Raksystems Insinööritoimisto Oy

Raksystems investoi 35 M€ vuosina 2023-2026 taistellakseen ilmastonmuutosta vastaan

Raksystems on sitoutunut vastuullisuustyössään kiinteistö- ja rakennusalan päästöjen vähentämiseen. Työllä pyritään auttamaan kiinteistö- ja rakennusalaa, joka on yksi eniten päästöjä aiheuttavista toimialoista. Raksystems panostaa 35 M€ vuosina 2023-2026 Geolo-kokonaisratkaisun jatkokehittämiseen. Hyvin suunniteltu ja toteutettu tuotanto-olosuhteiden optimointi sekä uusiutuvan hiilineutraalin maalämpöenergian hyödyntäminen tehokkaasti jo rakennusaikana tarjoavat yhdessä ison muutosmahdollisuuden koko alalle.
Geolo-asema matkalla työmaalle

Uusia kotimaisia ja ulkomaisia työpaikkoja

Vuosi sitten Suomessa ja Ruotsissa lanseerattu Geolo hyödyntää maalämpöä uuden patentoidun ja palkitun teknologian avulla vähentäen radikaalisti rakennusaikaisia hiilidioksidipäästöjä, energiankulutusta ja kustannuksia. Innovaation avulla voidaan luoda tasaiset työmaan tuotanto-olosuhteet koko rakennusajalle ympäri vuoden. Tämä parantaa merkittävästi rakentamisen tuottavuutta sekä rakenteellista laatua. Geolo soveltuu erinomaisesti kerrostaloyhtiöiden ja toimitilojen rakennushankkeisiin, ylärajaa soveltuvan kohteen koolle ei ole.

Geolo on ollut käytössä useilla työmailla Suomessa ja Ruotsissa jo jonkin aikaa ja saavutetut tulokset ovat olleet merkittävästi odotettua parempia.

"Investoimme Geolo-kokonaisratkaisuun laajentaaksemme toimintaa muihin potentiaalisiin maihin ja kehittääksemme innovaatiota eteenpäin. Group on myös varautunut panostamaan tätäkin enemmän Geolon kasvattamiseen, mikäli kiinnostus markkinoilla kasvaa jatkossakin nykyisellä tahdilla", Raksystems Groupin toimitusjohtaja Marko Malmivaara kertoo.

Geolo-palvelukokonaisuus tulee luomaan jopa sata uutta työpaikkaa lähivuosina ja lähestulkoon saman verran uusia työpaikkoja tuotanto- ja toimitusketjuun. Geolon tuotantoon ja tuotantotiloihin on jo tehty merkittäviä investointeja tuotantokapasiteetin kasvattamiseksi vastataksemme nopeasti kasvavaan kysyntään.

Vuoden 2023 aikana Norjan markkinoille

Hiilineutraalia maalämpöä voidaan hyödyntää Suomen lisäksi myös monissa muissa maissa, jonka vuoksi Geololla on erittäin vahva vientipotentiaali. Potentiaalisia uusia alueita Geololle ovat esimerkiksi Pohjois-Amerikka, Kanada, Saksa ja Puola.

"Neuvottelut toiminnan aloittamiseksi uusien Geolo-maiden kanssa etenevät hyvällä vauhdilla, mutta ensimmäiseksi laajentumisemme suuntautuu Norjaan. Olemme Raksystems Groupissa ylpeitä viedessämme suomalaista osaamistamme maailmalle. Samalla voimme aidosti vähentää hiilidioksidipäästöjä sekä hillitä näin ilmastonmuutosta ja luontokatoa”, Malmivaara iloitsee.

Geolon merkittävimmät hyödyt:

• Geolo on CO2-päästötön vaihtoehto.
  • Kustannustehokas muihin energiamuotoihin verrattuna.
  • Vähentää energiankulutusta jopa yli 70 %.
  • Parempaa laatua ja tuotantotehokkuutta rakennusprosessin aikana.

