Sijoittaminen kiinnostaa poikia, oma taloudenhallinta tyttöjä

Nuoret ovat kiinnostuneita opiskelemaan nykyistä enemmän taloussisältöjä koulussa. Tuore Talous ja nuoret TATin teettämä tutkimus paljastaa eroja nuorten kiinnostuksen kohteissa eri talousaiheissa.

TAT Nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksen mukaan yläkoululaisista jopa 35 prosenttia haluaisi opiskella koulussa enemmän säästämistä ja sijoittamista. Talouden sisällöissä on nähtävissä selvästi sukupuolittuneet kiinnostuksen kohteet: pojat ovat kiinnostuneempia liiketoiminnasta ja yrittäjyydestä, kun taas tyttöjä kiinnostaa poikia enemmän vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys. Sijoittaminen ja säästäminen sekä oman talouden hallinta ja kulutuskäyttäytyminen kiinnostavat sekä tyttöjä että poikia eniten, mutta eri järjestyksessä ja mittakaavassa.

Jopa 40 prosenttia vastanneista pojista haluaisi opiskella säästämistä ja sijoittamista, kun tytöistä luku oli 10 prosenttiyksikköä pienempi. Omaa taloudenhallintaa ja kulutuskäyttäytymistä haluaisi opiskella reilu kolmannes tytöistä ja vajaa kolmannes pojista. Ainoastaan 13 prosenttia vastaajista ei halunnut opiskella lisää mitään annetuista vaihtoehdoista.

”Talouden oppisisällöille on selvästi kysyntää peruskoulussa. Monipuolinen talouden käsittely auttaa nuoria hahmottamaan paremmin talouden eri ulottuvuuksia: oman talouden hallintaa, kansantaloutta ja liiketoimintaa”, Talous ja nuoret TATin johtaja Liisa Tenhunen-Ruotsalainen kommentoi.

”On kiinnostavaa havaita, että yrittäjyys ja vastuullisuus ovat teemoina jonkin verran sukupuolittuneita. Vastuullisuus ja ympäristöystävällisyys kiinnostavat tyttöjä teemoina, mutta ainakaan vielä ei ole nähtävissä mitään kytköstä siinä, että nämä kiinnostuksen kohteet ohjaisivat myös opiskelu- ja alavalintoja. Yrittäminen taas on ollut perinteisesti miesvaltaista, mikä saattaa selittää poikien kiinnostusta yrittäjyyden teemoja kohtaan”, Tenhunen-Ruotsalainen jatkaa.

TAT nuorten tulevaisuusraportti 2020 -tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin helmi-maaliskuussa 2020 suomalaisissa yläkouluissa, lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa. Tutkimukseen vastasi yhteensä noin 9 000 nuorta, joista yläkouluista oli 5 905 nuorta. Tutkimuksen toteutti Talous ja nuoret TATin toimeksiannosta T-Media Oy. Tutkimus julkaistaan kokonaisuudessaan elokuussa 2020.

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Yrittäjyystaitojen työkalupakki Tralla.fi on nyt auki20.4.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tralla.fi on maksuton palvelu opettajille ja kaikille yrittäjyyskasvatuksen toimijoille. Palvelu tarjoaa laajan valikoiman materiaaleja, malleja ja työkaluja yrittäjyystaitojen kehittämiseen helposti yhdestä paikasta. ”Tralla-palvelun avulla yrittäjyystaitojen harjoitteleminen on mahdollista kaikissa oppiaineissa eri koulutusasteilla. Haluamme tarjota heti käyttöön otettavia työkaluja, jotta mahdollisimman moni suomalainen lapsi ja nuori pääsisi kehittämään yrittäjämäisiä tietojaan, taitojaan ja asenteitaan. Trallan motto onkin jatkossa Yrittäjyystaidot kuuluvat kaikille”, Trallan projektipäällikkö Suvi Kytöharju kertoo. Trallasta löytyy eri oppiaineisiin muun muassa erilaisia valmiita tehtäviä, ideoita hyvistä käytännöistä, videoita sekä vinkkejä erilaisista peleistä ja sovelluksista, jotka kehittävät yrittäjyysosaamista. Osa materiaaleista soveltuu myös hyvin etäopiskeluun. Kevään aikana sivuston kieliversiota kehitetään ja lähikuukausina palveluun voi lisätä muun muassa materiaalia