Puutalotarinoita vie lukijan kotikäynneille suomalaisiin puutaloihin

Leena-Kaisa Laakson Puutalotarinoita-kirja vie kotikäynneille pieniin, suuriin, perinteisiin ja omannäköisiin puutaloihanuuksiin eri puolilla Suomea. Taloihin, joissa kuljetaan villasukat jalassa, sytytellään tulia kakluuneihin ja löydetään yllätyksiä kellarin nurkasta.

kansi: Leena-Kaisa Laakso, Puutalotarinoita

“Haluan kirjoittaa puutaloista ja niiden asukkaista. Siitä, miten talot ja ihmiset löytävät toisensa, miten löytäjä vaalii löytöään tai löytö antaa elämälle uuden suunnan. Lähden etsimään: taloja, ihmisiä, tarinoita. Menen koteihin. Laitan takin vieraaseen naulakkoon. Tapaan hienoja tyyppejä. Toisia kätellään, toisia halataan”, kertoo Leena-Kaisa Laakso Puutalotarinoita-kirjan kirjoittamisesta teoksen esipuheessa.

Lukija pääsee mukaan kotikäynneille, joilla kuullaan asukkaiden ajatuksia elämästä ja asumisfilosofiaa. Samalla raaputetaan pintaa syvemmälle. Sillä puutaloasumisessa on paljosta kyse!

“Monelle puutaloasukkaalle kohtaaminen talon kanssa on ollut lähes maaginen: että on tullut oikeaan paikkaan ja löytänyt jotain mittaamattoman arvokasta.”

Kokonaisuutta rytmittävät taloista inspiroituneet lyhytproosapätkät ja valokuvat.

Leena-Kaisa Laakso on sosiologi, vapaa toimittaja, kirjoittaja ja kirjoittamiskouluttaja, joka rakastaa vanhoja taloja, pieniä kaupunkeja ja tarinoita näkyvän todellisuuden takana. Häneltä ovat aikaisemmin ilmestyneet irlantilaisesta nykypäivästä ja -kirjallisuudesta kertova Tämän maailman reunalla (2018) ja lastenkirja Jambon ihmeellinen matkalaukku (2018).

Teos: Puutalotarinoita
Kirjoittaja: Leena-Kaisa Laakso
Ilmestymispäivä: 24.10.2019

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja.perttola@avain.net

kansi: Leena-Kaisa Laakso, Puutalotarinoita

Avaimen kirjat keväällä 20206.11.2019 12:23:26 EETTiedote

Avaimen kevään 2020 uusien teosten joukossa on tietokirjoja vanhemmuudesta, seksuaalisuudesta, kahvilakulttuurista, rauhanturvaajien arjesta ja kaunokirjallisuudesta. Lapsille ilmestyy kauniisti kuvitettu runoteos Kuutarhuri sekä tietokirjat tehdaskaupunkien lasten arjen historiasta sekä kuvakirja ötököistä. Keväällä julkaistaan myös valikoima selkokirjallisuutta: tunnettujen romaanien selkomukautuksia, merkittävien kotimaisten runojen kokoelma, tietokirjallisuutta nuorten maahanmuuttajien kokemuksista Suomessa ja mullistavien keksintöjen historiaa.

KUTSU: Neulo poika, neulo - Knits inspired by Tom of Finland -kirjan julkistamistilaisuus ti 22.10. Oodissa18.10.2019 10:43:02 EESTKutsu

Tule tutustumaan tekstiilitaiteilija Marjukka Vuorisalon ja valokuvaaja Marjo Von Bellin uutuuskirjan Neulo poika, neulo – Knits inspired by Tom of Finland neulemalleihin ja kuulemaan vinkit syksyn neuletöiden tekemiseen. Kirjan julkistamistilaisuus järjestetään keskustakirjasto Oodin Kirjataivaassa (3.krs, Töölönlahdenkatu 4, Helsinki) klo 17:00-19:00.