Ravintola C palautti Rôtisseurs-kilven ja on auki vielä toistaiseksi

Tamperelainen huippuravintola Ravintola C:n ilmoitti keväällä sulkevansa ovensa tänä vuonna. Uutinen oli yllätys, sillä Ilkka Isotalon ja Christina Suomisen yhteistä taivalta on kiinnostuneesti seurattu alusta lähtien eli kuluneet 14 vuotta. Ravintola on ollut lukuisia kertoja Suomen 50 parhaan ravintolan joukossa, kuulunut Chaine des Rotisseurs -kilpiravintoloihin ja niittänyt kaiken kaikkiaan mainetta ja kunniaa ravintolakentällä.

Tampereen vouti Markki Palve, Ilkka Isotalo ja Christina Suominen

Ilkka Isotalo ja Christina Suominen ei ole vielä kertonut viimeistä aukiolopäiväänsä, mutta Chaine des Rôtisseurs-kilpi palautettiin Chaine des Rôtisseurs-järjestölle syksyllä yhtä juhlavin menoin, kuin se aikoinaan ravintolalle luovutettiin.

Rôtisseurs-kilvet ovat järjestön omaisuutta ja sääntöihin kuuluu, että ravintolatoiminnan päättyessä kilpi palautetaan tai jos omistaja tai konsepti vaihtuu, tällöin kilven säilyminen arvioidaan uudelleen. Kilpikrieereihin kuuluu myös vuosittainen ravintolan laadun tarkastus paikallisen voutineuvoston toimesta.

Ravintola C on ollut Chaîne des Rôtisseurs-kilpiravintoloiden yksi korkeatasoisempia ravintoloita alusta asti. Keittiömestari Ilkka Isotalon toteuttama yllätysmenu Rôtissööriystäville kilven luovutustilaisuudessa oli huikea taidonnäyte ja Christinan suunnittelemat viinit annoksiin tekivät menusta täydellisen elämyksen. Annokset olivat gastronomista ilotulitusta.

Keittiömestari Ilkka Isotalo on ravintolan sielu, huippuosaaja, jonka luovuus on omaa luokkaansa. Hänellä on uskomaton taito hyödyntää paikallista agrikulttuuria ja paikallistuottajien satoa. Ravintolan viinimaailman täydellisestä istuvuudesta ruokaan on huolehtinut Christina Suominen. Christinan erityisosaamisen on viinit. Hän yksi Suomen parhaimmista sommeliereista, joka on tuomaroinut jo vuosia myös nuorten sommelierin kilpailuja.Toivottavasti nämä kaksi huippuammattilaista keksivät vielä paljon uusia toteutuksia, niin taitavia he ovat.

Tampereen vouti Markki Palve, Ilkka Isotalo ja Christina Suominen

La Confrérie de la Chaîne des Rôtisseurs Finlande on Suomen merkittävin kansainvälinen gastronominen järjestö. Järjestön tavoitteena on kehittää Suomen ruoka-, juoma- ja ravintolakulttuuria yhteistyössä ammattilaisten ja harrastajien kanssa sekä kannustaa nuorten ammattilaiskokkien ja viiniammattilaisten kehittymistä. Kansainväliseen järjestöön kuuluu yli 25 000 jäsentä yli 80 maassa. Suomessa jäseniä on yli 2 000, joista 60 % on harrastajia ja 40 % ammattilaisia. www.rotisseurs.fi

SM-voittaja Otto Hietamies lähtee Nuorten Kokkien Maailman Mestaruuskisoihin Meksikoon 6 - 9.10.226.9.2022 20:24:12 EEST | Uutinen

Nuorten lupausten eli alle 27-vuotiaiden tasokkaiden kokkien maailmanmestaruuskilpailut käydään lokakuussa Meksikossa. Kilpailuun osallistuu yhteensä 18 kokkia ympäri maailman. Koko päivän kestävä kilpailu käydään Le Cordon Bleu Institutissa, joka sijaitsee Universidad Anahuacin kampuksella. Näille nuorille, jotka ovat ensin voittaneet kansallisen kilpailun, tämä Meksikon kilpailu on merkittävä avaintapahtuma, sillä se voi muuttaa monenkin kilpailijan työuran.