One4all Finland Oy

Seniorit eivät tipu digikelkasta – heitä ei edes uskalleta pyytää kyytiin

Senioreiden digitaitoja vähätellään tarpeettomasti. Riittävällä tuella seniorit pääsevät digipalveluiden piiriin eivätkä he putoa digitalisoituvan yhteiskunnan ulkopuolelle. Digitaalisiin asumisen palveluihin ja asukasviestintään erikoistunut One4all Finland Oy muistuttaa, että kyse on myös osallisuudesta.

“Paljon puhutaan siitä, että seniorit uhkaavat tippua digikelkasta. Keskustelua pitäisi olla myös siitä, miksei senioreita usein edes uskalleta pyytää kyytiin”, huomauttaa Kitte Hamilton, One4all Finland Oy:n toimitusjohtaja.

“Osalla senioreista on jo valmiiksi hyvät digitaidot, ja tulevat seniorit ovat diginatiiveja. Senioreita pitää kannustaa ottamaan askel digiin eikä miettiä syitä ja perusteluita sille, miksi seniorit eivät voisi käyttää digipalveluita. Rakennetaan Suomesta ikäystävällinen.”

Digiosallisuus tarjoaa seniorille mielekkyyttä ja merkityksellisyyttä

Hamilton muistuttaa, että senioreiden puolesta ei pitäisi tehdä päätöksiä, jotka rajaavat heidät automaattisesti digipalveluiden ulkopuolelle.

“Kyse on osallisuudesta: digipalvelut kuuluvat yhtälailla senioreille kuin kaikille muillekin. On totta, että digipalveluiden käyttö vaatii varsinkin aluksi tukea, joskus paljonkin. Se ei kuitenkaan ole syy olla tarjoamatta senioreille digipalveluita.

Tarvittavalla tuella senioreille voi aueta täysin uusi maailma: he pysyvät ajassa mukana ja voivat löytää uudenlaista sisältöä ja mielekkyyttä elämään. Digiosallisuus on osa tasa-arvoista vanhuutta.”

Digi kiinnostaa senioreita

Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto VALLI ry:n ikääntyneiden digiosallisuusselvitys osoittaa, että senioreilla on kiinnostusta digitaitojen opetteluun. Selvityksen mukaan jopa 86,2 % ikääntyneistä vastaajista oli täysin tai jokseenkin samaa mieltä väitteestä “Haluan oppia ja ylläpitää digitaitoja”.*

Hamilton painottaa, että hyvät digitaidot eivät yksinään riitä, vaan myös digipalvelun käytettävyyteen pitää panostaa.

“Palveluntarjoajilla on vastuu suunnitella senioreille helppokäyttöisiä palveluita. On äärimmäisen tärkeää ottaa seniorit mukaan digipalveluiden suunnitteluun antamalla heidän testata palveluita ja antaa niistä palautetta useita kertoja palveluiden kehittämisen aikana.”

*VALLI ry, Selvitys ikääntyneiden digiosallisuudesta, lokakuu 2022.

Tietoja julkaisijasta

One4all Finland tarjoaa taloyhtiöille digitaaliset työkalut asumiseen liittyviin palveluihin ja viestintään. One4allin ratkaisut toimivat missä ja milloin tahansa ja niillä voidaan tavoittaa asukkaat entistä nopeammin ja helpommin. Ratkaisujen avulla taloyhtiöiden edustajat voivat tarjota asukkaille palveluita ja tietoa asumisesta sekä ohjata asukkaita toimimaan turvallisesti ja tarkoituksenmukaisesti. One4allin liikevaihto oli viime tilikautena noin 1,8 miljoonaa euroa. https://one4all.fi/fi/

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta One4all Finland Oy

Keravan arvostetuin taloyhtiö – sähköinen viestintäjärjestelmä tukee As Oy Sibeliuksentie 2:ta kohti visiotaan18.7.2023 09:30:00 EEST | Artikkeli

Keravalaisen taloyhtiön pihapiiriin astuessa on selvää, että tässä taloyhtiössä viihdytään. Piha kukoistaa vihreänä ja porraskäytävässä kulkee iloisia asukkaita, jotka pysähtyvät vaihtamaan keskenään kuulumisia. Taloyhtiön hallituksen jäsen Raila Seppälä ja hallituksen puheenjohtaja Reijo Savolainen kertovat, että taloyhtiön asumisviihtyvyyttä on rakennettu suunnitelmallisesti vuosien ajan.

Asumisen viestintä digitalisoituu lakiuudistuksen myötä30.6.2023 07:45:00 EEST | Tiedote

Sähköisen tiedotuksen ja sähköisten asiointikanavien merkitystä edistetään uudistetussa asumisoikeuslaissa ja 1.1.2024 voimaan astuvassa uudistetussa yhteishallintolaissa. Siirtymä sähköiseen viestintään ja asumisen palveluihin on luonteva kehityssuunta, sillä digipalvelut ovat jo kiinteä osa asukkaiden muuta arkea, kommentoi Kitte Hamilton, toimitusjohtaja, digitaalisiin asumisen palveluihin ja asukasviestintään erikoistuneesta One4all Finland Oy:stä.