Palkansaajakeskusjärjestöt SAK, Akava ja STTK: Koronakriisin hoito vaatii lisää toimenpiteitä

SAK, Akava ja STTK esittävät maan hallitukselle kehysriiheen viiden kohdan määräaikaista ohjelmaa, jolla tuetaan työllisyyden ja yritystoiminnan palautumista kriisin jälkeen.

1. Työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.

Epidemian aikana irtisanotut ja lomautetut sekä aiemmin työttömäksi jääneet ovat joutumassa erittäin hankalaan tilanteeseen, koska kriisin aikana työllistyminen on vaikeaa tai joillakin toimialoillamahdotonta. Sekä työttömien yhdenvertaisuuden että toimeenpanon selkeyden kannalta olisi hyvä, että kaikkia työttömiä kohdeltaisiin samalla tapaa.

2. Työmarkkinatukea, peruspäivärahaa ja ansioturvan perusosaa korotetaan 50 euroa/kk määräajaksi 1.7.–31.12.2020.

Riskinä on, että työttömyyden kasvun takia kotitalouksien velkaongelmat kasaantuvat ja kotimainen kysyntä pysähtyy. Kriisistä toipumisenkin kannalta on tärkeää, että työttömien toimeentulo turvataan. Työttömyysturvan määräaikainen korottamien keventäisi työttömyyden ja lomautusten taloudellista taakkaa.

3. Palkkaturvan enimmäiskorvausta nostetaan 30 000 euroon ja vanhenemisaikaa jatketaan 3 kuukaudesta 6 kuukauteen.

Nykyinen kolmen kuukauden hakemusaika ja 15 200 euron enimmäismäärä ovat monissa tapauksissa osoittautuneet liian alhaisiksi. Hakemisaikaa on pidennettävä ja määrää korotettava.

4. Valtionosuusjärjestelmän kautta valtio varmistaa, että kunnat selviävät velvoitteista koronakriisin aiheuttamista lisäkuluista ja tulojen menetyksistä huolimatta.

Koronaepidemian hoito ja rajoitustoimenpiteet lisäävät kuntien menoja ja toisaalta aiheuttavat merkittäviä tulojen menetyksiä. Valtiovallan on osaltaan huolehdittava, että kunnat selviävät velvoitteistaan.

5. Palkkatukea uudistetaan pikaisesti tukemaan työllisyyden nopeaa nousua ja yritystoiminnan alkamista, kun pandemian estämiseksi asetettuja rajoituksia aletaan purkaa.

Työttömyyden nopea kasvu korostaa entisestään työllistymistä tukevan työvoimapolitiikan merkitystä.Palkkatukea on uudistettava pikaisesti, jotta autamme lomautettuja ja irtisanottuja työntekijöitä palaamaan työhönsä mahdollisimman nopeasti. Uudistus tulee toteuttaa työllisyyden edistämisen palkkatuki ja etuudet -alatyöryhmässä tehdyn valmistelun pohjalta.

Uudistuksessa palkkatuen käyttöä laajennetaan ja yksinkertaistetaan. Palkkatuen tasot yksinkertaisestaan 50 prosenttiin ja osatyökykyisten kohdalla 70 prosenttiin. Kolmannen sektorin 100 prosentin palkkatukea jatketaan nykyisen kaltaisena. Samalla mahdollistetaan palkkatuen maksaminen ennakkoon. Tarvittaessa palkkatukiuudistus voidaan kriisistä toipumiseksi tehdä ensin väliaikaisena.

Lisätietoja:

Puheenjohtaja Jarkko Eloranta, SAK, haastattelupyynnöt viestintäpäällikkö Marjo Pihlajaniemi, puh. 0400 969 633

Puheenjohtaja Sture Fjäder, Akava, puh. 0400 609 717

Puheenjohtaja Antti Palola, STTK, puh. 040 509 6030

Akava: Koronakriisi korostaa osaamistason merkitystä20.5.2020 12:52:27 EESTTiedote

Akava esittää toimenpideohjelmaa pelkän perusasteen varassa olevien osaamistason nostamiseksi ja koulutuksellisen tasa-arvon varmistamiseksi. Tuoreet arviot koronakriisin työllisyysvaikutuksista näyttävät irtisanomisten ja lomautusten osuneen aloihin, joilla työskentelee paljon pelkän perusasteen koulutuksen saaneita. Heidän syrjäytymistään työelämän muutostilanteissa pitää ehkäistä koulutuspoliittisin toimin työllisyys- ja sosiaalipoliittisten toimien ohella.

Akava: Koronasta irtautuminen edellyttää työlainsäädännön väliaikaisten muutosten jatkamista7.5.2020 07:00:08 EESTTiedote

Akava ehdottaa, että työlainsäädännön määräaikaisten muutosten voimassaoloa jatketaan. Tämä olisi tärkeää, jotta pääsemme kriisistä ulos määräaikaisin sopeutumistoimin ja välttyisimme suurtyöttömyydeltä. Akava on muiden palkansaajakeskusjärjestöjen kanssa esittänyt aiemmin, että koronakriisin vuoksi työttömäksi jääneiden työttömyysturvan enimmäismaksuajan laskenta keskeytetään toistaiseksi.