Puutalotarinoita vie lukijan kotikäynneille suomalaisiin puutaloihin

Leena-Kaisa Laakson Puutalotarinoita-kirja vie kotikäynneille pieniin, suuriin, perinteisiin ja omannäköisiin puutaloihanuuksiin eri puolilla Suomea. Taloihin, joissa kuljetaan villasukat jalassa, sytytellään tulia kakluuneihin ja löydetään yllätyksiä kellarin nurkasta.

kansi: Leena-Kaisa Laakso, Puutalotarinoita

“Haluan kirjoittaa puutaloista ja niiden asukkaista. Siitä, miten talot ja ihmiset löytävät toisensa, miten löytäjä vaalii löytöään tai löytö antaa elämälle uuden suunnan. Lähden etsimään: taloja, ihmisiä, tarinoita. Menen koteihin. Laitan takin vieraaseen naulakkoon. Tapaan hienoja tyyppejä. Toisia kätellään, toisia halataan”, kertoo Leena-Kaisa Laakso Puutalotarinoita-kirjan kirjoittamisesta teoksen esipuheessa.

Lukija pääsee mukaan kotikäynneille, joilla kuullaan asukkaiden ajatuksia elämästä ja asumisfilosofiaa. Samalla raaputetaan pintaa syvemmälle. Sillä puutaloasumisessa on paljosta kyse!

“Monelle puutaloasukkaalle kohtaaminen talon kanssa on ollut lähes maaginen: että on tullut oikeaan paikkaan ja löytänyt jotain mittaamattoman arvokasta.”

Kokonaisuutta rytmittävät taloista inspiroituneet lyhytproosapätkät ja valokuvat.

Leena-Kaisa Laakso on sosiologi, vapaa toimittaja, kirjoittaja ja kirjoittamiskouluttaja, joka rakastaa vanhoja taloja, pieniä kaupunkeja ja tarinoita näkyvän todellisuuden takana. Häneltä ovat aikaisemmin ilmestyneet irlantilaisesta nykypäivästä ja -kirjallisuudesta kertova Tämän maailman reunalla (2018) ja lastenkirja Jambon ihmeellinen matkalaukku (2018).

Teos: Puutalotarinoita
Kirjoittaja: Leena-Kaisa Laakso
Ilmestymispäivä: 24.10.2019

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, puh. 040 755 3319, vilja.perttola@avain.net

kansi: Leena-Kaisa Laakso, Puutalotarinoita

Avaimen kirjat syksyllä 202025.3.2020 12:47:51 EETTiedote

Avaimen syksyn kustannusohjelma tarjoaa lukijoille monipuolista ja virkistävää luettavaa. Syksyllä ilmestyvät muun muassa Kirsikka Myllyrinteen teos suomalaisarjesta Kyproksella, Ismo Loivamaan herkullinen musikaalihistoriikki, Tomi Kontion opas Suomen kansallispuistojen lumoon ja Jarno Alastalon kirja outoakin oudoimmista tyypeistä. Krista Launosen teoksessa Hymyn salaisuus etsitään elämäniloa taidehistoriasta. Lapsille julkaistaan opas vegeruoanlaittoon, tietoa villieläimistä sekä huumorilla höystetty salapoliisiseikkailu Helsingissä. Kaunokirjallisuuden klassikoita ja ajankohtaisia nuortenromaaneja julkaistaan selkomukautettuna.