Perushoitajana työskennellyt Aino Nykopp on yksi Suomen tunnetuimmista sarjamurhaajista – uutuusäänikirja paljastaa neljä asiaa, jotka tekevät etenkin terveydenhuollon alalla työskentelevästä sarjamurhaajasta poikkeuksellisen vaarallisen

Myrkkyhoitaja – Sarjamurhaajan tarina on rikostoimittaja Miika Viljakaisen kirjoittama kolmiosainen true crime -äänikirja Suomen rikoshistorian ainoasta naispuolisesta sarjamurhaajasta Aino Nykoppista.

Tällä hetkellä elinkautista istuva entinen terveydenhuollon työntekijä Aino Nykopp (nyk. Ann-Maria Myllgren) on Suomen tunnetuimpia sarjamurhaajia. Juhannusaattona äänikirjapalvelu Storytelissä julkaistussa Myrkkyhoitaja – Sarjamurhaajan tarina -äänikirjassa rikostoimittaja Miika Viljakainen paneutuu Nykoppin tapaukseen ja listaa neljä syytä sille, mikä tekee juuri terveydenhuollon alalla työskentelevästä sarjamurhaajasta poikkeuksellisen vaarallisen.

1. Uhrit ovat helposti saatavilla

”Lääkärinä tai hoitajana työskentelevällä murhaajalla on sairaalassa saatavillaan loputon määrä uhreja, joista monet ovat jo valmiiksi heikkoja, muistisairaita ja kenties jo kuoleman partaalla”, äänikirjassa todetaan. Kun monisairas vuodepotilas kuolee, harva osaa epäillä henkirikosta, sillä luonnolliset kuolemat ovat normaali osa heidän arkeaan.

2. Murhaaja pystyy liikkumaan vapaasti uhrien keskuudessa

”Jos murhaaja on yksi työntekijöistä, hän pystyy sulautumaan muun henkilökunnan joukkoon ja pääsee liikkumaan uhrien keskuudessa vapaasti. Lisäksi henkilökunnan jäsenenä sairaalassa pääsee käsiksi vahvoihin lääkkeisiin, joilla voi tappaa ihmisen ja jotka voi myös hävittää sairaalaympäristössä suhteellisen helposti”, äänikirjassa kerrotaan.

3. Rikospaikka ja todisteet hävitetään murhaajan puolesta

”Sairaalassa toimivan murhaajan ei tarvitse liikutella uhrinsa ruumista tai etsiä sille minkäänlaista kätköpaikkaa. Kun uhri on kuollut, lääkintävahtimestarit hakevat vainajan osastolta parin kolmen tunnin kuluessa. Lakanat vaihdetaan ja ennen pitkää sänkyyn tuodaan uusi potilas. Rikospaikka häviää, todisteet katoavat.” Äänikirjassa sanotaan osuvasti, että murhaaja voi tavallaan kätkeä rikoksensa kaikkien nähtäville, luonnollisten kuolemien joukkoon.

4. Terveysalan instituutiot suojelevat mainettaan

”Terveysalan instituutiot eivät ole erityisen aktiivisia tekemään tiliä epäilyttävästä toiminnasta, joka tapahtuu heidän seiniensä sisällä. Esiin tulleet ongelmat pyritään hoitamaan nopeasti ja tehokkaasti pois päiväjärjestyksestä, mieluiten ilman julkista mekkalaa. Sairaala voi antaa työntekijälleen potkut, mutta mikäli hoitajan tai lääkärin ammatinharjoittamisoikeuksia ei rajoiteta, he pystyvät hakemaan uudelleen töitä ilman ihmeempiä ongelmia.”

Äänikirjan mukaan Aino Nykoppia epäiltiin jo aiemmin muun muassa lääkevarkauksista, mutta erilaisten tietokatkosten vuoksi hän pystyi siirtymään uudelle työnantajalle ja jatkamaan toimintaansa niin kuin mitään ei olisi tapahtunut.

Lisätiedot ja lehdistökuuntelut:

Mirka Vesala, kustannuspäällikkö, Storytel
mirka.vesala@storytel.com

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista, jonka visiona on tehdä maailmasta empaattisempi paikka tarinoiden kautta. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 300 000 ääni- ja e-kirjaa.

Paitsi digitaalinen kirjapalvelu Storytel on myös kasvava kustannuskonserni. Storytelin kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, Massolit, StorySide, Printz Publishing, People's Press, Rabén & Sjögren, B. Wahlströms ja Norstedts Kartor. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä yli 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Storytel nimitti Aleksi Pöyryn ja Tuuva Harjanteen kustantamisen ja markkinoinnin avainrooleihin Suomeen11.1.2021 13:00:00 EETTiedote

Aleksi Pöyry aloittaa Suomen Storytelin kustannuspäällikkönä 25. tammikuuta. Pöyry on työskennellyt kustannusalalla vuodesta 2008 alkaen ja tehnyt yhteistyötä useiden merkittävien kotimaisten kirjailijoiden kanssa. Pöyry siirtyy Storytelille Kustannusosakeyhtiö Otavan kaunokirjallisuuden kustannuspäällikön tehtävästä. – Intohimoinen tavoitteeni on aina ollut, että mahdollisimman monet pääsevät nauttimaan hyvistä tarinoista. Siksi uusi tehtäväni sekä kansainväliseen Storytel-perheeseen liittyminen ovat minulle unelmien täyttymys. Lähden suurella innolla työskentelemään sen eteen, että kuuntelijat ja lukijat löytävät jatkossa entistäkin enemmän ja entistäkin helpommin mukaansatempaavia tarinoita, jotka koskettavat sydänjuuria myöten, saavat nauramaan vedet silmissä ja pitämään penkistä kiinni jännityksestä – elämyksiä, jotka avartavat maailmaa ja rikastuttavat elämää, Aleksi Pöyry sanoo. Storytelin markkinointitiimin johdossa Commercial Managerin roolissa aloittaa 15. helmikuuta Tuuva Ha

Mari Wärristä Storytelin Pohjoismaiden sisältöstrategiajohtaja20.10.2020 10:10:00 EESTTiedote

Storytel on nimittänyt Mari Wärrin uuteen pohjoismaiseen sisältöstrategiajohtajan rooliin 9. marraskuuta 2020 alkaen. Täysin uudessa Head of Nordic Content Strategy -roolissa Wärri keskittyy Storytelin pohjoismaisen sisältöstrategian kehittämiseen, pohjoismaisten kustantajien kanssa tehtävän yhteistyön syventämiseen sekä Storytelin oman kustantamisen, tuotannon ja sisällönhankinnan yhteistoiminnan tiivistämiseen. Wärrin esimiehenä toimii Storytelin Chief Content Strategy Officer Helena Gustafsson. Storytelin Suomen maajohtajana jatkaa Claus Wamsler-Nielsen.