Sähkötöitä tekevien työsuhteen edut Destiassa ennallaan

JHL on ilmoittanut aloittavansa lakon Destiassa 2.5.2022 energia-ICT-verkostoalan-työehtosopimuksen piiriin kuuluviin tehtäviin liittyen. Syynä lakkoon on luottamusmiesvalintaan liittyvä erimielisyys. Sähkötöitä tekevien palkkaus ja työsuhteen edut ovat Destiassa ennallaan, eikä lakko koske niitä.

Destia kuuluu INFRA ry:hyn, joka on osa Rakennusteollisuus RT ry:tä. Sen mukaisesti Destian toimihenkilöt kuuluvat Rakennusalan toimihenkilöiden työehtosopimuksen piiriin ja suurin osa työntekijöistä kuuluu infra-alan työehtosopimuksen piiriin.

Poikkeuksena sähköalan töissä noudatetaan Sähköliiton ja Destian välistä yrityskohtaista työehtosopimusta, jonka työehdot tulevat pääsääntöisesti Sähköalan TES Energia – ICT – Verkosto -työehtosopimuksesta. Vain sopimukseen kuuluvasta luottamusmiesvalinnasta on sovittu toisin.

Destia on tarjonnut JHL:lle paikallista sopimusta luottamusvaltuutetun rooliin liittyen, mutta JHL ei ole hyväksynyt ehdotusta. Destia on valmis neuvottelemaan tilanteesta JHL:n kanssa.

Destiassa yhteistoiminta on sujunut hyvin ja jatkossakin toimimme arvojemme mukaisesti rehdisti, yhdessä, uudistuen ja menestyen.

Linkki Sähköliiton tiedotteeseen 29.4.2022

Lisätietoja tiedotusvälineille:
Johanna Harjula, viestintäpäällikkö
Sähköposti: johanna.harjula@destia.fi

Destia on Suomen suurin infra-alan palveluyhtiö ja osa kansainvälistä Colas-konsernia. Suunnittelemme, rakennamme ja kunnossapidämme yhteiskunnan toiminnan kannalta välttämätöntä infrastruktuuria kuten sähköverkkoja, siltoja, teitä ja ratoja. Kehitämme kaupunkeja, telematiikka- ja valaistusratkaisuja ja tarjoamme monipuolisia palveluja liikenteen ja infraomaisuuden hallintaan. Rakennamme huomisen infraa yli 1 600 destialaisen ainutlaatuisella infran tajulla. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli noin 575 miljoonaa euroa. www.destia.fi

Destia rakentaa Laakson yhteissairaalan maanpäällisen infran14.12.2021 13:00:00 EET | Tiedote

Destia rakentaa Laakson yhteissairaalan maanpäällisen infran SRV:lle. Helsingin kaupungille ja Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUSille rakennettava sairaalahanke on vaativa, suuren mittakaavan rakennusallianssi Helsingin keskustan tuntumassa vilkkaasti liikennöidyllä alueella. SRV:n ja Destian välinen alaurakka-allianssisopimus kattaa kehitys- ja toteutusvaiheen ja on arvoltaan 180 miljoonaa euroa, minkä jakautuminen osapuolten kesken tarkentuu kehitysvaiheen aikana.

Destian Liila-laskentalaite saapuu Lahteen9.12.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Lahdessa otettiin marraskuussa käyttöön kaksi Destia Liila -laskentalaitetta, jotka laskevat Uudenmaankadun ja Pohjoisen Liipolankadun varrella ohikulkevat kävelijät ja pyöräilijät. Laitteiden avulla Lahden kaupunki voi seurata ja tilastoida käytetyn reitin suosion kehitystä sekä reaaliaikaista käyttöastetta ympäri vuorokauden. Näin liikkujista saatava tieto voi auttaa kaupunkia kehittämään pyörätieverkostoja.

Destia siirtyy rakentamisvaiheeseen Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa19.11.2021 08:32:00 EET | Tiedote

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen allianssit siirtyvät toteutusvaiheeseen 19.11.2021. Destian, Swecon ja WSP:n muodostama Sörkan Spora -allianssi rakentaa noin kolme kilometriä hankkeen 4,5 kilometrin raitiotiestä aina Sompasaaren kärjestä eli Nihdistä Hermannin rantatietä pitkin Haukilahdenkadun pohjoispuolelle asti. Reitin varrella uudistetaan samalla katuja, jalankulun ja pyöräilyn reittejä, viherympäristöä ja kunnallistekniikkaa. Rakennustyöt alkavat Hermannin rantatieltä tammikuussa 2022 ja tavoitteena on aloittaa raitiolinjan 13 liikenne vuonna 2024.