Pikku Kakkosen suositusta animaatiosarjasta tutun Albi Lumiukon tarina muuntui Storytel Original -äänikirjasarjaksi

Lapset ympäri maailmaa hurmannut Albi Lumiukko seikkailee nyt myös Martti Suosalon lukemissa äänikirjoissa, joissa hyödynnetään tv-sarjasta tuttua musiikkia ja ääniefektejä.
Albi Lumiukko rakentaa kodin uudessa 13-osaisessa äänikirjasarjassa.

Mikko Kunnaksen ja Markus Majaluoman luoma leppoisa Albi Lumiukko on tuttu Pikku Kakkosen suuren suosion saavuttaneiden tv-animaatioiden sankarina. Tänään julkaistu Storytel Original -äänikirjasarja tuo Albi-tarinat uuteen formaattiin – kuunneltaviksi. Erityisesti 3–6-vuotiaille suunnatut, mutta kaikenikäisille sopivat sympaattiset Albi-tarinat lukee näyttelijä Martti Suosalo

TV-animaatioissa ei kuulla puhetta tai kantavaa dialogia, minkä vuoksi tarina Albin lumikodin rakentamisesta on kirjoitettu uudella tavalla suoraan kuunneltavaksi ja sitä on rikastettu tutulla musiikilla ja ääniefekteillä.

– Albin ensimmäisen tuotantokauden tv-jaksojen jalostaminen äänikirjoiksi oli aika erikoista, sillä tapahtumat olivat jo olemassa, mutta tarinaa ei oltu aikaisemmin mietitty ääneen kerrottuna. Uskon, että äänikirjoista tuli niin hauskat ja omalaatuiset juuri tästä työjärjestyksestä johtuen, Mikko Kunnas kertoo.

– Albi-äänikirjat tosiaan tekevät historiaa ollen mahdollisesti maailman ainoat kirjoitetut ja ääneen luetut tarinat sankarikavalkadista, joka ei osaa kommunikoida keskenään sanoin, Markus Majaluoma lisää nauraen.

Kunnaksen ja Majaluoman rakastettava lumiukkohahmo sekä lämminhenkinen ja absurdi huumori ovat muovanneet Albista menestystarinan. Yle Areenassa Albin seikkailuja on katsottu jo lähes 8 miljoonaa kertaa. Albi tunnetaan myös kansainvälisesti, sillä Ylen animaatiosarja on myyty yli 30 maahan ympäri maailmaa. Pohjoismaiden lisäksi Albi on erityisen suosittu Kiinassa, jonka suurimmassa suoratoistopalvelussa iQIYI:ssa Albi-animaatioita on ladattu jo yli 50 miljoonaa kertaa.

Mikko Kunnas on animaatiotaiteilija, kirjailija ja kuvittaja. Markus Majaluoma on lastenkirjailija ja kuvittaja.

Albi rakentaa kodin -äänikirjasarja on kuunneltavissa vain Storytelissä. 13-osaisen sarjan jaksot kestävät kukin kuunneltuna noin 10 minuuttia.

Storytel julkaisee suoraan kuunneltavaksi kirjoitettuja kotimaisia ja käännettyjä Storytel Original -alkuperäissarjoja ja podcasteja sekä aikuisille että lapsille.

Tiedotteen liitteenä näytejakso Martti Suosalon lukemasta äänikirjasarjasta.

Lisätiedot ja lehdistökuuntelut:

Mirka Vesala
Storytel Oy, kustannuspäällikkö
mirka.vesala@storytel.com

Albi Lumiukko rakentaa kodin uudessa 13-osaisessa äänikirjasarjassa.

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 150 000 ääni- ja e-kirjaa. Paitsi digitaalinen kirjapalvelu, Storytel on myös kasvava kustannuskonserni, jonka kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, StorySide ja People's Press. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.