PTT politiikkasuositus seuraavalle hallitukselle: Julkista taloutta pitää sopeuttaa vuositasolla neljä miljardia ensi hallituskaudella

”Julkisen talouden kestävyyden tulisi olla seuraavan hallituksen talouspolitiikan tärkein kulmakivi. Kestävyyden kannalta seuraavan hallituksen on olennaista kattaa sopeutuksella sellaiset alijäämää lisäävät tekijät, jotka pysyvästi heikentävät julkista taloutta”, kirjoittaa PTT:n toimitusjohtaja Markus Lahtinen politiikkasuosituksessa.

Suomen julkisen talouden tila tulee heikkenemään merkittävästi seuraavan vaalikauden aikana, jos tuleva hallitus ei tee korjaavia toimenpiteitä. Heikkeneminen ei ole seurausta suhdanteiden huonontumisesta, vaan kysymys on rakenteellisesta alijäämästä. Keskeisin syy on väestön ikääntyminen, mikä lisää sosiaali- ja terveysmenoja ja pienentää työikäisten määrää suhteessa eläkeläisväestöön. Lisäksi mm. turvallisuuspoliittisen tilanteen heikentyminen lisää puolustusmenoja.

Markus Lahtisen mukaan talouden arviointiin liittyy paljon epävarmuuksia, mutta siitä huolimatta on mahdollista esittää karkea suuruusluokka julkisen talouden sopeutustarpeesta ensi vaalikauden aikana: Tulevan hallituksen tulisi sopeuttaa julkista taloutta vuositasolla noin 4 miljardia euroa.

Sopeutus voitaisiin toteuttaa leikkausten ja verojen yhdistelmällä

”Nykyistä hallituskautta ovat leimanneet vakavat globaalit kriisit. Suomen kansantalous tulee jatkossakin kohtaamaan vakavia kriisejä, mikä alleviivaa julkisen talouden kestävyyden merkitystä. Julkista taloutta tulisikin tarkastella ylisukupolvisesti, ja se pitäisi jättää tuleville sukupolville lähtötilannetta paremmassa kunnossa”, Markus Lahtinen sanoo.

Politiikkasuosituksen mukaan hallitus voisi saavuttaa neljän miljardin sopeutustarpeen yhdistelmällä, johon sisältyy sekä leikkauksia että verotuksen kiristyksiä. Tavoitteeseen olisi mahdollista päästä:

-Sosiaaliturvan leikkauksilla, joilla tähdätään työllisyyden nostamiseen. Esimerkiksi ansiosidonnaisia etuuksia heikentämällä. Leikkausten ja työllisyyden paranemisen vaikutus yhteensä enintään noin kaksi miljardia.

-Karsimalla poliittisesti vähemmän kiistanalaisia menoja ja nostamalla alkoholi- ja tupakkaveroa. Vaikutus noin miljardi euroa riippuen mm. hallituspuolueiden talouspolitiikan yhtenäisyydestä.

-Vaikeampien veronkorotusten kokonaisuudella, joiden vaikutus yhteensä noin miljardin.

”Yhteensä näillä toimilla voitaisiin saavuttaa tavoiteltu noin neljän miljardin euron sopeutus, mutta se on tulevalle hallitukselle todella raskas ja vaikea työ”, Lahtinen summaa.

Koko politiikkasuositus on julkaistu PTT:n kotisivuilla www.ptt.fi. Julkistamme joulu-tammikuun aikana neljä politiikkasuositusta tulevalle hallitukselle. Tämä on sarjan ensimmäinen osa.

PTT politiikkasuositus: Seuraavan hallituksen pitää uudistaa työmarkkinoita ja helpottaa työperäistä maahanmuuttoa26.1.2023 10:00:45 EET | Tiedote

Työllisyys on Suomessa kehittynyt viime vuosina hyvin myönteisesti, mutta työllisyyden noston tulisi olla myös seuraavan hallituksen tehtävälistalla. Pellervon taloustutkimus PTT:n politiikkasuositus ehdottaa useiden eri keinojen yhdistelmää, kuten työttömyysturvan uudistuksia, työperäisen maahanmuuton vauhdittamista, maahanmuuttajien kotoutumisen parantamista ja panostuksia koulutukseen.

Talouden isot murrokset voivat tukea Viitoskäytävän kasvua – metsät ja kaivokset ovat alueen talouden vankka perusta26.1.2023 09:01:02 EET | Tiedote

Käynnissä olevat kansainvälisen talouden murrokset voivat vauhdittaa itäiseen Suomeen sijoittuvan ns. Viitoskäytävän alueen taloutta ja kasvua, kertoo Pellervon taloustutkimus PTT:n selvitys. Alueen erityisiä vahvuuksia ovat esimerkiksi runsaat metsämaat ja kaivosteollisuus, jotka jo nykyisin ovat koko maan huoltovarmuudelle tärkeitä. Mahdollisuuksien lunastaminen vaatii kuitenkin osaavaa työvoimaa sekä toimivaa logistiikkaketjua etenkin tieverkon osalta.

PTT ja Hiilensidonta ry julkistivat ensimmäisen tilaston hiilikompensaatioista – tavoitteena lisätä tietoa ja avoimuutta markkinoilla1.12.2022 13:01:02 EET | Tiedote