Sähköiset vinkit remontoijalle ja rakentajalle

Kolme kovaa syytä tavata sähkömies…nyt!

1. Kodin toimivuus

Sähkömies osaa suositella sopivimmat tuotteet laajasta tunnettujen valmistajien ammattilaisvalikoimasta. Näin täyttyvät niin valaistuksen, lämmityksen kuin turvallisuudenkin tarpeet. Ammattilaisen kanssa on hyvä pohtia kodin eri tilojen käyttöä: missä kuunnellaan musiikkia, katsotaan televisiota, käytetään muuta kodin elektroniikkaa tai kaivataan erityisiä valopisteitä lukemista tai yöllä liikkumista varten.

2. Taloudellisuus

Hyvä suunnittelu pidentää sähköistyksen käyttöikää ja parantaa energiatehokkuutta. Uutta rakennettaessa sähkösuunnittelu kannattaa teettää ajoissa, jotta säästytään myöhemmiltä muutoksilta. Remonttikohteissa suunnittelu paikan päällä yhdessä sähköurakoitsijan kanssa tuottaa parhaat ratkaisut.

3. Sähköturvallisuus

Kaikissa sähkötöissä tärkeintä on asennusten sähkö- ja paloturvallisuus. Siksi sähköasennusten tekeminen on lain mukaan sallittua vain pätevyyden ja oikeudet omaaville ammattilaisille. Heiltä saat myös takuun tehdylle työlle ja kuitin kotitalousvähennystä varten.

Sähköasentajan löydät helpoiten Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n ylläpitämästä Löydä sähkömies –verkkopalvelusta. Sen sivuilla on maksuton hakupalvelu, joka näyttää lähialueen sähköasennusyritysten yhteystiedot.

Tulevana viikonloppuna voit tavata Löydä sähkömies -palveluverkoston urakoitsijoita myös Rakenna ja asu `19 -messuilla osastolla numero E-31. Tapahtuma järjestetään 23.-24.2.2019 Kuopio-hallissa.

Kuvat: STUL / Anne Yrjänä

Lisätietoja toimitukselle Löydä sähkömies -palvelumallista: Paula Ihamäki, STUL, puh. 041 451 5482, paula.ihamaki@stul.fi

www.löydäsähkömies.fi on Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry:n ylläpitämä verkkopalvelu, joka auttaa löytämään ammattitaitoisen sähköasentajan omalta paikkakunnalta. Tavoitteena on parantaa sähköturvallisuutta, energiatehokkuutta ja asumismukavuutta.

Talotekniikka-ala: Julkinen rakentaminen käyntiin ja asunto-osakeyhtiöiden perusparannuslainojen valtiontakausta vahvistettava5.10.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Talotekniikka-alan toimijat ovat rakentamisalan näkymiä ennustaneiden tahojen kanssa samoilla linjoilla: ei kovin hyvältä näytä. Joitakuita tuleva kevät suorastaan hirvittää; nähdäänkö samanlainen konkurssien tsunami kuin 1990-luvulla? Nyt tarvitaan nopeita toimia, jotta korjausrakentaminen saadaan vauhtiin ja pahimmat skenaariot torjuttua.