Sijoittaminen kiinnostaa poikia, oma taloudenhallinta tyttöjä

Nuoret ovat kiinnostuneita opiskelemaan nykyistä enemmän taloussisältöjä koulussa. Tuore Talous ja nuoret TATin teettämä tutkimus paljastaa eroja nuorten kiinnostuksen kohteissa eri talousaiheissa.

TAT Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksen mukaan yläkoululaisista jopa 35 prosenttia haluaisi opiskella koulussa enemmän säästämistä ja sijoittamista. Talouden sisällöissä on nähtävissä selvästi sukupuolittuneet kiinnostuksen kohteet: pojat ovat kiinnostuneempia liiketoiminnasta ja yrittäjyydestä, kun taas tyttöjä kiinnostaa poikia enemmän vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys. Sijoittaminen ja säästäminen sekä oman talouden hallinta ja kulutuskäyttäytyminen kiinnostavat sekä tyttöjä että poikia eniten, mutta eri järjestyksessä ja mittakaavassa.

Jopa 40 prosenttia vastanneista pojista haluaisi opiskella säästämistä ja sijoittamista, kun tytöistä luku oli 10 prosenttiyksikköä pienempi. Omaa taloudenhallintaa ja kulutuskäyttäytymistä haluaisi opiskella reilu kolmannes tytöistä ja vajaa kolmannes pojista. Ainoastaan 13 prosenttia vastaajista ei halunnut opiskella lisää mitään annetuista vaihtoehdoista.

”Talouden oppisisällöille on selvästi kysyntää peruskoulussa. Monipuolinen talouden käsittely auttaa nuoria hahmottamaan paremmin talouden eri ulottuvuuksia: oman talouden hallintaa, kansantaloutta ja liiketoimintaa”, Talous ja nuoret TATin johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen kommentoi.

”On kiinnostavaa havaita, että yrittäjyys ja vastuullisuus ovat teemoina jonkin verran sukupuolittuneita. Vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys kiinnostavat tyttöjä teemoina, mutta ainakaan vielä ei ole nähtävissä mitään kytköstä siinä, että nämä kiinnostuksen kohteet ohjaisivat myös opiskelu- ja alavalintoja. Yrittäminen taas on ollut perinteisesti miesvaltaista, mikä saattaa selittää poikien kiinnostusta yrittäjyyden teemoja kohtaan”, Tenhunen-Ruotsalainen jatkaa.

TAT nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin helmi-maaliskuussa 2020 suomalaisissa yläkouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Tutkimukseen vastasi yhteensä noin 9 000 nuorta, joista yläkouluista oli 5 905 nuorta. Tutkimuksen toteutti Talous ja nuoret TATin toimeksiannosta T-Media Oy. Tutkimus julkaistaan kokonaisuudessaan elokuussa 2020.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Mahdollistetaan kunnallinen tulevaisuus lapsille ja nuorille!7.5.2021 07:55:34 EEST | Tiedote

Talous ja nuoret TAT esittelee omia tavoitteitaan kuntavaalien alla ja haastaa ehdokkaita puhumaan kunnallista puhetta lasten, nuorten ja kuntien elinvoiman tulevaisuudesta. TAT haluaa vahvistaa lasten ja nuorten oman talouden hallinnan taitoja, varmistaa työelämäkokemusten saatavuuden ja kannustaa nuoria rohkeasti yrittämään. Kampanjalla pyritään herättämään keskustelua siitä, miten kuntien elinvoima varmistetaan jatkossakin, valtakunnallisesti.

Talous ja nuoret TATin Yrityskylä haastaa työpaikat tekemään työelämälupauksia korona-ajan nuorille30.11.2020 06:43:55 EET | Tiedote

Yrityskylän Tulevaisuuslupaus-kampanja haastaa yritykset ja muut työpaikat tarjoamaan myönteisiä työelämäkokemuksia nuorille. Kampanjan tavoitteena on myös nostaa keskusteluun se, miten korona vaikuttaa nuorten elämään. Työelämäkokemusten saaminen on vaikeutunut, koska TET-jaksoja ja kesätyömahdollisuuksia on peruuntunut. TATin Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksen mukaan nuoret ovat erittäin kiinnostuneita työelämästä ja he toivoisivat kouluihin lisää työelämätietoutta. Lisäksi tutkimuksen mukaan nuoret kokevat koronan myötä tulevaisuuden epävarmempana kuin vanhemmat. Jo lähes 50 Yrityskylän kumppania eri puolilta Suomea on tehnyt lupauksen, jolla he pyrkivät parantamaan nuorten mahdollisuuksia työelämään kiinnittymisessä. Lupauksen antaneet työnantajat ovat esimerkiksi luvanneet tarjota TET-paikkoja, työnhakusparrausta ja sitoutuneet huolelliseen kesätyöntekijöiden perehdyttämiseen. Tulevaisuuslupaus-kampanja on osa Yrityskylän 10-vuotisjuhlavuotta Talous ja nuoret TATin Yrit

TET-jaksot muuttuvat työelämän murrosten mukana – esittelyssä pk-yritysTET ja etäTET19.10.2020 10:30:00 EEST | Tiedote

Työelämään tutustumisjakso eli TET on ensimmäinen työharjoittelukokemus suurimmalle osalle nuorista. TET-jakso antaa nuorille ymmärrystä työelämän tai työelämätaitojen merkityksestä ja parhaassa tapauksessa se antaa nuorille mahdollisuuden ponnistaa TETistä myös eteenpäin vaikkapa kesätöihin. TET-paikkojen tarjoaminen onkin yhteiskunnallisesti tärkeä teko. Erityisen paljon merkitys korostuu nyt, kun koronan myötä monet TET-jaksot ovat olleet osassa kouluissa vaakalaudalla. Muuttuneen tilanteen myötä onkin luotu erilaisia uusia TET-malleja, joista esittelemme etäTETin ja pk-yritysTETin.