Parhaat työnantajat ja hyvät tyypit esiin messuilla ja lehdessä - RekryExpo Turun Messukeskuksessa marraskuussa

RekryExpo-tapahtuma 22.11. järjestetään yhteistyössä Turun Messukeskuksen, Turun Sanomien, Salon Seudun Sanomien sekä TS-Yhtymän paikallislehtien kanssa.

-Uudentyyppisen tapahtuman tarkoituksena on koota Varsinais-Suomessa rekrytoivat yritykset ja potentiaaliset työntekijät yhteen ja siten tukea alueella vallitsevaa positiivista rakennemuutosta ja sen myötä tuomaa työntekijäpulaa, tiivistää mediamyynnin johtaja Katja Hägg Turun Sanomista.

-Yrityksille uusi tapahtuma tarjoaa tehokkaan tilaisuuden rekrytoida osaavaa työvoimaa yhtaikaisesti sekä messuilla kasvotusten että mittavalla printtinäkyvyydellä RekryExpo-lehdessä, joka tavoittaa lukijoita koko maakunnassa. Tapahtumassa on myös työnhakijoille ja -antajille suunnattua ohjelmasisältöä, kertoo projektijohtaja Krista Ahonen Turun Messukeskuksesta.

Messuilla työvoimaa rekrytoi mm. Meyer Turku Oy. Myös mm. Turun kaupunki on mielellään mukana erilaisissa rekrytointitapahtumissa: kaupungin monipuolisuus ja kiinnostavuus työskentelyalueena halutaan tuoda ihmisten tietoisuuteen.

Yleisölle tapahtuma on maksuton. Messuosastojen lisäksi suunnitelmissa on mm. CV-klinikka työnhakijoille ja koulutusta työnantajille mm. työnantajamielikuvan rakentamiseen.

”Hyvät tyypit” esiin

Varsinais-Suomen TE-toimistossa on tehty tiivistä yhteistyötä valtakunnallisten TE-toimistoverkostojen kanssa. Syksyllä käynnistyy TE-toimiston ja ostopalvelutoimijan yhteistyössä toteuttama meri- ja autoteollisuuden tehostetun työvälityksen pilotti.

Asiantuntija Teija Messula Varsinais-Suomen työ- ja elinkeinotoimistosta pitää rekrytointitapahtumia hyvänä tapana tuoda työnhakijoita ja työnantajia yhteen. Rekrytoiva yritys pystyy nimenomaan tapahtumista löytämään ja tunnistamaan omasta näkökulmastaan ns. ”hyvät tyypit.”

-Yritys voi myös yllättyä löytäessään osaamista, jota ei ole hakenut, mutta jota huomaa tarvitsevansa, Messula kuvailee.

Hän arvelee, että rekrytointitapahtuma voisi parhaimmillaan tuoda apua myös perheellisten liikkuvuuteen alueella. Toinen voi sijoittua alueella ICT-alalle ja teollisuuteen ja toinen sote- tai HoReCa-alalle.

Työvoiman tarve on Varsinais-Suomessa suurin

Varsinais-Suomen positiivinen rakennemuutos on lisännyt osaamisen ja koulutuksen kehittämisen tarvetta alueella voimakkaasti. Elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen analyysin mukaan lähivuosina on avautumassa tuhansia työpaikkoja paitsi teknologiateollisuuteen myös muille aloille. Avoimia työpaikkoja on odottavissa mm. palvelusektorille. Koko maan työpaikkojen kasvusta merkittävä osa tulee Varsinais-Suomesta. Viimeksi kuluneen kolmen kuukauden aikana on uusia työpaikkoja avautunut 23 prosenttia viimevuotista enemmän. Yli puolet avautuvista työpaikoista on Tilastokeskuksen mukaan vaikeasti täytettäviä. Muun muassa liikkuvuusongelmat ovat syynä tähän.

Kesäkuussa julkaistun pore-tutkimuksen mukaan Varsinais-Suomessa kiinnostavimmat työtehtävät liittyvät mm. toimihenkilö- ja asiantuntijatehtäviin, myyntiin ja markkinointiin, julkisen puolen palvelualoille (opetus, hoitoala, kulttuuri). Kyselyn teetti Varsinais -Suomen liitto ja Turun kaupunki. Tutkimuksen mukaan muuttohalukkuutta Varsinais-Suomeen on olemassa työikäisissä.

Turku kampanjoi valtakunnallisesti syksyllä

-Haluamme kaupunkina tehdä kaikkemme sen eteen, että saamme houkuteltua alueellemme monien alojen osaajia ja mieluiten perheineen. Turku tarjoaa kasvun myötä hienoja mahdollisuuksia rakentaa elämä tänne. Asumiskustannukset, harrastusmahdollisuudet, energinen kaupunki saariston läheisyydessä ja monet muut elämänlaatuun positiivisesti vaikuttavat tekijät ovat valttikorttejamme, kertoo kaupunkikehitysjohtaja Pekka Sundman.

Alkuvuodesta lanseerattu ”Muuta Turkuun” -kampanja laajenee syksyllä. Tavoitteena on osaajien houkuttelu valtakunnallisen kampanjan tukemana, sanoo Sundman.

Koko maakunnan työimagoa ja tekemisen meininkiä on nyt mahdollisuus tuoda esiin RekryExpo-tapahtumassa 22.11. Turun Messukeskuksessa

Krista Ahonen
projektijohtaja
krista.ahonen@turunmessukeskus.fi

Turun Sanomat Oy
Katja Hägg
mediamyynnin johtaja
katja.hagg@ts.fi

Turun Messu- ja Kongressikeskus on messu- ja näyttelytoimintaa harjoittava palveluyritys, jonka liiketoimintaan kuuluvat messujen ohella tilojen vuokraus erilaisia tapahtumia, kongresseja ja messuja varten sekä näihin liittyvän tekniikan ja osaamisen markkinointi.

SF-Caravan ry ja SF-Caravan Turku ry ovat mukana jatkossakin Caravan Show -messujen järjestämisessä7.9.2017 09:50Tiedote

Tiedote 7.9.2017. Matkailuajoneuvon käyttäjien muodostamien yhdistysten valtakunnallinen keskusjärjestö SF-Caravan ry ja Turun Messukeskus ovat sopineet messujärjestämisestä. Jo perinteinen Caravan Show järjestetään yhdessä keskusjärjestön ja Turun Messukeskus Oy:n kanssa. Tehty sopimus on kaksivuotinen. Mukana tapahtumakokonaisuuden järjestämisessä on myös SF-Caravan Turku ry. Yhdistys vastaa laajasta treffitapahtumasta messukentällä tapahtuman aikana.

Åbomässan - en mässa för alla 24-27.8 En allmän mässa med feststämning för alla åldrar24.8.2017 13:05Tiedote

Modeuppvisning à la Försvarsmakten, byafest och debatt om vårdreformen - Åbomässan är en mässa med program för alla oavsett ålder. Bland årets samtalsämnen på programscenerna finns en positiv strukturförändring i Åboregionen och vårdreformen. På aktivitetsområdet finns uppvisningar där man släcker en kemikaliebrand, möjlighet att gå med alpackor, elbilsvisning och en modeshow för hundar. Åbomässan hålls på Åbo Mässcentrum den 24-27 augusti.