Selvitystyö kilpailukielto- ja salassapitosopimusten käytöstä alkaa

Akava pitää hyvänä työministeri Jari Lindströmin päätöstä asettaa selvityshenkilö Jukka Ahtela selvittämään työntekijöiden kilpailukielto- ja salassapitosopimusten käytäntöjä. Akava on nostanut esiin, että voimakkaasti yleistyneet kilpailukieltosopimukset jäykistävät tarpeettomasti työmarkkinoita. Salassapitosopimusten ongelmana on erityisesti olematon lainsäädännöllinen perusta. Sopimuksia käytetään myös hyvin yleisesti rinnakkain.

– Nyt on hyvä hetki lähteä selvittämään ratkaisumalleja esillä olleisiin epäkohtiin. Ongelmat ovat hyvin tiedossa. Tämä selvitystyö ehditään tekemään siten, että tämä hallitus ehtii vielä tekemään muutokset, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akava selvitti yrityksissä työskentelevien akavalaisten kilpailukielto- ja salassapitosopimusten käytäntöjä keväällä 2017. Selvityksen tulosten mukaan joka kolmannella yrityksessä työskentelevällä akavalaisella on kilpailukieltosopimus ja lähes jokaisella sen lisäksi myös salassapitosopimus. Lähes joka toisessa uudessa työsopimuksessa on kilpailukieltoehto.

− Kilpailukieltosopimukset vaikuttavat haitallisesti työvoiman liikkuvuuteen. Kyselyyn vastanneista noin joka kolmas katsoi, että sopimus on vähentänyt halua vaihtaa työpaikkaa. Tämä jäykistää tarpeettomasti työmarkkinoita, toteaa Akavan vastaava lakimies Vesa Vuorenkoski.

− Akava on nostanut esiin ratkaisuja, joilla sekä salassapitosopimusten että kilpailukieltosopimusten käytäntöjä voitaisiin parantaa uudistamalla lainsäädäntöä. Tärkeintä olisi, että saataisiin lainsäädännöllä rajoitettua näiden sopimusten käyttö vain sellaisiin tilanteisiin, joissa niistä on suomalaiselle työelämälle selvästi hyötyä, Vuorenkoski sanoo.

Työministeriön selvitystyön on tarkoitus valmistua toukokuun 2018 loppuun mennessä

Tutustu Akavan selvityksiin aiheesta:

Kilpailukieltosopimusten määrä kolminkertaistunut 2000-luvulla - sääntelyä uudistetta

Akavan selvitys kertoo: jopa 74 prosentilla työsopimukseen kirjattu salassapitoehto

Korkeakoulutetut aikovat sijoittaa myös vuonna 2019 - Danske Bankin ja Akavan yhteistyö avaa sadoille tuhansille edullisemmat sijoituspalvelut15.1.2019 08:10Tiedote

Danske Bank laajentaa yhteistyötä akavalaisten liittojen kanssa sijoituspalveluihin. Yhteistyö avaa sadoille tuhansille suomalaisille helpon ja edullisen tavan sijoittaa riippumatta siitä minkä pankin asiakkaita he ovat. Korkeakoulutetuista sijoittaa suurempi osa kuin kaikista suomalaisista. Aktiivisuus jatkuu myös vuonna 2019, kertoo tuore kyselytutkimus.

Palkansaajakeskusjärjestöt: Katowicessa sovitut ilmastonmuutoksen hillinnän ja sopeutumisen pelisäännöt rakentavat oikeudenmukaista siirtymää17.12.2018 12:01Tiedote

Palkansaajakeskusjärjestöt pitävät hyvänä YK:n ilmastokokouksessa Katowicessa saavutettua sopua Pariisin sopimuksen pelisäännöiksi, vaikka päästövähennysten kirittämiseen on vielä tämänkin sopimuksen jälkeen palattava. Kokouksessa sovittiin Pariisin ilmastosopimuksen sääntökirjasta, jossa määritellään pelisäännöt kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiselle ja sen seurannalle sekä raportoinnille.

Akava: Työttömänä opiskelu helpottuu – työttömyysturvalain muutos tervetullut10.12.2018 10:07Tiedote

Akava on erittäin tyytyväinen eduskunnan hyväksymään lainmuutokseen, jolla helpotetaan työttömänä opiskelua. Työttömyysturvalain muutoksen jälkeen työtön voi opiskella lyhytkestoisia opintoja nykyistä vapaammin. Näiden enintään kuuden kuukauden mittaisten opintojen on oltava ammatillisia valmiuksia tai yrittäjyyden edellytyksiä parantavia. Opiskelu ei kuitenkaan siirrä työnhakijaa syrjään työmarkkinoilta, vaan hänen on opintojen ohessa haettava töitä ja otettava vastaan työtä normaaliin tapaan. Hänellä on kuitenkin enemmän valinnanvapautta opintojen suhteen.