Simulering av vindens effekter på elnätet i Sundom, Vasa

Vasa Elnät har under våren simulerat vindens effekter på elnätet som en del av ett pilotprojekt. Simuleringen gjordes på sammanlagt 60 kilometer luftledningar i Sundom skärgård. Projektet resulterade i en beskrivning över var elnätet är speciellt utsatt för vindrelaterade skador.

Bild: Christoffer Björklund

I pilotprojektet undersöktes risker för både trädfall och skador på elledningar. Vinden simulerades ur 12 riktningar och med olika styrka. I modellen beaktades även olika faktorer som påverkar vindens framfart, såsom terrängform, byggnader, markanvändning och trädbestånd.

- Det här pilotprojektet är till hjälp när vi planerar röjningsarbeten, men också vid planeringen av nya linjerutter, berättar Göran Heino, underhållschef på Vasa Elnät.

- Härnäst kommer vi att analysera behovet att göra motsvarande simuleringar i andra delar av vårt distributionsområde.

Projektet genomfördes i samarbete med Numerola Oy.

Göran Heino
underhållschef
Vasa Elnät Ab
tfn 044 324 5551
fornamn.efternamn@vasaelnat.fi

Bild: Christoffer Björklund

Vasa Elektriska är en stark energikoncern inom elhandel, elöverföring och fjärrvärme. Vasa Elnät är Vasa Elektriskas dotterbolag. Koncernen sysselsätter ungefär 120 personer och omsättningen år 2019 utgjorde ca 153 milj. euro.

Sjökabel hjälper bevara skärgårdslandskap i Sundom8.9.2020 08:12:00 EESTTiedote

Under sommaren har det varit liv och rörelse i Sundom skärgård, Vasa. Sammanlagt har cirka en och en halv kilometer sjökabel lagts på havsbotten med hjälp av grävmaskin från en flotte. Det krävande projektet är en fortsättning på förbättringen av elnätet i Solf, som startade i fjol. Målsättningen är att förbättra leveranssäkerheten i elnätet för kring 1 300 av Vasa Elnäts kunder. Tack vare att den nödvändiga linjen byggs som sjökabel förblir skärgårdslandskapet oförändrat.

Nedgång i energibolagets omsättning på grund av lägre förbrukning, regn och vind28.8.2020 07:55:00 EESTTiedote

Första halvan av år 2020 var utmanande för energibolaget. En mild vinter ledde till nedgång i energiförbrukningen, vilket tillsammans med en regnig och blåsig inledning på året pressade ner elens marknadspris. Också coronavåren hade en negativ inverkan på energiförbrukningen. Koncernen Vasa Elektriskas omsättning sjönk tydligt under de första två kvartalen i jämförelse med året innan.