”Voimme saavuttaa halutessamme loistavia tuloksia rakennusteollisuuden CO2-päästösäästöissä ja energiatehokkuudessa nopeastikin. Kuinka nopeasti sen teemme, on loppujen lopuksi täysin rakennusliikkeiden ja kiinteistösijoittajien päätettävissä. Raksystems ja Geolo - me olemme valmiita tekemään maailmasta paremman paikan nyt ja tulevaisuudessa, työmaa kerrallaan”, vahvistaa Janne Vanhanen, Raksystems Climate Solutions Oy:n toimitusjohtaja.

Geolon maalämpöä hyödyntävä teknologia on kehitetty yhdessä Rototecin ja Enersysin kanssa. Osoituksena teknologian innovatiivisuudesta Geolo voitti EHPA:n innovaatiokategorian palkinnon syksyllä 2022. Geolon käyttämää työmaajärjestelmää on edelleen kehitetty Geoloa varten yhteistyössä El-Björnin kanssa.

Katsoaksesi videon lähteestä youtu.be, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Geolo - Rakennuksen pitkä elinkaari alkaa maan alta

Geolo-asema matkalla työmaalle
Geolo-asema työmaalla
Geolo-asema Espoossa sijaitsevalla työmaalla
Geolo-aseman avulla hiilineutraalia energiantuotantoa

Raksystems Insinööritoimisto Oy
Vetotie 3A

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Raksystems Insinööritoimisto Oy

Rakennusalalla yli kaksi konkurssia päivässä – miksi taloyhtiöt eivät varaudu urakoitsijan maksukyvyttömyyteen?14.12.2023 07:39:00 EET | Tiedote

Tilastokeskuksen tuoreimman tilaston mukaan lokakuuhun 2023 mennessä rakennustoiminnassa oli pantu vireille 654 konkurssia. Määrään lukeutuu myös hyvämaineisia rakennusliikkeitä, mikä on saanut taloyhtiöitä harkitsemaan remontin toteuttajaa entistä tarkemmin. Asiantuntija muistuttaa, että tarkasti laaditut kilpailutusasiakirjat ovat usein ainoa turva tilanteessa.

SRV hyödyntää modernia Geolo-maalämpöratkaisua Jorvin sairaalan uudistuotannossa ja vähentää merkittävästi rakennusaikaista päästökuormaa9.11.2023 07:30:00 EET | Tiedote

SRV rakentaa Espooseen Jorvin sairaalaan uutta osastorakennusta HUSin ympäristöohjelman mukaisesti vähähiilisyys huomioiden. Rakennusaikaisten päästöjen ja energiankulutuksen vähentämiseksi hankkeeseen valittiin Raksystems Climate Solutions Oy:n Geolo-ratkaisu. Geolo mahdollistaa hankkeelle suunnitellun maalämpöenergian hyödyntämisen turvallisesti jo rakennusvaiheessa, sekä laadukkaan ja rakentamista vahvasti tukevan olosuhdehallinnan ympäri vuoden.

Nimitys: Katja Tähtinen Raksystems Climate Solutionsin liiketoimintajohtajaksi vahvistamaan hiilineutraalia rakentamista Geolon avulla20.9.2023 07:47:00 EEST | Tiedote

Raksystems Climate Solutions Oy sai vahvistusta Geolo-ratkaisun kehittämiseen, kun tekniikan tohtori Katja Tähtinen aloitti 1.9.2023 yrityksen liiketoimintajohtajana. Geolo on täysin uudenlainen tapa minimoida rakennusaikaisia CO2-päästöjä ja energiankulutusta sekä optimoida rakennusaikaisia tuotanto-olosuhteita. Ratkaisun avulla rakentamisen aikaisen lämmityksen voi toteuttaa hiilineutraalisti, tai jopa täysin päästöttömästi uusiutuvan maalämmön avulla.