Pressinbjudan till Vasa Elektriskas jubileumsseminarium med Andreas Ekström, Teemu Arina och Elise Pietarila

Vasa Elektriska grundades i april 1892. Målet var att belysa Vasa stads mörka gator. År 2017 är Vasa Elektriska en stark energikoncern i hjärtat av Nordens största energiteknologikluster. Vi firar nu vår 125-åriga historia genom att blicka mot framtiden!

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen

Onsdagen den 29.11 ser vi tillbaka på Vasa Elektriskas långa historia, men framför allt blickar vi framåt.

Vi bjuder in representanter för media till vårt 125-årsjubileumsseminarium med temat digitalisering.

Tid: 29.11 kl. 13–16.15
Plats: Åbo Akademi, Akademisalen, Strandgatan 2, Vasa

Våra imponerande talare bjuder på en djupdykning i framtiden och dess möjligheter. Kom och låt dig inspireras av Årets talare 2015 i Sverige, journalisten Andreas Ekström, vd:n för Gimmeyawallet, TubeCon-evenemangets grundare Elise Pietarila samt biohackern Teemu Arina.

Seminariet inleds av Vasa Elektriskas verkställande direktör Hannu Linna.

Vänligen meddela senast den 28.11 till mikaela.jussila@vasaelektriska.fi om du vill delta.

Välkommen!

Mikaela Jussila
kommunikationschef
tfn 06 324 5162
mikaela.jussila@vasaelektriska.fi

Vasa Elektriska Ab. Bild: Katja Lösönen
Vasa Elektriska 125 år

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom försäljning och överföring av el, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter över 170 personer och omsättningen år 2016 utgjorde ca 140 milj. euro.

120 fast bosatta kunder fortfarande utan el4.1.2019 14:19Tiedote

Skadorna som stormen Aapeli orsakade har reparerats också i dag fredag med hjälp av tilläggsresurser. Igår kl. 14 var antalet kunder utan el totalt cirka 3 340 inom Vasa Elnäts distributionsområde. I dag samma tid var antalet 1 900. Nya fel har uppstått såväl under torsdagen som fredagen. Vid reparationerna prioriteras den fasta bebyggelsen. Av dessa är fortfarande 120 utan el. Resten av de strömlösa är fritidsbostäder. Bolaget fortsätter att reparera samtliga stormskador under veckoslutet.

Reparationerna av elnätet framskrider - den fasta bosättningen torde få tillbaka elen idag torsdag3.1.2019 13:59Tiedote

Reparationerna inom Vasa Elnäts distributionsområde har framskridit under torsdagen. Bolaget har också haft hjälp av tilläggsresurser. På onsdagen kl. 14 var antalet kunder utan el cirka 6 900. Idag torsdag strax före kl. 14 uppgår antalet till cirka 3 340. Målet är att den fasta bosättningen ska få tillbaka elen ännu under loppet av torsdagen. Fritidsbostäderna kommer att få vänta på elen lite längre.

Reparationer av elnätet pågår – en del hushåll kan förbli utan el i flera dygn2.1.2019 14:43Tiedote

”Den värsta stormen någonsin på Vasa Elnäts distributionsområde.” Så beskriver driftchef Petter Södergran på Vasa Elnät situationen, som orsakade att mer än 14 000 kunder inom elnätsbolagets område var utan el när det var som värst. Reparationerna av elnätet fortsätter och fel åtgärdas så snabbt som möjligt. - För tillfället är nästan 6 900 kunder utan el. Vi uppskattar att en del av våra kunder kommer att vara utan el i upp till flera dygn.