Sensommarens elförsäljning gav ökning i Vasa Elektriskas resultat

Koncernen Vasa Elektriskas omsättning uppgick till 103,5 M€ under de tre första kvartalen 2018. Rörelsevinsten var 12,1 M€. Omsättningen steg med 11,5 % i jämförelse med motsvarande period året innan. Självförsörjningsgraden steg med 2,2 procentenheter till 56 % och var på en fortsatt bra nivå.

Vasa Elektriska fotat från Metviksstranden. Foto: Ann-Sofi Berg

Resultatet belastades av en elanskaffningskostnad av engångskaraktär på fem miljoner euro som uppstod i samband med Seinäjoki kraftverks ägararrangemang och intäktsförs till koncernen inom de närmaste tre åren. Utan kostnaden ökade den jämförbara affärsvinsten med 3,4 miljoner euro.

Energiförsäljning

Försäljningen av elenergi uppgick under perioden januari–september sammanlagt till 1 407 GWh, vilket är cirka 15 procent mer än året innan. Den största skillnaden i förhållande till år 2017 utgjordes av en nästan fördubblad försäljning till elbörsen (429 GWh jmf. 229 GWh).

Den torra sommaren samt stigande priser på utsläppsrätter och bränsle har under en längre period höjt också marknadspriset på el. Det höga priset förbättrade under årets tredje kvartal lönsamheten i att sälja egen produktion på elbörsen.

Försäljningen av fjärrvärme uppgick under årets första nio månader till 464 GWh, vilket är 0,6 procent mindre än under motsvarande period i fjol.

Elöverföring

I januari–september uppgick elöverföringen till 725 GWh, vilket är 1 procent mer än året innan. Leveranssäkerheten var på en utmärkt nivå trotts att antalet avbrott var större än under motsvarande period i fjol.

- Vi har lyckats utomordentligt under årets tredje kvartal, kommenterar verkställande direktör Stefan Damlin resultatet.
- Trots ett stigande marknadspris har vi lyckats hålla våra konsumentpriser låga i förhållande till konkurrenterna. Effekterna visade sig redan när vi påbörjade årets sista kvartal, och antalet kunder har precis överskridit 100 000-strecket.

Koncernen Vasa Elektriska

Försäljning av fjärrvärme GWh

Elöverföring GWh

Vasa Elektriska fotat från Metviksstranden. Foto: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Kall vinter och sällsynt varm sommar påverkade energibolagets försäljning23.1.2019 08:00Tiedote

De låga temperaturerna i början av år 2018 övergick i en varm sommar, vilket också syns i energiförbrukningen. Medan uppvärmningsbehovet var större än normalt i början av året var förbrukningen mindre än normalt när sommaren kom tidigt. Totalförsäljningen av el ökade och en större andel såldes till elbörsen. Utvecklingen av elnätet fortsatte med investeringar i leveranssäkerheten.

120 fast bosatta kunder fortfarande utan el4.1.2019 14:19Tiedote

Skadorna som stormen Aapeli orsakade har reparerats också i dag fredag med hjälp av tilläggsresurser. Igår kl. 14 var antalet kunder utan el totalt cirka 3 340 inom Vasa Elnäts distributionsområde. I dag samma tid var antalet 1 900. Nya fel har uppstått såväl under torsdagen som fredagen. Vid reparationerna prioriteras den fasta bebyggelsen. Av dessa är fortfarande 120 utan el. Resten av de strömlösa är fritidsbostäder. Bolaget fortsätter att reparera samtliga stormskador under veckoslutet.

Reparationerna av elnätet framskrider - den fasta bosättningen torde få tillbaka elen idag torsdag3.1.2019 13:59Tiedote

Reparationerna inom Vasa Elnäts distributionsområde har framskridit under torsdagen. Bolaget har också haft hjälp av tilläggsresurser. På onsdagen kl. 14 var antalet kunder utan el cirka 6 900. Idag torsdag strax före kl. 14 uppgår antalet till cirka 3 340. Målet är att den fasta bosättningen ska få tillbaka elen ännu under loppet av torsdagen. Fritidsbostäderna kommer att få vänta på elen lite längre.

Reparationer av elnätet pågår – en del hushåll kan förbli utan el i flera dygn2.1.2019 14:43Tiedote

”Den värsta stormen någonsin på Vasa Elnäts distributionsområde.” Så beskriver driftchef Petter Södergran på Vasa Elnät situationen, som orsakade att mer än 14 000 kunder inom elnätsbolagets område var utan el när det var som värst. Reparationerna av elnätet fortsätter och fel åtgärdas så snabbt som möjligt. - För tillfället är nästan 6 900 kunder utan el. Vi uppskattar att en del av våra kunder kommer att vara utan el i upp till flera dygn.