Pk-yritykset uudistuvat liian hitaasti – ChamberLink tekee startup-yhteistyön aloittamisesta helpompaa kuin ikinä

Mielikuva Suomesta innovatiivisena ja paljon yhteistyötä tekevänä taloutena on osin harhainen. Suomen elinkeinoelämä ei ole mitenkään poikkeuksellisen innovatiivinen. Suomessa huomattavasti pienempi osa yrityksistä tuo uusia tuotteita markkinoille kuin monessa muussa Euroopan maassa.

Työ- ja elinkeinoministeriön Kestävän kasvun agenda -raportti osoittaa, että yritysten T&k-menot ovat hiipuneet nopeasti.

Raportin mukaan erityisesti pk-yritysten osuus uusia tuotteita lanseeranneista yrityksistä on Suomessa huomattavasti alhaisempi kuin eurooppalaisissa edelläkävijämaissa. Pk-yritysten osuus t&k-toiminnan menoista on myös merkittävästi OECD-maiden keskiarvoa alempi.

Helsingin seudun kauppakamari ja startup EEX Oy tarjoavat ratkaisuksi startup-yhteistyötä. Yhteistyöhanke ChamberLink avaa vakiintuneille, myös pienille ja keskisuurille, yrityksille helpon väylän tutustua startup-yhteistyön mahdollisuuksiin. ChamberLink alkaa sarjalla matching-tapahtumia. Kun potentiaalinen match löytyy, tuetaan yrityksiä yhteistyön aloittamisessa ja kartoitetaan tilanteeseen parhaiten soveltuvia yhteistyömalleja.

“Mikä ala ei ole murroksessa niin, että yritykset pärjäisivät ilman muutosta ja uudenlaista yhteistyötä?” Tapio Peltonen, EEX Oy:n perustaja kysyy. Ensimmäisessä matching-tapahtumassa tämän viikon perjantaina 30.11. kaupan alan yritykset ja startupit tunnustelevat yhteistyötä. Tavoitteena on useampi onnistunut match, potentiaalinen yhteistyökumppanuus, jota lähteä syventämään.

“Yhteistyö on helpoin tapa löytää uusia lähtöjä kasvuun” sanoo Peltonen. Kasvu tapahtuu Peltosen mukaan kahdella tavalla: joko luodaan uusia asiakkuuksia ja kumppanuuksia nykyisille ratkaisuille tai sitten yhdistetään uusia asioita uudenlaisiksi myytäviksi kokonaisuuksiksi.

Yhteistyö vaatii monesti oikeaa ajoitusta, paikkaa ja kykyä toimia proaktiivisesti. Nämä toteutuivat esimerkiksi 2014, kun silloinen Helsingin seudun Kauppakamarin vaikuttamistyön johtaja Pia Pakarinen soitti Peltoselle nähtyään lehtiartikkelin hänestä. Puhelinsoitto johti yhteistyöhön, joka alkoi Startup Spirit -tapahtumilla.

Spirit -tapahtumat toimivat useamman vuoden keskustelunherättäjinä isojen yritysten ja startupien yhteistyömahdollisuuksista. Vakiintuneiden yritysten johtajat sekä yrittäjät toivoivat kuitenkin lisää konkreettisia yhteistyömahdollisuuksia. Syntyi ChamberLink – tällä kertaa Peltosen puhelinsoitosta.

Marko Silen, Helsingin seudun kauppakamarin neuvontapalveluiden johtaja, on todistanut pitkään sitä, kuinka erityisesti pienemmät vakiintuneet yritykset ovat ymmällään nopeiden muutosten edessä: “Startupeista on aitoa hyötyä aallonharjalla pysymisessä ja oman liiketoimintamallin pitämisessä kilpailukykyisenä.”

Pienemmät yritykset eivät aina pysty tai ehdi tunnistamaan potentiaalisia yhteistyömahdollisuuksia – tai sitten mallit ovat kömpelöitä. “Kun yritykset päättävät aloittaa yhteistyön, ne kohtaavat usein monia perustavanlaatuisia ongelmia heti alussa: mikä on sopiva aikataulu tai mikä on sopimusteknisesti järkevää”, Silen luettelee.

Peltosen mukaan on tärkeää, ettei startupeja verrata alihankkijoihin. “Startup on tutkimusretkikunta, joka etsii uusia mahdollisuuksia – startupin kanssa liittoutumalla näihin mahdollisuuksiin pääsee osalliseksi.”

Kaikki yhteistyö ei johda maailmanvalloitukseen, mutta erilaisten toimijoiden kanssa työskennellessä oppii aina. “Ensimmäinen askel on kehittää kykyä oppia arvioimaan potentiaalisia”, Silen kertoo.

Lisätietoja:

Elisa Kitunen
elisa.kitunen@eexglobal.com

ChamberLink

• EEX Oy:n ja Helsingin seudun kauppakamarin yhteistyöhanke
  • Syntynyt tarpeesta konkreettiseen startup-yhteistyöhön
  • Alkaa tapahtumasarjalla, jossa törmäytetään vakiintuneita yrityksiä ja startupeja
  • Ensimmäinen tilaisuus pe 30.11. keskittyy kaupan alaan

Yrityksillä edelleen puute osaavasta työvoimasta – kilpailu työntekijöistä kiristynyt7.3.2019 07:55:00 EETTiedote

Helsingin seudun kauppakamarin jäsenkyselyssä helmikuussa 2019 peräti 86 % vastaajista ilmoitti jonkinasteisesta osaavan työvoiman saatavuusongelmasta. Ongelmia ovat kohdanneet yritykset kaikissa kokoluokissa. Aloittain tarkastellessa suurin pula on osaavista taloushallinnon ammattilaisista ja vaikeuksia oli löytää tekijöitä myös ICT-alalle ja myynnin erilaisiin tehtäviin.