Ruotsinsuomalainen poliisi joutuu keskelle sukudraamaa uudessa Storytel Original -trillerissä Sukulainen

Meritta Koiviston kirjoittamassa trillerissä yhden suvun vuosikymmeniä piilotellut salaisuudet paljastuvat. Ruotsiin ja Suomeen sijoittuva äänikirja Sukulainen on kirjoitettu suoraan äänikirjaksi. Tänään 28.2. Storytelissä ilmestyvän äänikirjan lukee näyttelijä ja laulaja Vuokko Hovatta.

Tänään ilmestyvän Sukulaisen tapahtumat alkavat Tukholman liepeillä psykiatrisessa hoitolaitoksessa, jossa yövuorossa oleva hoitaja tapetaan. Samana yönä suljetulta osastolta pakenee potilas. Tapausta alkaa selvittää suomalaistaustainen nuori rikoskonstaapeli Harriet Jaatinen, jolle selviää tutkinnan edetessä, että hänen Suomessa hiljattain kuollut sukulaisensa liittyy jotenkin asiaan.

Koukuttavan ja nopeasti etenevän trillerin tapahtumat sijoittuvat Tukholmaan, Helsinkiin ja Keski-Suomeen.

”Tarinassa liikutaan nykypäivän Tukholmassa mutta tarinan salaisuudet ulottuvat 1980-luvulle. Halusin tuoda esiin ruotsinsuomalaisten elämää silloin ja nyt”, itse aikoinaan Tukholmassa asunut kirjailija Meritta Koivisto toteaa.

Koivisto kertoo, että koki tärkeäksi nostaa esille myös toisen polven ruotsinsuomalaisuutta. Tukholman poliisissa työskentelevä nuori ja etevä rikoskonstaapeli Harriet Jaatinen edustaa tarinassa tätä päivää. Harrietin työväenluokkaiset vanhemmat – Suomesta Ruotsiin muuttanut isä ja ruotsalainen äiti – taas kertovat aiemman sukupolven identiteetistä.

”Koska olen asunut pitkiä aikoja ulkomailla, identiteetin teema on minulle tärkeä”, Koivisto kertoo.

Tarinan keskiössä on yksi suku, jonka salaisuudet alkavat selvitä, kun Harriet tutkii yöhoitajan kuolemasta alkanutta tapausta. Vaikeneminen, häpeä ja vääristyneet valtasuhteet ovat vuosikymmenten aikana vaikuttaneet suvun jäsenten elämään ja kuolemaan niin Suomen kuin Ruotsinkin puolella.

Koivisto toteaa, että sukutarina tarjosi mahdollisuuden kirjoittaa ihmissuhteista, joista ei koskaan pääse eroon. Perhedynamiikan lisäksi häntä kiinnosti myös se, miten valtaa käytetään. Harriet Jaatisen lisäksi tarinan keskiöön nousee suljetulta osastolta pakeneva Sonja Berg, joka on nuorena joutunut törkeän vallan väärinkäytön uhriksi.

”Tarinan naiset ottavat eri tavoin oman elämän haltuunsa ja vallan omiin käsiinsä. Joskus seurauksista piittaamatta. Sitä oli kiehtovaa kirjoittaa”, Koivisto kertoo.

Meritta Koivisto on kirjailija, elokuvakäsikirjoittaja, ohjaaja ja näytelmäkirjoittaja. Koivisto opiskeli ja asui Tukholmassa vuosina 1978-1984 ja on asunut lisäksi useita vuosia Yhdysvalloissa. Nykyisin hän asuu Helsingissä.

Storytel Original -äänisisällöt on kirjoitettu suoraan kuunneltaviksi. Suomen Storytel julkaisee kotimaisia ja käännettyjä Storytel Original -äänikirjoja ja äänikirjasarjoja niin aikuisille kuin lapsille sekä podcasteja.

Tiedotteen liitteenä kuuntelunäyte äänikirjasta.

Lisätiedot ja lehdistökuuntelut:

Mirka Vesala
Storytel Oy, kustannuspäällikkö
mirka.vesala@storytel.com

Kirjailija Meritta Koivisto. Kuva: Ari Haimi

Storytel on yksi maailman johtavista äänikirjojen ja e-kirjojen suoratoistopalveluista. Palvelu toimii älypuhelimelle tai tabletille ladattavan mobiilisovelluksen kautta ja antaa käyttäjälle mahdollisuuden nauttia tarinoista rajattomasti missä ja milloin vain. Suomessa Storytelin valikoima kattaa yli 200 000 ääni- ja e-kirjaa. Paitsi digitaalinen kirjapalvelu, Storytel on myös kasvava kustannuskonserni, jonka kustannustoiminta muodostuu useista kustantamoista, kuten Norstedts, Gummerus Kustannus, StorySide ja People's Press. Storytel julkaisee myös itse suoraan kuunneltaviksi kirjoitettuja Storytel Original -äänikirjasarjoja sekä podcasteja. Ruotsissa vuonna 2005 perustettu Storytel toimii tällä hetkellä 20 maassa ja sen pääkonttori on Tukholmassa.

Kumpaa kuuntelisit mieluummin, Michelle Obamaa vai Mercedes Bentsoa? Äänikirjapalvelu Storytel listasi kuunnelluimmat naisten elämäkerrat – miehet hallitsevat suosituimpien lukijoiden listaa6.3.2020 11:55:36 EETTiedote

Tulevana sunnuntaina 8.3.2020 vietetään kansainvälistä naistenpäivää. Sen kunniaksi äänikirjapalvelu Storytel on tehnyt listan palvelussaan kuunnelluimmista naisten elämäkerroista. Kärkikolmikosta voi päätellä, miten erilaiset tarinat puhuttelevat kuulijoita, sillä skaala venyy Valkoisesta talosta Itä-Helsingin lähiöihin.