Sensommarens elförsäljning gav ökning i Vasa Elektriskas resultat

Koncernen Vasa Elektriskas omsättning uppgick till 103,5 M€ under de tre första kvartalen 2018. Rörelsevinsten var 12,1 M€. Omsättningen steg med 11,5 % i jämförelse med motsvarande period året innan. Självförsörjningsgraden steg med 2,2 procentenheter till 56 % och var på en fortsatt bra nivå.

Vasa Elektriska fotat från Metviksstranden. Foto: Ann-Sofi Berg

Resultatet belastades av en elanskaffningskostnad av engångskaraktär på fem miljoner euro som uppstod i samband med Seinäjoki kraftverks ägararrangemang och intäktsförs till koncernen inom de närmaste tre åren. Utan kostnaden ökade den jämförbara affärsvinsten med 3,4 miljoner euro.

Energiförsäljning

Försäljningen av elenergi uppgick under perioden januari–september sammanlagt till 1 407 GWh, vilket är cirka 15 procent mer än året innan. Den största skillnaden i förhållande till år 2017 utgjordes av en nästan fördubblad försäljning till elbörsen (429 GWh jmf. 229 GWh).

Den torra sommaren samt stigande priser på utsläppsrätter och bränsle har under en längre period höjt också marknadspriset på el. Det höga priset förbättrade under årets tredje kvartal lönsamheten i att sälja egen produktion på elbörsen.

Försäljningen av fjärrvärme uppgick under årets första nio månader till 464 GWh, vilket är 0,6 procent mindre än under motsvarande period i fjol.

Elöverföring

I januari–september uppgick elöverföringen till 725 GWh, vilket är 1 procent mer än året innan. Leveranssäkerheten var på en utmärkt nivå trotts att antalet avbrott var större än under motsvarande period i fjol.

- Vi har lyckats utomordentligt under årets tredje kvartal, kommenterar verkställande direktör Stefan Damlin resultatet.
- Trots ett stigande marknadspris har vi lyckats hålla våra konsumentpriser låga i förhållande till konkurrenterna. Effekterna visade sig redan när vi påbörjade årets sista kvartal, och antalet kunder har precis överskridit 100 000-strecket.

Koncernen Vasa Elektriska

Försäljning av fjärrvärme GWh

Elöverföring GWh

Vasa Elektriska fotat från Metviksstranden. Foto: Ann-Sofi Berg

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring, fjärrvärme och elnätsentreprenörskap. Till koncernen hör två dotterbolag: Vasa Elnät Ab och Oy RAVERA Ab. Koncernen sysselsätter ungefär 150 personer och omsättningen år 2017 utgjorde ca 130 milj. euro.

Elpriset stiger efter en lång reaperiod19.6.2018 08:15Tiedote

På grund av en uppgång i kostnaderna för elanskaffning höjer Vasa Elektriska Ab priset på elenergi. Höjningen gäller elavtal som är i kraft tillsvidare. Anskaffningskostnaderna har påverkats av bl.a. en tvär uppgång i priset på utsläppsrätter, högre bränslekostnader, låga vattennivåer i Norden samt ett höjt marknadspris på el. Det nya priset gäller från 1.8.2018. Höjningen är den första bolaget gjort på mer än fem år.