Pasi Sorjonen Akavan talouspoliittisen vaikuttamisen pääekonomistiksi

Akavan talouspoliittisen vaikuttamisen pääekonomisti toimii talouspolitiikan päällikkönä sekä edustajana kansallisessa ja kansainvälisessä talouspoliittisessa keskustelussa. Kauppatieteiden tohtori Pasi Sorjonen on aikaisemmin toiminut muun muassa Nordean ekonomistina sekä Elinkeinoelämän tutkimuslaitos Etlan ennustepäällikkönä. Sorjonen aloittaa Akavassa 7. toukokuuta.

– Akavalla on erinomainen mahdollisuus osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun, jossa keskeisiä teemoja ovat muun muassa kasvupolitiikka, uusien työpaikkojen syntyminen, verotus, ostovoima sekä julkisen talouden kestävyys. Olen innostunut mahdollisuudesta siirtyä kasvavaan Akava-yhteisöön ja samalla keskittyä näihin meille kaikille tärkeisiin aiheisiin, toteaa Sorjonen.

– Olen tyytyväinen, että olemme löytäneet Sorjosen kaltaisen talouspolitiikan osaajan.  Akavalaisille talouteen liittyvät teemat ovat olennaisia ja nyt vahvistamme otettamme yhteiskunnallisena vaikuttajana ja keskustelijana tältä osin. Toivotan Pasin tervetulleeksi Akavaan, sanoo puheenjohtaja Sture Fjäder.

Lisätiedot:
Puheenjohtaja Sture Fjäder, puh. 0400 609 717
Talouspoliittisen vaikuttamisen pääekonomisti Pasi Sorjonen, puh. 050 557 5271

Akava: Tohtorien työllistyminen monipuolistuu, mutta uraohjaukselle on kysyntää13.2.2019 08:00:30Tiedote

Akava ja Tieteentekijöiden liitto korostavat, että tohtorien osaamista on hyödynnettävä laajasti yhteiskunnassa. Tohtorikoulutettujen työllistymismahdollisuuksia pitää määrätietoisesti kehittää nykyistä monipuolisemmaksi. Esimerkiksi yhä useammalla yrityksessä tutkimus- ja kehittämistyötä tekevällä tulisi olla tutkijan koulutus sekä yhteydet yliopistoihin ja tieteellisiin, kansainvälisiin verkostoihin. Lisäksi tieteentekemisen edellytyksiä on parannettava.

Akava: Työterveyshuoltoon pätevöitymisen kustannukset pois opiskelijan vastuulta11.2.2019 13:04:30Tiedote

Akava esittää yhdessä Suomen Fysioterapeuttien, Suomen Psykologiliiton ja Suomen Työterveyshoitajaliiton kanssa, että työterveyshuollon pätevöitymiskoulutuksen kustannusten maksurasitus siirretään opintojen suorittajalta yhteiskunnan vastuulle. Akava Worksin kyselyyn vastanneista työterveyshuollon ammattihenkilöistä ja asiantuntijoista noin joka kolmas oli maksanut työterveyshuoltoon pätevöittävän opintokokonaisuutensa itse.

Työmarkkinakeskusjärjestöt Jyväskylässä: Osaaminen takaa Suomen menestyksen24.1.2019 17:00:00Tiedote

Työmarkkinakeskusjärjestöjen (EK, KT, SAK, Akava ja STTK) mielestä seuraavan hallituksen on nostettava osaaminen ja koulutus kärkiteemoiksi. Osaava työvoima on Suomen menestyksen paras takuu. Aihetta käsitellään Jyväskylässä järjestettävässä Ääni työlle -kiertueen tilaisuudessa, jossa aiheena on osaava työvoima ja koulutus. Kiertue vierailee alkuvuoden aikana yhdellätoista paikkakunnalla.