltoihin, teihin ja ratoihin, ympäristö- ja pohjarakentamiseen, kiertotalouteen sekä geoteknisiin tarpeisiin. Vaativien kohteiden erikoisosaaja panostaa kokonaisvaltaiseen laatuun ja kustannustehokkuuteen. Konsernin liikevaihto vuonna 2020 oli noin 235 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää yli 400 henkilöä. Kreate Group on listattu Nasdaq Helsinkiin.

Siirrettävien siltojen konkari Kreate rakentaa ennätyspitkän ratasillan Lappeenrantaan – vuonna 2021 Kreate toteutti huikeat kuusi siirtoprojektia23.12.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Siirtomenetelmällä rakennettavien siltojen markkinajohtaja Kreate rakensi rakennuskaudella 2021 ennätykselliset kuusi siirrettävää siltaa. Ainutlaatuinen kalusto, henkilöstön vankka osaaminen ja onnistunut ennakkosuunnittelu takasivat menestyksekkäät projektit. Ensi vuonna Kreate rakentaa Suomen pisimmän siirtotekniikalla toteutettavan ratasillan, joka siirretään juhannuksena 48 tunnin rutistuksessa.