Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Selvitys: Maakuntien valtakunnallisten palvelukeskusten asema sote- ja maakuntauudistuksessa arvioitava uudelleen

Jaa
Yritysjuridiikan professori Petri Kuoppamäki on Kuntaliiton, Suomen Kuntasäätiön sekä kuntaomisteisten talous- ja henkilöstöhallinnon palveluja tuottavien yhtiöiden toimeksiannosta selvittänyt ehdotetun keskitettyjen tukipalveluiden tuotantomallin yhteensopivuutta kilpailulainsäädännön, EU:n valtiontukisäännösten ja hankintalainsäädännön kanssa.


KUNTALIITTO TIEDOTTAA
16.1.2018
Julkaistavissa klo 10.00

Yritysjuridiikan professori Petri Kuoppamäen selvitys:
Maakuntien valtakunnallisten palvelukeskusten asema sote- ja maakuntauudistuksessa arvioitava uudelleen

Eduskunnalle annetun maakuntalakia koskevan hallituksen esityksen mukaan maakunnilla olisi tulevaisuudessa kolme valtakunnallista palvelukeskusta, toimitila- ja kiinteistöhallinnon palvelukeskus Maakuntien tilakeskus Oy, talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Hetli Oy sekä tieto- ja viestintäteknisten palveluiden palvelukeskus Vimana Oy. Maakunnilla ja tytäryhteisöillä olisi lähtökohtaisesti velvollisuus käyttää mainittujen palvelukeskusten palveluita.

Yritysjuridiikan professori Petri Kuoppamäki on Kuntaliiton, Suomen Kuntasäätiön sekä kuntaomisteisten talous- ja henkilöstöhallinnon palveluja tuottavien yhtiöiden toimeksiannosta selvittänyt ehdotetun keskitettyjen tukipalveluiden tuotantomallin yhteensopivuutta kilpailulainsäädännön, EU:n valtiontukisäännösten ja hankintalainsäädännön kanssa.

Lisäksi selvityksessä on arvioitu valmisteilla olevan tukipalveluiden tuotantomallin markkina- ja kilpailuvaikutuksia sekä vaikutuksia kuntien ja maakuntien mahdollisuuksiin saada jatkossa tukipalvelut tarkoituksenmukaisesti, tehokkaasti ja taloudellisesti paikallisiin ja alueellisiin tarpeisiin sopeutettuna.

Professori Kuoppamäen selvityksessä näitä kysymyksiä on tarkasteltu kaavaillun talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Hetli Oy:n osalta. Rakenteellisesti hyvin samankaltaisia oikeudellisia ongelmia näyttäisi kuitenkin liittyvän myös muiden valtakunnallisten palvelukeskusten toimintaan, arvioi Kuoppamäki selvityksessään.

Palvelukeskukset ongelmallisia sekä oikeudellisesti että markkinoiden toiminnan näkökulmasta

- Talous- ja henkilöstöhallinnon palvelukeskus Hetli Oy:n perustamisen seurauksena kilpailu talous- ja henkilöstöhallinnon palveluissa vähenisi merkittävästi nykyiseen tilanteeseen verrattuna. Hetli Oy:lle mahdollisesti myös syntyisi käyttövelvollisuuteen perustuva määräävä markkina- asema näissä palveluissa, joita on runsaasti tarjolla jo nyt toimivissa kunnallisissa ja yksityisissä yrityksissä, sanoo Kuoppamäki.

- Tällaisissa palveluissa virastologiikalla toteutetun keskittämisen taloudellisia hyötyjä on ylipäätään vaikea osoittaa. Järjestely on myös ristiriidassa sote- ja maakuntauudistuksen yleiselle tavoitteelle hyödyntää markkinamekanismeja julkisten palveluiden tuottamisessa, huomauttaa Kuoppamäki.

Tarkoituksena on, että Hetli Oy olisi niin sanotussa in-house asemassa suhteessa maakuntiin, jolloin maakunnat hankkisivat palveluita suoraan Hetlitä ilman hankintalain mukaista kilpailutusta. Maakuntien ollessa lain mukaan velvoitettuja käyttämään Hetlin palveluita on kyseenalaista, täyttyykö maakuntien määräysvalta Hetliin sillä tavalla kuin hankintalaissa ja suomea velvoittavassa hankintadirektiivissä in-house asemassa olevalta organisaatiolta edellytetään.

- Hetli Oy:n pääomittamiseen valtion taholta saattaa liittyä myös valtiontukiongelmia. Se, miten laajasti sidosyksiköt kuuluvat valtiontukisääntelyn piiriin, ratkeaa viime kädessä EU-tuomioistuimen oikeuskäytännössä, toteaa Kuoppamäki.

Valinnanvapauspalvelut järjestetään markkinoilla yhtiöittämisvelvollisuudesta riippumatta

Professori Kuoppamäki on myös arvioinut kilpailu- ja valtiontukilainsäädännön näkökulmasta valinnanvapauslakiehdotukseen sisältyvää mekanismia, jossa maakunnan liikelaitos voisi tuottaa valinnanvapauden piirissä olevia sosiaali- ja terveyspalveluita rinnan yritysten kanssa yhtiöittämättä näitä toimintoja.

