Pro Rautatie ry

Ratikalla 11 miljardin investointimahdollisuudet elinkeinoelämälle

Jaa

Torstaina 23.9. pidetty ratikkawebinaari vahvisti käsitystä raitiotiehankkeista vastauksena kaupungistumiseen, joka jatkuu koronasta huolimatta. Kaksituntisessa etäwebinaarissa kuultiin kuusi asiantuntijaesitystä suomalaisten ratikkahankkeiden viimeisimmistä käänteistä. Mukana puhujina olivat mm. Vantaan kaupunginjohtaja Ritva Viljanen ja Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö. Webinaarin järjesti Pro Rautatie ry.

Tampereella tänä vuonna käynnistynyt ratikkaliikenne vaikutti koko keskustan joukkoliikenteen suunnitteluperiaatteisiin (kuva: © Atte Mantila)
Tampereella tänä vuonna käynnistynyt ratikkaliikenne vaikutti koko keskustan joukkoliikenteen suunnitteluperiaatteisiin (kuva: © Atte Mantila)

Pro Rautatie ry:n hallituksen puheenjohtaja Tuula Petäkoski-Hult muistutti webinaarin avauspuheenvuorossaan muun muassa juuri uuden valtuustokauden aloittaneiden kunta- ja maakuntapäättäjien roolista kestävän raideliikenteen edistäjinä. Petäkoski-Hult oli webinaarin jälkeen erittäin tyytyväinen tapahtuman osallistujamäärään: ”Pystyimme ajankohtaisella aiheella ja korkeatasoisilla asiantuntijaesityksillä tarjoamaan jäsenillemme yhden yhdistyksen suosituimmista tapahtumista. Kuulijoita oli kaikkiaan yli 80.”

Tampereella elokuussa kaupallisen liikenteen aloittaneessa ratikassa rikotaan kohta arkipäivän 30 000 nousun rajapyykki, kertoi Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö. Liikenteen aloitus oli sujuvaa ja pieniä parannustoimenpiteitä on tehty ja tehdään syksyllä lisää. Tampereen kaupungin joukkoliikennejohtaja Mika Periviita kertoi puheenvuorossaan ratikan tuomista vaikutuksista koko Nysse-joukkoliikennejärjestelmään sekä suunnitteluperiaatteisiin Tampereen keskustan katuverkolla. Keskustorin lisäksi keskusta sai uuden joukkoliikennelinjaston myötä uusia vahvoja solmupaikkoja, ja keskustan painopiste siirtyy itään päin.

Tampereen naapurikaupungin Kangasalan ykköshankkeesta, uudesta Lamminrahkan kaupunginosasta oli kertomassa kaupungin projektipäällikkö Sanna Karppinen. Lamminrahka on Kangasalan mittakaavassa megahanke, joka vastaa valmistuttuaan noin 25 % lisäystä kaupungin asukasmäärään. Karppinen totesi kaupungin tavoitteena olevan mahdollisimman suuri joukkoliikenne käyttöaste jo ensimmäisten asukkaiden muuttaessa Lamminrahkaan. ”Liikenneverkko on suunniteltu niin, että pääkatu voidaan ratikan aloittaessa muuttaa joukkoliikennekaduksi ja ohjata henkilöautoliikenne itäiselle reitille”, Karppinen kertoo.

Vantaan kaupungin tavoitteita suunnitteilla olevalle Vantaan ratikalle esitteli kaupunginjohtaja Ritva Viljanen. Kehäradan onnistumiset toistetaan ratikan avulla nyt itäiseen Vantaaseen. Kaupunki kasvaa vuosittain noin 5 000 asukkaalla, mikä edellyttää paljon uusia asuntoja ja palveluita. Pelkän joukkoliikennemuodon lisäksi ratikan myötä panostetaan kaupunginosien kehittämiseen ja vähennetään alueiden välistä segregaatiota. Viljasen mukaan liikenteen päästöt on saatava vähenemään, johon ratikka on yksi vaikuttavista keinoista. Jo ratikan suunnittelu näkyy vetovoimana sen varrelle. ”Vantaan ratikka tuo elinkeinoelämälle 11 miljardin investointimahdollisuudet. Korona ei vähentänyt kaupunkien vetovoimaa ja kaupungistumista”, Viljanen muistuttaa.

Tilaajan projektijohtaja Juha Saarikoski Helsingin kaupungilta esitteli Helsingin niemen sisääntuloväyliä yhdistävää Raide-Jokeri-pikaraitiotietä Helsingin ja Espoon kaupunkien yhteisenä seudullisena hankkeena. Kaupungit allekirjoittivat vuonna 2016 yhteistyösopimuksen, ja rata päätettiin toteuttaa allianssimallilla. ”Kaupunkien yhteisestä raitiotiejärjestelmähankkeesta huolimatta kaupungit ohjaavat omalla alueellaan itsenäisesti ratikkaan liittyviä muita päätöksiä esimerkiksi kaupunkikuvasta”, Saarikoski kertoo.

Turun raitiotien suunnittelun jatkamisesta päätettiin kaupunginvaltuustossa keväällä 2020, kertoi projektipäällikkö Juha Jokela Turun kaupungilta. Parhaillaan laaditaan ratikan yleissuunnitelmaa Satama–Varissuo-välille. Turku on kasvanut noin 1 500–2 000 asukkaan vuositahtia ja lisääntyvä tarve luo mahdollisuuksia uuden kehittämiselle, kuten ratikalle. Raitiotielinjat kytkevät yhteen paljon maankäytön kehittämiskohteita, kuten areena- ja matkakeskushankkeet ja vaikuttavat jo kysyntään.

Webinaarin päätteeksi Pro Rautatien hallituksen varapuheenjohtaja Petteri Portaankorva veti yhteen keskustelun pääkohdat ja toivotti kuulijat tervetulleiksi yhdistyksen jäseneksi raideliikenteen edistämiseksi ja kehittämiseksi. Yhdistys valmistelee parhaillaan jo syksyn seuraavaa, torstaina 4.11. järjestettävää väyläverkon investointiohjelmaan ja EU:n rahoitusmahdollisuuksiin liittyvää webinaaria. Tuolloin puhujana on muun muassa europarlamentaarikko Henna Virkkunen. Ilmoittautuminen ja lisää tietoa webinaareista löytyy sivulta prorautatie.fi/tapahtumat.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tampereella tänä vuonna käynnistynyt ratikkaliikenne vaikutti koko keskustan joukkoliikenteen suunnitteluperiaatteisiin (kuva: © Atte Mantila)
Tampereella tänä vuonna käynnistynyt ratikkaliikenne vaikutti koko keskustan joukkoliikenteen suunnitteluperiaatteisiin (kuva: © Atte Mantila)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Pro Rautatie ry
Pro Rautatie ry
c/o Linea Konsultit Oy, Ruoholahdenkatu 8
00180 Helsinki

https://www.prorautatie.fi

Pro Rautatie ry on liikennepoliittinen yhdistys, jonka tarkoituksena on edistää ja kehittää raideliikennetoiminnan yleisiä edellytyksiä Suomessa. Jäseniä ovat kunnat, maakuntaliitot, yritykset, yhdistykset ja yksityiset henkilöt.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.