Sirpa Paatero ja Mauri Pekkarinen jatkavat Kuntaliiton luottamuselinten puheenjohtajina

Kuntaliiton valtuuskunnan järjestäytymiskokous valitsi kansanedustaja Mauri Pekkarisen (Kesk.) Jyväskylästä valtuuskunnan puheenjohtajaksi ja kansanedustaja Sirpa Paateron (SDP) Kotkasta Kuntaliiton hallituksen puheenjohtajaksi.

Kuntaliiton valtuuskunnan puheenjohtaja Mauri Pekkarinen (Kesk.), Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja Sirpa Paatero (SDP) ja hallituksen I varapuheenjohtaja Sari Rautio (Kok.)

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
15.2.2018
Julkaistavissa heti

Kuntaliiton valtuuskunnan järjestäytymiskokous valitsi Mauri Pekkarisen valtuuskunnan puheenjohtajaksi ja Sirpa Paateron hallituksen puheenjohtajaksi. Sekä keskustaa edustava Pekkarinen, että sosialidemokraatteja edustava Paatero ovat molemmat kansanedustajia. Paatero on Kotkan kaupunginvaltuuston jäsen, Pekkarinen Jyväskylän kaupunginvaltuuston jäsen.

Kuntaliiton 76-jäseninen valtuuskunta ja 15-jäseninen hallitus valitaan joka neljäs vuosi. Valtuuskunta valittiin kunnissa loppuvuonna 2017 toimitetuilla vaaleilla. Hallituksen poliittiset voimasuhteet määräytyvät edellisen kevään kuntavaalien tuloksen mukaan. Kuntavaalien tulos näkyy myös valtuuskunnan ja hallituksen puheenjohtajistoissa.

Valtuuskunnan I varapuheenjohtajaksi valittiin Lohjan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Joona Räsänen (SDP) ja II varapuheenjohtajaksi Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (Kok.).

Hallituksen I varapuheenjohtajaksi valittiin vanhempi neuvonantaja, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (Kok.) Hämeenlinnasta ja II varapuheenjohtajaksi kansanedustaja Tapani Tölli (Kesk.) Tyrnävältä.

Kuntaliiton hallituksen varsinaiset jäsenet 2018-2021

Kokko Annika, Hyvinkää, Kok.
Rautava Risto, Helsinki, Kok.
Rautio Sari, Hämeenlinna, Kok.
Sankelo Janne, Kauhava, Kok.
Lehtonen Harri, Eura, SDP
Lyly Lauri, Tampere, SDP
Paatero Sirpa, Kotka, SDP
Lehtosalo-Lönnberg Eeva-Kaisa, Sysmä, Kesk.
Taponen Merja, Janakkala, Kesk.
Tölli Tapani, Tyrnävä, Kesk.
Lumela Meri, Jyväskylä, Vihr.
Rantanen Tuomas, Helsinki, Vihr.
Korhonen Martti, Oulu, Vas.
Kankaanniemi Toimi, Jyväskylä, PS
Nylander Mikaela, Porvoo, RKP

Kuntaliiton hallituksen varajäsenet
Arve Minna, Turku, Kok.
Autto Heikki, Rovaniemi, Kok.
Mäkinen Tapani, Vantaa, Kok.
Talvitie Mari-Leena, Oulu, Kok.
Korhonen Ari, Raisio, SDP
Lepola Kaisa, Forssa, SDP
Röppänen Neeta, Kuopio, SDP
Karjalainen Mira, Liperi, Kesk.
Pelttari Pekka, Tornio, Kesk.
Seppälä Topi, Kouvola, Kesk.
Hertell Sirpa, Espoo, Vihr.
Saario Mari, Kaarina, Vihr.
Honkasalo Veronika, Helsinki, Vas.
Reijonen Minna, Kuopio, PS
Blomqvist Thomas, Raasepori, RKP

Lisäksi valtuuskunta valitsi 15-jäseniset pienten kuntien neuvottelukunnan sekä ruotsinkielinen neuvottelukunnan.

valtuuskunnan puheenjohtaja Mauri Pekkarinen p. 050 511 3097
hallituksen puheenjohtaja Sirpa Paatero p. 050 512 1602
toimitusjohtaja Jari Koskinen p. 044 976 4225
johtava lakimies Riitta Myllymäki p. 050 3495 460

Kuntaliiton valtuuskunnan jäsenet 2018-2021:

Kuvat

Vertailututkimus: Kunnat onnistuneet pitämään sosiaali- ja terveydenhuollon kustannukset kurissa - Uudenmaan kunnat kärjessä6.6.2018 12:00Tiedote

Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset pysyivät vuonna 2017 edellisvuoden tasossa, selviää Kuntaliiton kymmenen suuren kaupungin vertailututkimuksesta. Suurten kaupunkien terveydenhuollon kustannukset olivat yhteensä 5 miljardia euroa, ja ne hoitivat noin 2,2 miljoonan suomalaisen palvelut. Keskimäärin kustannukset olivat 2 297 euroa asukasta kohti.

Jämförande undersökning: Kommunernas social- och hälsovårdskostnader under kontroll – bäst resultat i nyländska kommuner6.6.2018 12:00Tiedote

År 2017 hölls hälso- och sjukvårdskostnaderna i de stora städerna på samma nivå som året innan. Det framgår av en jämförande undersökning som Kommunförbundet utfört bland tio stora städer. De stora städerna hade hälso- och sjukvårdskostnader på sammanlagt 5 miljarder euro och de tillhandahöll tjänster för omkring 2,2 miljoner finländare. I snitt uppgick kostnaderna till 2 297 euro per invånare.