Sirpa Paatero ja Mauri Pekkarinen jatkavat Kuntaliiton luottamuselinten puheenjohtajina

Kuntaliiton valtuuskunnan järjestäytymiskokous valitsi kansanedustaja Mauri Pekkarisen (Kesk.) Jyväskylästä valtuuskunnan puheenjohtajaksi ja kansanedustaja Sirpa Paateron (SDP) Kotkasta Kuntaliiton hallituksen puheenjohtajaksi.

Kuntaliiton valtuuskunnan puheenjohtaja Mauri Pekkarinen (Kesk.), Kuntaliiton hallituksen puheenjohtaja Sirpa Paatero (SDP) ja hallituksen I varapuheenjohtaja Sari Rautio (Kok.)

KUNTALIITTO TIEDOTTAA
15.2.2018
Julkaistavissa heti

Kuntaliiton valtuuskunnan järjestäytymiskokous valitsi Mauri Pekkarisen valtuuskunnan puheenjohtajaksi ja Sirpa Paateron hallituksen puheenjohtajaksi. Sekä keskustaa edustava Pekkarinen, että sosialidemokraatteja edustava Paatero ovat molemmat kansanedustajia. Paatero on Kotkan kaupunginvaltuuston jäsen, Pekkarinen Jyväskylän kaupunginvaltuuston jäsen.

Kuntaliiton 76-jäseninen valtuuskunta ja 15-jäseninen hallitus valitaan joka neljäs vuosi. Valtuuskunta valittiin kunnissa loppuvuonna 2017 toimitetuilla vaaleilla. Hallituksen poliittiset voimasuhteet määräytyvät edellisen kevään kuntavaalien tuloksen mukaan. Kuntavaalien tulos näkyy myös valtuuskunnan ja hallituksen puheenjohtajistoissa.

Valtuuskunnan I varapuheenjohtajaksi valittiin Lohjan kaupunginvaltuuston puheenjohtaja, kansanedustaja Joona Räsänen (SDP) ja II varapuheenjohtajaksi Espoon kaupunginhallituksen puheenjohtaja Markku Markkula (Kok.).

Hallituksen I varapuheenjohtajaksi valittiin vanhempi neuvonantaja, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Sari Rautio (Kok.) Hämeenlinnasta ja II varapuheenjohtajaksi kansanedustaja Tapani Tölli (Kesk.) Tyrnävältä.

Kuntaliiton hallituksen varsinaiset jäsenet 2018-2021

Kokko Annika, Hyvinkää, Kok.
Rautava Risto, Helsinki, Kok.
Rautio Sari, Hämeenlinna, Kok.
Sankelo Janne, Kauhava, Kok.
Lehtonen Harri, Eura, SDP
Lyly Lauri, Tampere, SDP
Paatero Sirpa, Kotka, SDP
Lehtosalo-Lönnberg Eeva-Kaisa, Sysmä, Kesk.
Taponen Merja, Janakkala, Kesk.
Tölli Tapani, Tyrnävä, Kesk.
Lumela Meri, Jyväskylä, Vihr.
Rantanen Tuomas, Helsinki, Vihr.
Korhonen Martti, Oulu, Vas.
Kankaanniemi Toimi, Jyväskylä, PS
Nylander Mikaela, Porvoo, RKP

Kuntaliiton hallituksen varajäsenet
Arve Minna, Turku, Kok.
Autto Heikki, Rovaniemi, Kok.
Mäkinen Tapani, Vantaa, Kok.
Talvitie Mari-Leena, Oulu, Kok.
Korhonen Ari, Raisio, SDP
Lepola Kaisa, Forssa, SDP
Röppänen Neeta, Kuopio, SDP
Karjalainen Mira, Liperi, Kesk.
Pelttari Pekka, Tornio, Kesk.
Seppälä Topi, Kouvola, Kesk.
Hertell Sirpa, Espoo, Vihr.
Saario Mari, Kaarina, Vihr.
Honkasalo Veronika, Helsinki, Vas.
Reijonen Minna, Kuopio, PS
Blomqvist Thomas, Raasepori, RKP

Lisäksi valtuuskunta valitsi 15-jäseniset pienten kuntien neuvottelukunnan sekä ruotsinkielinen neuvottelukunnan.

valtuuskunnan puheenjohtaja Mauri Pekkarinen p. 050 511 3097
hallituksen puheenjohtaja Sirpa Paatero p. 050 512 1602
toimitusjohtaja Jari Koskinen p. 044 976 4225
johtava lakimies Riitta Myllymäki p. 050 3495 460

Kuntaliiton valtuuskunnan jäsenet 2018-2021:

Kuvat

Utmaningarna i tävlingen Klash har öppnats: Nu letar vi efter team som ska lösa kommunernas utmaningar11.4.2019 09:49:49 EESTTiedote

Klash är en riksomfattande innovationstävling och idégenerator där vi söker nya lösningar på problem som kommunerna definierat. Tävlingens mål är att förbättra kommunernas livskraft med hjälp av konkreta, nya lösningar. Nu letar vi efter team som vill påverka kommunernas framtida lösningar. Utmaningarna gäller transporter och mobilitet i glesbygden, stöd för kommuninvånarnas frivilliga verksamhet och att hjälpa ungdomar att hitta studievägar och hållas kvar på dem.

Klash-haastekilpailu avautui: Nyt etsitään ratkaisijoita kuntien haasteisiin11.4.2019 09:46:13 EESTTiedote

Klash on valtakunnallinen haastekilpailu ja ideakiihdyttämö, jossa haetaan innovatiivisia ratkaisuja kuntien määrittelemiin ongelmiin. Tavoitteena on parantaa Suomen kuntien elinvoimaa konkreettisten uusien ratkaisujen avulla. Nyt etsitään tiimejä vaikuttamaan tulevaisuuden ratkaisuihin. Haasteet liittyvät haja-asutusalueilla liikkumiseen, kuntalaisten omaehtoisen toiminnan tukemiseen sekä nuorten opintopolkujen löytymiseen ja niissä pysymiseen.

Bekämpandet av klimatförändringen förutsätter starkt partnerskap mellan kommunerna och staten8.4.2019 08:34:51 EESTTiedote

Kommunförbundet har kompletterat sina klimatpolitiska mål för regeringsprogrammet. Kommunerna behöver bättre förutsättningar att bekämpa klimatförändringen och främja den cirkulära ekonomin, anser Kommunförbundet. Kommunerna måste ha möjlighet att delta i beslutsfattandet om målen och resurser måste riktas till att stödja klimatåtgärder och den cirkulära ekonomin i kommunerna.

Kunnat lisänneet työllisyyspanostuksiaan - Kuntaliitto esittää työllistymisen lähipalveluja kunnille5.4.2019 02:45:00 EESTTiedote

Kuntaliiton tuoreen työllisyyskyselyn tulokset osoittavat, että kunnat ovat lisänneet panostuksiaan työllisyyden edistämiseen. Kun mukaan lasketaan kuntien osuus työmarkkinatuesta, kunnat rahoittavat työllisyydenhoitoa yli 800 miljoonalla eurolla. Kasvua viiden vuoden takaiseen kyselyyn on 240 miljoonaa euroa, mikä selittyy pääosin kuntien osuudella työmarkkinatuesta.