Eduskunnan perustuslakivaliokunta edellytti kesäkuussa 2017, ettei lainsäädäntöön sisällytetä maakunnan liikelaitoksille velvollisuutta yhtiöittää maakunnan tuottamia valinnanvapauspalveluita.

- EU:n kilpailu- ja valtiontukisäännösten soveltamisen näkökulmasta olennaista ei ole itse yhtiöittäminen organisointitapana vaan se, tuotetaanko valinnanvapauspalveluita maakunnan liikelaitoksessa markkinaehtoisesti, muistuttaa Kuoppamäki.

- Kun tarkoitus on, että maakunnat kilpailisivat valinnanvapauspalveluissa markkinaehtoisesti yksityisten yritysten kanssa, seuraa tästä EU-kilpailusääntöjen käyttöalan laajentuminen valinnanvapauden kautta toteutettaviin sote-palveluihin.

EU:n valtiontukivalvonta kuuluu Euroopan komission yksinomaiseen toimivaltaan. Jäsenvaltiot eivät saa panna tukia täytäntöön ennen komission antamaa hyväksyntää.

Korkein hallinto-oikeus on valinnanvapauslakiehdotusta  koskevassa lausunnossaan katsonut, että valtiontukiin liittyvien epävarmuustekijöiden vuoksi valinnanvapauslakiehdotus tulisi ilmoittaa komissiolle mahdollisesti valtiontukea sisältävänä elementtinä.

Professori Kuoppamäki on omassa selvityksessään tullut samaan johtopäätökseen.

Liitteenä selvitys kokonaisuudessaan PDF-muodossa.

Lisätietoja:
Petri Kuoppamäki, yritysjuridiikan professori, kauppaoikeuden ja oikeustaloustieteen
dosentti, p. 040 754 0003
Jari Koskinen, toimitusjohtaja, Suomen Kuntasäätiö, p. 044 9764225
Arto Sulonen, lakiasiain johtaja, Kuntaliitto, p. 0400 850 232
Lauri Lamminmäki, yhteysjohtaja, Kuntaliitto, p. 050 303 8379
Mika Kantola, toimitusjohtaja, KuntaPro Oy, p. 040 831 6409
Suomen Kuntasäätiö on Suomen Kuntaliiton vuonna 2017 perustama säätiö.

Yhteyshenkilöt

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI

09 7711http://www.kuntaliitto.fi

Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kuntaliitto.fi on kuntatiedon keskus internetissä, johon on koottu keskeiset kunta-alan tiedot ja palvelut. Suomen kunnat ja kaupungit vastaavat noin 2/3 julkisista palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Kuntaliiton viestit EU-vaaleihin: Työperäisen maahanmuuton edistäminen ja vihreässä siirtymässä onnistuminen ovat kohtalonkysymyksiä kuntien elinvoimaisuudelle18.4.2024 15:29:19 EEST | Tiedote

EU-vaaleissa ei määritellä pelkästään Euroopan suuntaa seuraavaksi viideksi vuodeksi vaan myös kuntien tulevaisuuskysymyksiä - siksi EU-vaalit ovat myös kuntavaalit! Kuntaliiton tavoitteena on, että kunnilla on kaikki mahdollisuudet toteuttaa vihreää ja digitaalista siirtymää, houkutella investointeja sekä vahvistaa EU:n tukemana elinvoimaa alueellaan. Tavoittelemme myös työperäisen maahanmuuton ja kotouttamisen voimakasta edistämistä, sillä työvoimapula rajoittaa yritystoiminnan kasvua ja vaikeuttaa julkisten palveluiden tuotantoa.

Ramförhandlingarna hörsammade kommunerna delvis – normerna måste luckras upp snabbt16.4.2024 18:38:49 EEST | Tiedote

Kommunförbundet och kommunerna är lättade över att regeringen vid ramförhandlingarna lovade kompensera åtminstone en del av den statsandelsnedskärning som staten stått i beråd att genomföra till följd av slutnotan för social- och hälsovårdsreformen. Om nedskärningen hade genomförts fullt ut, hade det inneburit att kommunernas statsandelar minskat permanent med 400 miljoner euro. En förbättring av kommunalskattens effektivitet ger på lång sikt också större spelrum i kommunernas ekonomi.

Kehysriihi vastasi kuntien huoliin osittain – normien keventämisessä edettävä ripeästi16.4.2024 16:52:45 EEST | Tiedote

Kuntaliitto ja kunnat ovat helpottuneita, että hallitus lupasi kehysriihessä kompensoida edes osan sote-uudistuksen loppulaskuun liittyvästä valtionrahoituksen leikkauksesta. Jos leikkaus olisi toteutunut täysimääräisesti, se olisi merkinnyt 400 miljoonan euron pysyvää vähenemistä kuntien valtionosuuksiin. Myös kunnallisverotuksen efektiivisyyden parannus tuo pitkällä aikavälillä kuntien taloudenhoitoon lisää liikkumavaraa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye