Selvitystyö kilpailukielto- ja salassapitosopimusten käytöstä alkaa

Akava pitää hyvänä työministeri Jari Lindströmin päätöstä asettaa selvityshenkilö Jukka Ahtela selvittämään työntekijöiden kilpailukielto- ja salassapitosopimusten käytäntöjä. Akava on nostanut esiin, että voimakkaasti yleistyneet kilpailukieltosopimukset jäykistävät tarpeettomasti työmarkkinoita. Salassapitosopimusten ongelmana on erityisesti olematon lainsäädännöllinen perusta. Sopimuksia käytetään myös hyvin yleisesti rinnakkain.

– Nyt on hyvä hetki lähteä selvittämään ratkaisumalleja esillä olleisiin epäkohtiin. Ongelmat ovat hyvin tiedossa. Tämä selvitystyö ehditään tekemään siten, että tämä hallitus ehtii vielä tekemään muutokset, sanoo Akavan puheenjohtaja Sture Fjäder.

Akava selvitti yrityksissä työskentelevien akavalaisten kilpailukielto- ja salassapitosopimusten käytäntöjä keväällä 2017. Selvityksen tulosten mukaan joka kolmannella yrityksessä työskentelevällä akavalaisella on kilpailukieltosopimus ja lähes jokaisella sen lisäksi myös salassapitosopimus. Lähes joka toisessa uudessa työsopimuksessa on kilpailukieltoehto.

− Kilpailukieltosopimukset vaikuttavat haitallisesti työvoiman liikkuvuuteen. Kyselyyn vastanneista noin joka kolmas katsoi, että sopimus on vähentänyt halua vaihtaa työpaikkaa. Tämä jäykistää tarpeettomasti työmarkkinoita, toteaa Akavan vastaava lakimies Vesa Vuorenkoski.

− Akava on nostanut esiin ratkaisuja, joilla sekä salassapitosopimusten että kilpailukieltosopimusten käytäntöjä voitaisiin parantaa uudistamalla lainsäädäntöä. Tärkeintä olisi, että saataisiin lainsäädännöllä rajoitettua näiden sopimusten käyttö vain sellaisiin tilanteisiin, joissa niistä on suomalaiselle työelämälle selvästi hyötyä, Vuorenkoski sanoo.

Työministeriön selvitystyön on tarkoitus valmistua toukokuun 2018 loppuun mennessä

Tutustu Akavan selvityksiin aiheesta:

Kilpailukieltosopimusten määrä kolminkertaistunut 2000-luvulla - sääntelyä uudistetta

Akavan selvitys kertoo: jopa 74 prosentilla työsopimukseen kirjattu salassapitoehto

Rautatieläisenkatu 6